מנכ"ל התיאטרון הלאומי הבימה, נעם סמל, התראיין הבוקר (ג') לאולפן ynet והתבטא בחריפות נגד סגירת עולם התרבות: "ראש הממשלה ושר הבריאות עוד יישאו בדין הזה שהם סגרו וסתמו את הפיות של עולם התרבות של ישראל. לא סגרו לנו את הפה בכל מלחמות ישראל, לא סגרו את הפה גם בתקופות אפלות של מלחמות עולם. התרבות היהודית הייתה תוססת גם במקומות אפלים ביותר. אסור לכם להמשיך לסגור אותנו. אני מדבר בשם הסופרים והמשוררים ועובדי הבמה - אנחנו נדהמים איך סוגרים לנו את הפה - רק לנו. לא המסעדות, לא הבריכות, את כל אלה לא סוגרים ואותנו סוגרים. כיכר התרבות ריקה".
סמל התראיין מאולם רובינא בתיאטרון הבימה, שמכיל 930 מקומות ישיבה. הוא התרעם על כך שהאולם ריק מאז 12 במרץ, אז התקיימה ההצגה האחרונה של המחזמר "מאמא מיה". "מה ההבדל בינינו לבין מסעדות ומכוני כושר?" שאל סמל, "אצלנו הקהל יושב עם מסכות וקפסולות. למה ראש ממשלת ישראל ושר הבריאות וכל האחראים מונעים מאיתנו להציג את התרבות הישראלית בפני הקהל הישראלי שכל כך צמא לזה?"
סמל סיפר כי ביקר בתערוכה בשבת האחרונה, והיו בה מאות אנשים שעטו מסכות. "הקהל ניגש אליי", סיפר, "ושאל אותי מתי יפתחו את הבימה. אמרתי להם: 'תשאלו את ראש הממשלה'". סמל הודה כי שר התרבות חילי טרופר תומך בעולם התרבות, והמשיך להפנות את חיצי הביקורת שלו לראש הממשלה ולשר הבריאות: "ההיסטוריה תשפוט אותם".
2 צפייה בגלריה
נעם סמל
נעם סמל
"אנחנו נדהמים איך סוגרים לנו את הפה". נעם סמל
(צילום: שמוליק דודפור, חגי דקל)
הוא הוסיף כי ייפגש היום עם פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. "ציפי פינס ואני רוצים לסייע לאמנים, לשחקנים ולנגנים. כולם סגורים, הפילהרמונית סגורה, עם ישראל סגור בביתו. צריך לטפל בנפש של הציבור".
שאול מזרחי, בעלי מועדון הבארבי, הצטרף לקריאותיו של סמל. "יש פה אנשים רעבים. נמאס לנו להיות שקופים במדינת ישראל", אמר מזרחי. "עבדנו עשרה ימים בחמשת החודשים האחרונים. לא יעלה על הדעת שכל השרים מכחול לבן יהיו מריונטות של הליכוד ולא ייקחו אחריות".
מזרחי קרא לשר התרבות לאיים כי יפרק את הממשלה אם עולם התרבות לא ישוב לפעילות. "אף שר מכחול לבן לא עשה שום דבר למען הציבור", זעם מזרחי, "הממשלה הזאת קמה כדי להילחם בקורונה. הפתרונות שניתנים לנו מבזים".
הוא הגדיל לומר כי יפתח את הבארבי גם ללא אישור הממשלה, והבטיח כי יקפיד על ההנחיות כמו שעשה בעבר. "יצרנו קפסולות ושמרנו על ריחוק", אמר מזרחי. "עבדנו מאוד קשה והצלחנו. לפני שמחפשים אלטרנטיבות, תנו לנו להמשיך מה שעשינו".
2 צפייה בגלריה
שאול מזרחי
שאול מזרחי
"יש פה אנשים רעבים". שאול מזרחי
מוקדם יותר התארח באולפן פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שאמר כי בתיאטרון הסיכון להדבקה הוא נמוך יחסית, ולכן יש לפתוח את התיאטראות עם היערכות מתאימה. הוא הביע אופטימיות ביחס למקבלי ההחלטות: "הממונה החדש גמזו נכנס לעניינים והוא פתוח לשמוע דעות שונות. המנכ"ל והשר הנוכחיים הרבה יותר פתוחים לקחת סיכונים שקודמיהם לא העזו". הוא הוסיף כי עד הפתיחה יש לדאוג לפיצוי לכל עובדי התרבות שאינם מתפרנסים כעת, ולאפשר באופן יצירתי פעילות באוויר הפתוח.