הפוצצת וגם גנבת? סרטון תדמית שפרסם חיל האוויר הסיני מעורר הדים ברשת, לאחר שגולשים חדי עין זיהו שהסרטון מורכב בחלקו מקליפים של שוברי קופות הוליוודיים. הסרטון, בשם "אלוהי המלחמה H-6 יוצא להתקפה!", אורך שתי דקות ופורסם על ידי חיל האוויר הסיני ביום שבת ברשת החברתית הסינית ווייבו. זה קרה בזמן שסין ביצעה תרגילים צבאיים בסמוך לטייוואן, על רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות בשל ביקורו של בכיר במשרד החוץ האמריקני באי.
בסרטון, שזכה לכמעט חמישה מיליון צפיות, נראים מפציצי H-6 בעלי יכולות גרעיניות טסים מבסיסים במערב סין אל עבר האוקיינוס השקט, ומבצעים מתקפה אווירית על מה שנראה כבסיס חיל האוויר אנדרסן, בסיס צבאי אמריקני באי גואם, ביתם של מתקנים צבאיים אמריקניים גדולים ."אנחנו המגינים על הביטחון האווירי של המולדת, יש לנו את הביטחון והיכולת להגן תמיד על ביטחון שמי המולדת", נכתב בסרטון.
לאחר עליית הסרטון, גולשים בסין זיהו במהירות כי הוא עשה שימוש בסצנות מפורסמות מסרטים הוליוודיים. סצנות הטילים המרכזיות בסרטון נלקחו משלושה סרטים הוליוודיים: "רובוטריקים 2: הנקמה", "הפריצה לאלקטרז" ו- "מטען הכאב".
גולשים רבים העבירו ביקורת על חוסר המקוריות בסרטון. "מתברר שהכוח הגדול שחשבנו שיש לנו הורכב מעריכת קטעי סרטים אמריקניים", כתב אחד הגולשים. "אנחנו מקדמים את כלי הטייס הצבאיים שלנו באמצעות קטעים מסרטים הוליוודיים. מדובר בסרטון שאמור לקדם את המדינה שלנו, למה אנחנו לא משתמשים בתמונות שלנו?", שאל גולש אחר.
1 צפייה בגלריה
חיל האוויר הסיני השתמש בקטעים מסרטים הוליוודיים בסרטוני יח"צ
חיל האוויר הסיני השתמש בקטעים מסרטים הוליוודיים בסרטוני יח"צ
סרטון תדמית של חיל האוויר הסיני. נעשה שימוש בקטעים מסרטים הוליוודיים
(צילום: PLA airforce Online)
זוהי לא הפעם הראשונה שבה משתמשים בסין בסצנות הוליוודיות למטרת תעמולה צבאית. בשנת 2011, הערוץ הסיני CCTV שידר סרט על תרגיל אימונים של צבא סין, שכלל צילומים שנלקחו מהסרט "אהבה בשחקים" משנת 1986 בכיכובו של טום קרוז, שגילם בו טייס בצבא האמריקני.
גורם המקורב לצבא סין אמר לכלי התקשורת במדינה כי מדובר בעניין מקובל שמחלקת ההסברה של הצבא "לווה" קטעים מסרטים הוליוודיים כדי לגרום להפקות שלהם להיראות יותר מסעירות. "כמעט כל הקצינים במחלקה גדלו על סרטים הוליוודיים ולדעתם בסרטי מלחמה אמריקניים יש את התמונות הכי מגניבות", צוטט המקור. אותו גורם הוסיף כי הצבא לא צפוי להתמודד עם תביעות בעניין הפרת זכויות יוצרים.