בשיתוף מרכז הנדל"ן
ברחוב התאנה בקריית אונו בא לכדי סיום חלקו הראשון של מסע ארוך, במהלכו יתקיים תהליך פינוי בינוי, שיצמיח במקום הבניינים המתפוררים שעומדים שם משנות ה-60 ואינם תואמים את איכות החיים המקובלת בימים אלה, קומפלקס בנוי ומחודש במקום אשר מיועד בעיקר לטובת התושבים הקשישים החיים בו. העיר והסביבה יזכו בעוד דירות חדשות ועוד דיירים, בפארק ירוק ובאזורים מסחריים שכונתיים מתחת לבית.
רגע הכרזת תחילתו של תהליך הבנייה הוא סיום מסע ארוך בדרכם של דיירים ויזמים, שאורך לעיתים גם עשור ואפילו יותר. כפי שאומרת פנינה גל-ים, דיירת בפרויקט וחברת הוועד ונציגות הדיירים: "סוף סוף אנחנו רואים את הסוף של האירוע הזה שנקרא פינוי בינוי", היא אומרת ומוסיפה שהדיירים מאד שמחים על כך שהפרויקט יוצא לדרך.
אם לפרויקטים של ההתחדשות העירונית יצא שם של פרויקטים של משקיעים ורווח קל, הרי שאין רחוק מזה. לרוב מדובר בבניינים שנבנו בנות ה-50 וה-60 בסטנדרטים אחרים מאלה המקובלים היום, שכבר שנים סובלים מבלאי והזדקנות מואצת. הבנייה מחדש מביאה איכות בטוחה יותר לעיר וכן, גם רווח בצורת בית חדש לדיירים, שעבדו קשה כדי להגיע לרגע הזה ועוד יחידות דיור לטובת היזם.
"חידוש הוא מחייב המציאות. מעבר להיבט הסוציאלי שבעניין, כדי שאף גברת זקנה לא תעלה לקומה השלישית עם סלים בלי מעלית, הרי שבלי חדר ממוגן בבית, וכדי שהבניין לא ייפול או יתרסק מרעידות אדמה, זה מחויב המציאות", אומר ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל. "בעוד 10 שנים, לא יהיו בניינים כאלה בעיר שלנו", הוא אומר ומספר שהאחריות היא אמנם על היזם אך בהתאם למדיניות העירייה, היא מושיטה ידיים פתוחות לעזרה ככל שרק היא יכולה.

רחוב התאנה משנה פניו

"מדובר בפרויקט גדול", אומר ניר סדלר, סמנכ"ל פיתוח עסקי של חברת ענב, החברה היזמית במקום. "יש פה כ-80 דיירים ומשפחות שעומדים להתפנות, חלקם כאן משנות ה-60. אנשים כאן מחכים שנים לפרויקט. חלקם אנשים מבוגרים, חלקם כבר מתקשים לעלות ולרדת מהדירות שלהם. אנחנו שואפים לבנות כאן שכונה מאוד הומוגנית ומאוד מעורבת עם האוכלוסייה המבוגרת הקיימת, ובמקביל, להביא למקום הרבה תושבים צעירים ותושבים חדשים, לאו דווקא מהאזור".
"אנחנו משתדלים לייצר אמון של התושבים מול נותני השירות שלנו, שילוו את הפרויקט מתחילת דרכו ועד סופו – החל מהקבלן המבצע, הבנק המלווה שחייב להיות בנק מוכר, לצד משרד אדריכלים מוביל", אומר עירון בציר, סמנכ"ל השיווק של חברת ענב, שמצליח לראות כבר את הסוף: "בשלב הפינוי אנחנו נדאג לחברת הובלה שתוביל לדיירים את תכולת הדירות לדירה חדשה, שהם יבחרו לשהות בה עד תום הבנייה באמצעות שכר דירה, שנממן לכל התקופה. בסוף התהליך, אנחנו כמובן גם נוביל חזרה את הריהוט לדירות החדשות".

סטנדרטים מחמירים וחזון

"אנחנו הורסים את בנייני הרכבת הישנים ומקימים במקומם 4 בניינים בני 16 קומות כל אחד", פורס בציר את חזון היזמים. "כל החניון שאתם רואים מאחוריי יהפוך להיות פארק סגור לרווחת הדיירים, ריאה ירוקה אחת גדולה בין כל הבניינים. בכל בניין יהיה חדר דיירים לטובת ישיבות וימי הולדת", הוא מתאר את ההטבות ברוח ימים אלה. "הדגשים האדריכליים החשובים שהיו לנו היו לייצר תמהיל דירות רחב ככל הניתן, שייתן מענה לרוב סוגי האוכלוסייה. הצלחנו לייצר בעצם דירות, החל משני חדרים ומעלה, עם לפחות שני כיווני אוויר לכל דירה".
2 צפייה בגלריה
הדמיה: פינוי בינוי בקרית אונו
הדמיה: פינוי בינוי בקרית אונו
הדמיה: פינוי בינוי בקרית אונו
(צילום: באדיבות מרכז הנדל"ן)
"כחברה בוועד היוזם, היה לי חשוב שהבנייה פה תהיה איכותית, שחברת בנייה טובה תבנה לנו את הבית ושהתוכנית של הדירות יהיו בנות שינוי", אומרת גל-ים. "זה חלום שמתגשם כי ללא הפרויקט הזה, לא הייתי יכולה לקנות בעצמי דירת 4 חדרים באזור כזה".
"החזון שלי הוא, שב-2030 העיר תהיה מחודשת לגמרי. שכל הבתים כמעט יהיו חדישים, מחוזקים נגד רעידות אדמה וממוגנים עם ממ"דים כמו שצריך ושהמרחבים הציבוריים יהיו חדשים עם עירוב שימושים", אומר ראש העיר גל לסיום.
בשיתוף מרכז הנדל"ן