חצי הגמר הראשון של תחרות השירה ששודר שלשום (ג') מאחורינו, ובהמשך לציפיות - גם ישראל הייתה בין 10 המדינות שהעפילו לגמר הגדול, שיתקיים במוצאי שבת. אבל לצד מתמודדות בולטות כמו לורין השבדית והראפר קארייה הפיני, הייתה זו דווקא הלהקה הקרואטית - Let 3 - שהצליחה לסקרן צופים בכל העולם, עם ביצוע מפתיע לשיר Mama ŠČ, שהבטיח את מקומה זו הפעם הראשונה מזה שש שנים.
בהופעתם, חמשת חברי הלהקה Let 3 לבושים במדים ועוטים שלל אקססוריז צבאיים בהם כובעים, מעילים, מגפיים, וכן, גם חצאיות. חלק מהחברים מתהדרים בשפמים ארוכים והאיפור שלהם ראוותני ובולט - לוק אירוויזיוני שנוטה יותר למחוזות הביזאר של התחרות מאשר לאלה מלאי הגלאם המנצנץ. אבל ה"שיא" מגיע בשלב מתקדם של הביצוע, שבו פרטי הלבוש מוסרים וחברי הלהקה - הידועים בפרובוקטיביות שלהם - נשארים בתחתונים ובגופיות כשמאחוריהם על הבמה מופיע נבל שאוחז בשני טילים. קריפי כבר אמרנו?
3 צפייה בגלריה
Let3, נציגי קרואטיה לאירוויזיון 2023
Let3, נציגי קרואטיה לאירוויזיון 2023
Let3, נציגי קרואטיה לאירוויזיון 2023
(צילום: AP Photo/Martin Meissner)
בעוד מילות השיר, שמבוצע כולו בשפה הקרואטית, גובלות בנונסנס והבתים חוזרים על עצמם שוב ושוב, מעריצים רבים ברשת ניסו לתהות על משמעותו.
מתוך מילות השיר Mama ŠČ - Let 3 (בתרגום חופשי לעברית)
אמא קנתה טרקטור ŠČ! אמא קנתה טרקטור ŠČ! אמא קנתה טרקטור 'טרג'נה נינה' ארמגדון-סבתא ŠČ!
טרקטור
אמא נישקה את המטומטם ŠČ! אמא נישקה את המטומטם ŠČ! אמא נישקה את המטומטם 'טריינה נינה' ארמגדון-סבתא
אמא, אמא, אמא, אמא אני הולך לשחק אמא, אני הולך למלחמה הפסיכופת הקטן הזה מלחמה מלחמה פסיכופת קטן ומרושע מלחמה מלחמה תנין פסיכופת מלחמה מלחמה אמא, אני הולך למלחמה
3 צפייה בגלריה
אירוויזיון 2023
אירוויזיון 2023
"אנחנו מאמינים שאין במלחמה מנצחים ובאירוויזיון אין מפסידים". Let 3, נציגת קרואטיה באירוויזיון 2023
(צילום: CHLOE-HASHEMI\EBU)
בלוג האירוויזיון המוביל wiwibloggs סבור כי משמעות שעומדת מאחוריו היא מעין "תגובה סאטירית על התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה", ובמהלך מסיבת העיתונאים בתום חצי הגמר הראשון, חברי הלהקה הסבירו את ההשראה לשירם: "ניסינו לייצר עולם טוב יותר בשביל כולם, והשיר הקטן והמטופש אך מאוד מחוכם שלנו הוא הדרך שלנו לעשות שיר נגד מלחמה", אמר סולן ההרכב דאמיר מרטינוביץ', והוסיף "אנחנו מאמינים שאין במלחמה מנצחים ובאירוויזיון אין מפסידים. אז אנחנו גם רוצים להודות למדינות שלא עלו לגמר - אתם לא מפסידים. אתם חברים שלנו ואנחנו מודים לכם על הזמן והבמה שחלקתם איתנו".
גם ברחבי הרשת כבר הספיקו להציע שלל פרשנויות שונות לשיר, כשהמעריצים סבורים שהוא לועג לדיקטטורים באשר הם - במיוחד כאלה שהרעב שלהם לשליטה ולכוח מסכן את העולם. הביטוי "ארמגדון-סבתא", לדבריהם, הוא התייחסות לנושא הגרעין הרוסי, והטרקטור המדובר בשיר מרפרר ליחסים שבין נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, לבין ולדימיר פוטין הרוסי - כשבאוקטובר האחרון העניק הראשון לפוטין טרקטור לכבוד יום הולדתו ה-70, ובפברואר כוחות רוסים פלשו לאוקראינה מבלארוס, שהמשיכה לתמוך ברוסיה.
