השאלה מהו ריאליזם, בקולנוע ובכלל, עשויה להיות מורכבת - והתשובה היא שאין תשובה אחת. הרי, מה לדיסני, ענקית האנימציה, ולמציאות? מה לפנטזיה ולריאליזם? על פניו, נראה שמדובר בדבר והיפוכו - אבל כשצוללים להפקות ולפרטים הקטנים מבינים שזה לא.
בפרק חדש של "אבק פיות", דנה גרין, סטודנטית לתואר שני ומתרגלת בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, מדגימה כיצד אפשר לזהות את הריאליזם בסרטי דיסני. כחלק מהתיאוריה שלה, גרין מתמקדת במה שהיא מכנה "אמיתיות הסיפור", או במילים אחרות - עד כמה ניתן להזדהות עם הדמות המצוירת, כך שנחשוב עליה כאל אדם אמיתי עם צרות אמיתיות.
גרין מפרטת מדוע הסרטים של דיסני מרגישים לנו אמיתיים, כל כך אמיתיים עד כדי מצב שבו כל סרט שיעשה אחריהם על מעשייה כזו או אחרת ירגיש לנו מזויף, מעין חיקוי עלוב, למרות שבמקור לא מדובר בסיפור שלדיסני יש בעלות עליו. דוגמאות בולטות לכך הן אגדת "בת הים הקטנה" של הנס כריסטיאן אנדרסן או "הגיבן מנוטרדאם" של ויקטור הוגו. כלומר, גם היצירות של דיסני, הן רימייק ליצירה קיימת, אבל בשונה מאפדטציות אחרות דווקא אצלם זה מרגיש לנו "מציאותי ונכון". למה? "הסוד נמצא בסרטים הקצרים", מסבירה גרין, שם עשו ניסויים באנימציות ובסאונד שהיו משמעותיים לאופן שבו העבירו את המסר בשנים שלאחר מכן.
הפרק צולל גם אל הטכנולוגיות שעזרו לדיסני להבין איך הם יכולים להשתלט על החושים שלנו, אל העבודה מול חיות אמיתיות באולפן ובטבע, אל הביקורת שספגו סרטי הלייב-אקשן של השנים האחרונות, וגם - הריאליזם שמאחורי סיפורי האהבה. האזינו.
2 צפייה בגלריה
דנה גרין
דנה גרין
דנה גרין
(צילום: אלבום פרטי)
בכל יום שלישי בשעה 14:00 ב-ynet radio משי אייד לוקחת אותנו למסע קסום המעורר לחיים את זיכרונות הילדות שלכם דרך סרטי "וולט דיסני"
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים