הורים, התכוננו. ב-23 לאפריל הקרוב עתיד לצאת למסכי הקולנוע (וגם למסך הביתי, בשירות הסטרימינג HBO מקס) הסרט "מורטל קומבט". מדובר למעשה בגרסה מחודשת לסרט מ-1995, שניסה לתרגם למסך את ההצלחה העצומה של סדרת משחקי הווידאו. על פניו, הפופולריות הנמשכת של זיכיון המדיה הזה, שהכניס לבעליו השונים יותר מחמישה מיליארד דולר לאורך 29 השנים האחרונות, אמורה להבטיח גם את הצלחת הסרט החדש. אבל "מורטל קומבט" מודל 2021 יוצא בעידן שונה מאוד מזה שבו יצא הסרט המקורי, ולא רק ברמת המגפה שתקעה טריז בתעשיית הקולנוע העולמית, אלא גם ברמת האימפקט התרבותי של המשחקים שעליהם הוא מבוסס. מה יעלה בגורלו?
("מורטל קומבט" 2021 - טריילר)
הסרט המקורי של "מורטל קומבט" יצא באמצע שנות ה-90, כשסדרת המשחקים שעליהם התבסס הייתה בשיא הצלחתה – וחשוב מכך, לפני ששככו הדי הסקנדל שעוררו בשל אלימותם הקיצונית. היש פרסומת טובה יותר לסרט מאשר פולמוס עולמי חריף באשר לחומר המקור עליו הוא מבוסס, כולל דיונים נלהבים בסנאט האמריקני, מחאות וצנזורה בשלל מדינות אחרות - ולבסוף אף שינוי מהותי של התעשייה שניפקה אותו? בנסיבות האלה, שכוללות גם המשכון כושל מ-1997, מה הסיכויים של "מורטל קומבט" החדש לגרוף תשומת לב שכזאת? מה הסיכויים שכמו הסרט המקורי, יתנחל גם הוא בלבבות צופיו ויהפוך לאחד מהמקרים הנדירים למדי בהם סרט המבוסס על משחק מחשב זוכה לעדנה אמיתית?

יותר מצליח מ"פארק היורה"