3 צפייה בגלריה
אירוויזיון 2023
אירוויזיון 2023
הופעותיהם הוולגריות והשנויות במחלוקת. let3, נציגי קרואטיה לאירוויזיון 2023
(צילום: Sarah Louise Bennett\EBU)
להקת הרוק Let 3 הוקמה בקרואטיה כבר בסוף שנות ה-80, והצליחה למשוך תשומת לב בעיקר בזכות הופעותיה הוולגריות והשנויות במחלוקת, ונטייתם של חבריה להופיע בעירום חלקי. כך בשנת 2006 הלהקה נקנסה ב-350 קונה קרואטי (כ-180 שקלים) על שקיימה הופעה באוויר הפתוח בעירום מלא. חברי הלהקה לעומת זאת, טענו שהם לא היו עירומים לגמרי - היו להם פקקים בפי הטבעת.
הלהקה מורכבת כיום מחמישה מוזיקאים: הזמר והבסיסט דאמיר מרטינוביץ', הזמר זוראן פרודנוביץ', המתופף איבן בוצ'יץ', הגיטריסט דראז'ן באלג'ק והגיטריסט מאטי ז'ק. כמו השיר המתמודד באירוויזיון, הם מרבים להכניס פוליטיקה במוזיקה שלהם, תומכים בזכויות נשים וזכויות של להט"בים, ובעקבות התבטאותם החופשית הפכו לא פעם למטרה עבור פוליטיקאים שמרנים ועבור הכנסייה הקתולית בקרואטיה.
אלבומם Necuuveno משנת 1999 הופץ כאלבום שלא הוקלט בו דבר - ולמרות זאת - הוא מכר כ-350 עותקים. אלבומם הבא Jedina הוקלט לראשונה בעותק אחד בלבד שהלהקה סירבה למכור או להפיץ, אולם חברת התקליטים החליטה על דעת עצמה להוציא את האלבום בגרסאות שונות, מה שגרם לחברי הלהקה לביים התאבדות על ידי כיתת יורים בכיכר מרכזית בזאגרב כמחאה.
השיר Mama ŠČ ותוכנו ודאי לא הפתיע את המאזינים שמכירים את הלהקה, אך עם יציאתו התגובות של מעריצי האירוויזיון לשיר היו חלוקות למדי. היו כאלה שהרימו לחברי הלהקה, וחשבו שבמת התחרות היא מקום מעולה למחאה שכזו. "איזה שיר מקורי! מעולם לא ראינו משהו כזה על הבמה", כתב בלוג האירוויזיון Eurovision Insider. "זה מה שאני מצפה מהאירוויזיון. תודה קרואטיה, ריגשתם", כתבה גולשת בטוויטר, וגולשת נוספת הביעה גם היא את התלהבותה: "Let3 עושים סאטירה על מיליטריזם כל כך הרבה זמן, שכשהם התחילו - היה שלטון אחר במדינתם. קרואטיה מביאה את מורשת הפאנק של רייקה לאירוויזיון... עם טרקטורים, טילים ודראג רדיקלי!".
אך היו גם כאלה שלא הבינו סביב מה המהומה. "מה לעזאזל נסגר עם קרואטיה?", כתב אחד הצופים. "אנחנו עדיין מבולבלים מהביצוע של קרואטיה", נכתב בבלוג אירי בשם Centra Ireland. "בבקשה אירוויזיון, תפסלו את קרואטיה!", פרסם משתמש בטיקטוק בסרטון שצבר מעל ארבע וחצי מיליון צפיות.
קרואטיה מתמודדת בתחרות השירה האירופית רק משנת 1993, ב-1999 המתמודדת דוריס דראגוביץ' שביצעה את השיר "מריה מגדלנה" סיימה במקום הרביעי בתחרות שנערכה בישראל. קרואטיה חזרה לתחרות ב-2016 לאחר שפרשה ב-2013 בעקבות קשיים כלכליים שהשפיעו על התמודדותה. היה נראה כי זו צפויה להיות שנה נוספת מאז 2017 שבה קרואטיה לא תעפיל לגמר הגדול.
בהתאם, Mama ŠČ גם מדשדש בטבלאות ההימורים אי-שם בין המקום ה-13 ל-15. אלא שאז נכנסו לתמונה הרשתות החברתיות - בטיקטוק כמו בטיקטוק - הביצוע הייחודי והגרוטסקי זכה לחיים משלו, גרר תגובות רבות (בעיקר כאלה שמנסות להבין - מה לעזאזל ראינו עכשיו?) וגורף מיליוני צפיות. בשלב זה הנציגה הקרואטית מטפסת במעלה הצמרת וממוקמת קצת מתחת לנועה קירל שלנו (עם כארבע מיליון צפיות) ונורבגיה (מעל לשלוש מיליון צפיות) - כשהיא אוחזת ב-2.5 מיליון צפיות בעמוד הרשמי של האירוויזיון, עשרות מיליונים של אזכורים - והיד עוד נטויה.
ביוטיוב הביצוע הרשמי והוויראלי של הלהקה בעמוד האירוויזיון עקף את כל המובילות לזכייה - גם את לורין משבדיה, גם את הראפר הפיני קארייה וגם את נועה קירל. אם לא בתחרות אז ברשת, ועם כוחו של האינטרנט - אנחנו מאמינים שהטרקטור הזה עוד יגיע רחוק.