בשיתוף מרכז הנדל"ן

מרכזי העסקים עברו שינוי בעשור האחרון, לא עוד משרדים בבניינים רבי קומות או משרדים שתחתם שטחי מסחר בהפרדה מוחלטת. כיום, פרויקטים רבים יוצרים עירוב שימושים, משמע חולקים שטח אחד ובו היצע נרחב עבור המשתמשים, אפשר לומר.
"עירוב שימושים מתאר מבנה שיש בו שימושים שונים, כמו מסחר, כמו תעסוקה של משרדים, מלונאות ומגורים, כשכל תהליכי התכנון מקבלים רוח גבית מהרשות המקומית, בעיקר ממהנדס העיר", מסביר רמי וימר, אדריכל בפרויקט מטרופולין, נתניה.
3 צפייה בגלריה
מגדל משרדים
מגדל משרדים
לא רק משרדים, אלא עירוב שימושים לקהל גדול יותר
(צילום: shutterstock)
"מדובר בהליך שהוא תמיד פרויקט מאתגר, במובן זה שהוא נותן לכל אחד מהשימושים את המשקל הנכון שלו, כדי לייצר אינטגרציה שהיא לטובת הפרויקט ולטובת העיר בה נמצא הפרויקט", הוא מוסיף. "האתגר הוא לפתוח אותו לסביבה ולייצר מקום, כמו גם סימביוזה בין המסחר בקומת הקרקע וקומות התעסוקה שלמעלה".
פרויקט מטרופולין, מתחם חדש לעסקים ומסחר, הנבנה בנתניה הוא דוגמה קלאסית לעירוב שימושים. "המקום ישלב מרכז עסקים, שיתחלק לשני שלבי איכלוס", מסביר ויקטור חביב, מנכ"ל קבוצת איציק תשובה, "בשלב הראשון יהיה את המרכז, שנבנה כבר עכשיו ובעתיד, יהיה גם מגדל, שישלב תעסוקה, משרדים, מסחר ומלונאות".
הבחירה בנתניה היא בשל זיהוי הפוטנציאל שבה. "זיהינו ביקוש לפרויקט, בין אם זה מחברות הייטק, אבל גם מבעלי מקצועות חופשיים כמו רואי חשבון, עורכי דין, חברות ביטוח – כולם מעוניינים להעתיק את המשרדים שלהם לעיר", הוא אומר ומוסיף כי קיימת הגירה חיובית לעיר מבחינת עסקים.
3 צפייה בגלריה
מגדל משרדים
מגדל משרדים
(צילום: shutterstock)
"אנשים שאינם מהעיר מגיעים ומעוניינים לרכוש כאן משרדים, ומצד שני גם קהל יעד של לקוחות - עורכי דין, רואי חשבון וכדומה, שמעדיפים לרכוש את המשרד שלהם, במקום לשכור משרדים, כשבתום תקופה של כ-10 שנים, המשרדים יהיו שייכים להם, לאחר שיסיימו לשלם את המשכנתא.
"אנשים מבינים שנכון יותר לקנות את הנכס, מאשר לשכור אותו", הוא אומר. חביב מזהה גם לקוחות שמעוניינים לרכוש משרדים להשקעה, היות והתשואה ממשרדים גבוהה יותר מהתשואה של מגורים.

סביבה מזמינה

בפרויקט הושקעה מחשבה לא רק בעיצוב הפנימי ובהתאמה לכל הקהלים, אלא גם באזורים הציבוריים הכלליים. "קומת הקרקע משתלבת עם הפעילות של הרחוב הראשי – רחוב גיבורי ישראל", מסביר וימר, "שילבנו קומת קרקע גבוהה, שהיא קומה מסחרית, ויצרנו רחוב פנימי, כדי להעצים את הפעילות המסחרית. נתנו גם דגש מיוחד לעובדה, שאנחנו נמצאים במדינה שהשמש בה קופחת ובעייתית מאוד ולכן המאפיין המרכזי בפרויקט הוא זה של ההצללות".
3 צפייה בגלריה
קו החוף בנתניה
קו החוף בנתניה
הגירה חיובית לנתניה
(צילום: shutterstock)
כל אלה עוצבו בהמשך לרוח הדברים שהגיע אל מנהלי הפרויקט, "אנחנו רואים שאנשים מייחסים חשיבות רבה לנראות של המשרד ומציבים דרישות סטנדרט גבוה – ואת אלה, אנחנו משתדלים להעניק בצורה הטובה ביותר", סיכם חביב.
בשיתוף מרכז הנדל"ן