"עדיין לא יצא לי לקבל תגובה מהאובייקטיבים שציירתי, מהדמויות עצמן. נראה לי שזה דווקא טוב. זה כמו שנורא ביקרו את הטייסים שלוחצים על הפצצה וממשיכים הלאה. עדיף לי לשחרר את הפצצות ולא לדעת מה קורה", אומר המאייר, המעצב והאנימטור איתמר דאובה - שאחראי לכמה מהקריקטורות המוכרות ביותר של פוליטיקאים ישראלים מהשנים האחרונות ומי שנבחר ליקיר פסטיבל אנימיקס לאנימציה קריקטורה וקומיקס. צפו בו חושף את תהליך היצירה.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואמיר אוחנה
בנימין נתניהו ואמיר אוחנה
בנימין נתניהו ואמיר אוחנה
(איור: איתמר דאובה)
מזה עשר שנים, המשבצת הקבועה של דאובה היא הטור הפוליטי של סימה קדמון ב"המוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות". "זה מה שאני הכי אוהב לעשות", הוא אומר, ובאותה נשימה מבהיר שזה לא תמיד פשוט: "זו הבמה היחידה שכמו סטנדאפיסט, אני עומד עירום ומחזיק את השם שלי. זה מלווה בחרדת ביצועים מטורפת. הפחד שלא יהיה רעיון, שייצא לא חזק או לא מובן".
6 צפייה בגלריה
איתמר דאובה
איתמר דאובה
חשוף כמו סטנדאפיסט. איתמר דאובה
(צילום: ירון שרון)
עם האישים שדאובה צייר לאורך השנים נמנים ראשי המפלגות של ארצנו, שרים וחברי כנסת אחרים, פוליטיקאים מרחבי העולם - וכן דמויות מתחומי התרבות והבידור. שמאל או ימין - כולם חוטפים ממנו, ללא רחמים. "אני לא חושב שיש השפעה לדעה פוליטית, תפקידי הוא לחבוט בכולם. מירי רגב - אני בדרך כלל אנסה לתת קצת מהטירוף שהיא מקרינה. עניינים פעורות, חיוכים קצת מוגזמים. שרה - אף ועיניים באותו גובה, בדרך כלל היא כעוסה. גנץ - עושה לו קצת אוזניים. סך הפרצוף שלו הוא די שקוף - יש תחושה שצבע העור, צבע הגבות וצבע העיניים - הכל בהיר ומין מתערבב".
6 צפייה בגלריה
מזהים?
מזהים?
מזהים?
(איור: איתמר דאובה)
הוא עצמו מודה שאיור איננו העיסוק הכי ידידותי בעולם: "יש משהו בקריקטורה שיכול להיות גובל באלימות", הוא אומר. ומסביר שהוא מבין היטב את ההשלכות של עבודתו: "אין מישהו שיכול לחיות עם עצמו בשלום , אין חיה כזו. לכל אחד יש נקודות תורפה. ואם בקריקטורה מצליחים לגעת דווקא בדבר הזה, אני בטוח שזה קשה לבן אדם. במאה אחוז".
6 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
הצעקה של מירי רגב
(איור: איתמר דאובה)
חלק מן הייצוגים של דאובה השתנו עם השנים. כזה הוא לדוגמה שר האוצר, ישראל כץ. "הוא עשה דיאטה רצחנית. פעם ציירתי אותו בדמות המלאה - ולא עלינו, מה שנקרא, הוא פתאום רזה בטירוף והוא נראה אחרת לגמרי". מאז, גם הדמות המאוירות התחדשה בגזרה צרה. דמות אחרת שהשתנתה לאורך השנים היא זו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "כשהוא הגיע לפוליטיקה הוא היה צעיר יותר, אז זה יותר נשען על דמות הלוחם, סיירת מטכ"ל, גבר-גבר כזה". ועכשיו? "אם משווים את זה לפעם - זה נראה שהוא יותר מלא. הגבות והשיער השתנו בעשר שנים, מאוד". דאובה מודה: "ההגחכה עלתה בהרבה. זה חלק מהעניין".
6 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ
ישראל כ"ץ
שינויי המשקל קיבלו ביטוי בקריקטורה. ישראל כ"ץ
(איור: איתמר דאובה)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(איור: איתמר דאובה)
ואגב, עובדה מפתיעה לגבי דאובה - פרט שכנראה לא תעלו בדעתכם בנוגע למי שמתפרנס מציור - הוא עיוור צבעים. "לבחור להתעסק באיור עם מגבלה כזאת, זה כמו מישהו בלי רגל שמחליט שהוא רוצה להיות אצן", הוא אומר.
פסטיבל אנימיקס לאנימציה קריקטורה וקומיקס יתקיים עד ה 31.8 ברשת, איתמר דאובה מעביר מפגש אמן במסגרתו.