בשיתוף מרכז הנדל"ן


"גבעות מכוסות חילפה, חול ולוהט, שאון גלים, אהלים אחדים נטויים במרוכז, כאגד של פטריות, צריף בודד בשממה, עגלות ופרדות, שקי מספוא ותבן. ובתוך הנוף הזה מתנועעים אילך ואילך אנשים רחבי גרם, שזופי פנים ועזי רוח. יודעים הם יפה את אשר עליהם לעשות משחר ועד צאת הכוכבים" (מתוך: "עת עלינו לנתניה- כ"ה לעלייתם לקרקע", 1954, ארכיון עיריית נתניה).
במילים אלו תוארה העיר נתניה בתחילת דרכה, כשאט-אט החלו להיבנות בה בתי משפחות. באוקטובר 1929, בג' סוכות תר"צ, הונחה אבן הפינה לבית הראשון בנתניה, ב-1930 כבר עמדו 10 בתים ובשנת 1931 כבר נבנו 48 בתים. באותה תקופה גם הוקם גן הילדים ובית ספר עבור 40 ילדי היישוב, ובין ספקי השירות היו חנות 'כלבו', רצען וסנדלר, נגר, נפח, בנאי, ושלושה כלי רכב להובלת משאות ונוסעים. בשנת 1932 זכתה העיר למעמד מוניציפאלי של כפר שעד מהרה חובר לחשמל. כך מתוארת תחילתה של העיר, שכיום היא בירת השרון, בארכיון עיריית נתניה.
מאז הפכה נתניה לעיר (1948), קלטה 60 אלף עולים בשנות ה-90, וב-2017 קיבלה אישור לתוכנית מתאר עירונית במסגרתה יוקמו כ-35 אלף יחידות דיור, כ-800 אלף מ"ר עבור מבני ציבור בעיר וכ-7,700 חדרי מלון והקמת מערך של שבילי אופניים. ב-2019 אושרה הקמת שכונה חדשה במזרח העיר. על פי התכנון יוקמו בה כ-3000 יחידות דיור, פארק עירוני בגודל של כ-140 דונם, 3 בתי ספר יסודיים, מסוף תחבורה ציבורית שכונתי וכביש שיחבר את השכונה לכביש 561.
"אין ספק שנתניה מתרחבת ובהחלט מתחילה להתחדש בתוכה", אומר אוהד דאנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי מקרקעין. "מרכז העיר הוותיק מתחיל לעבור מתיחת פנים ומתרחשים תהליכים של חידוש, והעיר עצמה עוברת התחדשות עירונית ומתפתחת בצורה דרמטית".
אלברט גמליאל, תושב העיר, מספר שסבתו הגיעה למקום בשנות ה-50 וגרה בשכונה שהוא עצמו, יליד העיר, חי בה כיום. "השכונה בזמנו קלטה עולים חדשים שהקימו, עבדו ופרנסו את העיר בצורה ממש יפה ולא עזבו אותה".
"היום, כל עיר צריכה להתחרות על התושבים שלה", אומר אסף סימון, מנכ"ל אפריקה התחדשות עירונית. נשאלת השאלה איך מושכים קהל שהוא יצרני, קהל של משפחות איכותיות שמחפשות את החינוך, את מקומות העבודה ודיור איכותי? התשובה היא בחשיבה מוקדמת על צרכיו של התושב.
"עם הפרויקטים של ההתחדשות העירונית שנמצאים בלב העיר, אתה יורד מהדירה שלך וכל השירותים פתוחים לפניך", אומר גמליאל. "יש את חוף הים, כיכר העצמאות המרכזית וכל השירותים שניתנים פה בעיר, כמו קופות חולים, השוק העירוני שמתפתח - הכול ממש בהליכה וגם יש לנו יציאה עכשיו לכביש החוף. חשבו על הכול בקיצור".
"תהליך של פינוי-בינוי באזור ביקוש, באזור שהוא מיושב זה לא דבר פשוט", מסביר דאנוס. "יש המון מהמורות בדרך ועצם ההגעה למצב עניינים שבו אתה מצליח לייצר יחידות דיור חדשות בשכונה ותיקה, זה כשלעצמו הישג".
"עוד בטרם הבנייה צריך ליצור תהליך שמתחשב בשכנים הקיימים", מסביר סימון. "הם לא צריכים לסבול, אז צריך לעשות כמה שאפשר כדי לצמצם את המטרדים ובמקביל לוודא עמידה בכל תקני הבטיחות, כמו גם לנסות ולצמצם את הרעש לסביבה ואת הלכלוך לסביבה. בזמן הבנייה מלווים את הדיירים ומסבירים על השלבים ומסייעים במענה לשאלות".
"לצד הבנייה למגורים, רואים התפתחות גדולה של אזורי התעסוקה", אומר דאנוס ומוסיף: "העיר הזו הולכת למקום טוב, מי שלא מכיר את הפעילות לא מבין כמה מחשבה, כמה עשייה מושקעת בעיר הזו כדי להתאים את עצמה לא לעשור החולף ולא לעשור הבא, אלא לעשורים קדימה".
בשיתוף מרכז הנדל"ן

פורסם לראשונה: 08:10, 04.04.21