בשיתוף מרכז הנדל"ן


במה צריך להתחשב כשבונים שכונה חדשה בעיר קיימת, ויתרה מזאת, עיר המאופיינת בשכונות שקטות, שלווה ונינוחות, ממש כמו יישוב קהילתי? דוגמה מצוינת לפיתוח עיר כזו היא גבעת שמואל - שהוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949, וכעיר ב-20 בדצמבר 2007 - גובלת בבני ברק וברמת גן ממערב, בקרית אונו מדרום ובפתח תקווה ממזרח ומצפון. בין יתרונותיה הבולטים היא הנגישות לדרכים ארציות - מדרום (471), ממערב (4), וממזרח (דרך רבין).

בשני העשורים האחרונים הוכפלה אוכלוסיית העיר וכיום היא מונה מעל ל-26 אלף תושבים, בחודש יולי 2019 פורסם ב"כלכליסט" כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז אישרה למתן תוקף את תוכנית המתאר לעיר גבעת שמואל, הכוללת תוספת של כ-5,600 יחידות דיור שייתנו מענה ליעד אוכלוסייה של כ-55 אלף תושבים, כך שבסך בכל יהיו בעיר כ-16,000 יחידות דיור. התוכנית אף כוללת מערך שטחים עירוניים פתוחים בהיקף של כ-485 דונם ושטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של 937 אלף מ"ר.
"העיר עוברת מהפכה של ממש, גם בבנייה חדשה בעתודות קרקע אחרונות שנותרו באזור המרכז וגם בפרויקטים לא מעטים של התחדשות עירונית, שגם הם הביאו בתורם עוד משפחות צעירות, משפחות שבאו לפה בשביל איכות החיים, בשביל הקרבה למרכז הארץ", מסביר אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת השמאים.
"האזור של צפון גבעת שמואל קרוב מאוד לאזורי התעסוקה הפעילים והחשובים של פתח תקווה, סביבה שהיא סופר מרכזית, מרכז הארץ בין רשת של כבישים בין-עירוניים וארציים שאמורים לתת נגישות מצוינת לכלי הרכב שיוצאים ונכנסים לשכונה, ויחד עם זאת, יש פה גם תחושה של שלווה ושקט, משהו שמאפיין את העיר הזאת שהחלה כאיזה ישוב קהילתי והפכה להיות מה שהיא היום", הוא מוסיף.
לא בכדי, מציינת ורד וינבאום, מנהלת פרויקט "סביוני גבעת שמואל" כי "האוכלוסייה בשכונות החדשות היא רוב רובה מגבעת שמואל, אנשים שמשתדרגים בתוך גבעת שמואל".
תחושת הקהילתיות אף תורמת לחברות, כפי שמספרים התושבים: "יש פה חילונים, יש פה דתיים, יש הרבה שיתופי פעולה. תחושת השייכות היא תחושה מאוד טובה".
עוד מספר ליאור, תושב העיר כי המשפחה חיפשה לעבור לדירה גדולה יותר. "היה חשוב לנו מאוד להישאר בגבעת שמואל, אהבנו את המיקום של השכונה, הן מבחינת החברים של הילדים, הן מבחינת קרבה למרכז המסחרי לקאנטרי, ליציאות מהעיר. הכול קרוב, הכול פה במרחק הליכה, תנועות הנוער, החוגים - יש פה מרכז חוגים ממש מתחת לבית, המיקום ממש מעולה מבחינת בתי הספר והגנים, מאוד קרוב".
בנוסף, יש חשיבות רבה לקרבה לבית הספר כפי שמציינת נועה, תושבת העיר: "הילדים הגדולים כבר הולכים לבד, לבית ספר, חוזרים לבד מבית ספר, שזה מאוד משמעותי בשבילנו, כשאנחנו עדיין בעבודה בשעות האלה".
ליאור מוסיף שגם עניין הקהילה חשוב מאוד. "אנחנו גרים ליד חברים, יש פה בתי קפה בהם אפשר ללכת לשתות אחרי הצהריים, לא צריך לצאת מחוץ לעיר, כדי לשבת עם חברים, אפשר לעשות את זה ממש פה קרוב בתוך העיר, במרכזים, וגם, שוב, במרחק הליכה, מקסימום נסיעה של דקה-שתיים ברכב."
"יש יתרונות בכך שמקימים שכונת מגורים בבת אחת, תכנון שהוא הרבה יותר נכון, הרבה יותר מתחשב, גם בסביבה, גם באנשים שבאים לחיות שם. זה אולי המאפיין הכי בולט של המאה ה-21, שילוב השימושים – האפשרות לגור, לחיות, לבלות ולעבוד באותו אזור", מסכם דנוס.
בשיתוף מרכז הנדל"ן
פורסם לראשונה: 08:00, 08.09.20