הסיפור של "מורטל קומבט" מתחיל דווקא במשחק אחר - "סטריט פייטר 2", משחק המכות של חברת "קאפקום" שיצא ב-1991 והפך במהירות שיא למשחק הפופולרי ביותר בעולם, תופעת תרבות של ממש. ההצלחה הפנומנלית של "סטרייט פייטר 2" הובילה לשלל חיקויים, מתוך רצונן של חברות גיימינג מתחרות לייצר משחק שיאפיל עליו. אחת מהחברות הללו הייתה "מידווי גיימס", אשר לאור הטירוף סביב "סטריט פייטר" נכנעה לפניות החוזרות ונשנות של מתכנת צעיר בשם ג'ון טוביאס, שזה עתה הצטרף לחברה ושקד על פיתוח משחק מכות בסגנון נינג'ה.
6 צפייה בגלריה
קבע את הרף. "סטריט פייטר 2"
קבע את הרף. "סטריט פייטר 2"
קבע את הרף. "סטריט פייטר 2"
(צילום מסך)
טוביאס ביקש לתרגם למכונות משחקי הווידאו את הוויזואליה והאקשן של סרטים כמו "ספורט הדמים" מ-1988, בכיכובו של ז'אן קלוד ואן דאם. יחד עם הבוס שלו ב"מידווי", אד בון, טוביאס כיוון לכך שגיבור המשחק יהיה גרסה דיגיטלית של ואן דאם, בניסיון תקדימי להעניק לז'אנר אופי ריאליסטי יותר. בהמשך, כשלו הניסיונות לקשור את זיכיון "ספורט הדמים" למשחק המתהווה ולשכור את שירותיו של השרירן הבלגי (אם כי אחת מהדמויות ב"מורטל קומבט", ג'וני קייג', מהווה מחווה פארודית עליו). הבוסים בכל זאת נתנו אישור להתקדם, וטוביאס ובון החליטו לרוץ קדימה עם הפרויקט ולקחת אותו לכיוונים אחרים.
הרעיון של טורניר אומנויות לחימה, ההשראה העיקרית מ"ספורט הדמים", נשמר - אבל בון וטוביאס עטפו אותו בסיפור פנטזיה ושאבו את השראתם מסרטי קונג פו, מיסטיקה אסיאתית ותרבות הוושייה הסינית. שאיפתם ליצור משחק וידאו ריאליסטי, קשוח ואלים יותר מהמקובל בשוק, משהו שיחרוג משמעותית מהשבלונה של "סטריט פייטר 2", היא שהובילה אותם במהלך הפיתוח. התוצאה הייתה אבן דרך בתולדות משחקי הארקייד, המחשב והווידאו – ומשחק שלצד ההצלחה האדירה שלה זכה, עורר סערה עולמית.
6 צפייה בגלריה
בבב
בבב
עשה בלגן. "מורטל קומבט" המקורי, מ-1992
(צילום מסך)
כש"מורטל קומבט" יצא בשלהי 1992, הוא הפך לסנסציה מיידית. במהלך 1993 נמכרו יותר משלושה מיליון משחקים לקונסולות הביתיות ("סופר נינטנדו", "גיים בוי", "סגה ג'נסיס" ו"סגה גיים-גיר"). גם במכונות הארקייד, משחקי הווידאו הציבוריים, הפופולריות של המשחק שברה שיאים. רווחיו - יותר מ-300 מיליון דולר - אף עקפו את אלו של הסרט המצליח ביותר באותה השנה, הבלוקבאסטר "פארק היורה" של סטיבן ספילברג. והרבה מההצלחה הגדולה הזאת ניתן לייחס לשערוריות שליוו אותו מרגע צאתו.
היו משחקים אלימים לפני "מורטל קומבט" - אבל אף אחד מהם, עד אז, לא היה אלים כמותו. מעבר לנתזי הדם הנדיבים שעפו לכל עבר במהלך הלחימה במשחק, אחד מהמאפיינים הבולטים של "מורטל קומבט" היו ה-Fatalities – מהלכי סיום אכזריים שבהם הלוחם המנצח עוקר את ראשו של יריבו או את ליבו, תולש את עמוד השדרה שלו, מחשמל אותו עד שהוא הופך לערימה של אפר, משפד אותו על קוצי ברזל, שורף אותו חי, ועוד ועוד. הגרפיקה החלוצית של המשחק, אשר הסתמכה על דמויות מצולמות, רק העצימה את הריאליזם ותרמה להלם הראשוני שסיפקה האלימות המוקצנת.
6 צפייה בגלריה
בבב
בבב
גולת הכותרת. ה-Fatalities
(צילום מסך)
ההלם הזה הורגש גם מחוץ לסצנת הגיימינג, ובאופן עז. הפוליטיקאים הם שקפצו ראשונים על העגלה, ובמהלך 1993 ו-1994 נערכו מספר שימועים בסנאט האמריקני שבהם נדונו "מורטל קומבט" ומשחקים נוספים אשר הציגו אלימות גרפית קיצונית. המטרה: רגולציה של תעשיית משחקי הווידאו, שתאפשר הגבלת תכנים אלימים לפי גילאים. ב-1994, בעקבות השימועים ולאור ההצלחה העולמית של "מורטל קומבט", הוקמה ה-ESRB, הוועדה לדירוג תוכנות בידוריות, שמקצה דירוג גיל למשחקי וידאו והפכה לכלי הרגולציה העיקרי בעולם הגיימינג.
בינואר 1994 שוחרר "מורטל קומבט 2", ששידרג את המשחק הראשון במספר מובנים, כולל ברמת האלימות הגראפית. התגובה של השוק הייתה אקסטטית: המשחק זכה להצלחה חסרת תקדים, שבר את כל שיאי המכירות עד אז וקבע מספר שיאים נוספים. במקביל, המחלוקת סביבו רק גדלה. בגרמניה הוחרמו מהחנויות כל עותקי המשחק, ביפן צונזר בגרסתו המקורית (בגרסאות המורשות צבע הדם הוחלף מאדום לירוק), ובארצות הברית חברת נינטנדו החליטה לשווק ללקוחותיה אך ורק את הגרסה המרוככת ונעדרת הדם (מה שעלה לה ביוקר במלחמתה מול המתחרה "סגה", שהפיצה את "מורטל קומבט" בגרסתו המקורית והכתה את נינטנדו שוק על ירך במכירות). אבל כפי שקורה לעיתים קרובות במקרים כאלו, כל הרעש מסביב רק סייע למכור עוד מיליוני עותקים של "מורטל קומבט", והדיון הער סביבו הפך את המשחק לתופעת תרבות. אפילו יוצר המשחק, ג'ון טוביאס, הבין את זה. "סוג האלימות שלנו הוא חלק גדול ממה העניק לנו מושב בשולחן תרבות הפופ", הודה בריאיון.

בין "מורטל קומבט" לטבח בתיכון קולומביין

ב-1995, ומכיוון שטירוף "מורטל קומבט" היה בשיאו, יצא אל האקרנים הסרט "מורטל קומבט" שתרגם למסך את הסיפור של המשחק הראשון בסדרה ולקח אי אלו אלמנטים מהמשחק השני. את הסרט ביים פול ס. אנדרסון, במאי בריטי צעיר שהשלים זה עתה את סרטו הראשון באורך מלא, ובהמשך הקריירה שלו עיבד עוד סדרת משחקים מצליחה לקולנוע (Resident Evil) והתחתן עם הכוכבת מילה יובוביץ'. התוצאה - על אף שלא זכתה לחיבוק חם מהמבקרים, ולמרות שאש רבה הופנתה לאפקטים המיוחדים המרושלים – שברה קופות. "מורטל קומבט" הופק בתקציב של 18 מיליון דולר, וגרף כמעט 125 מיליון בקופות הקולנוע בלבד - סיפור הצלחה לכל דבר, ותחילתה של אימפריית המולטימדיה לבית "מורטל קומבט". פסקול הטכנו שנרקח לסרט הפך ללהיט גדול גם הוא, והדרך להמשכון נסללה.
("מורטל קומבט" 1995 - טריילר)
ב-1997, שנתיים בלבד לאחר שיצא "מורטל קומבט" הסרט, הפציע בבתי הקולנוע "מורטל קומבט 2" (Mortal Kombat: Annihilation, במקור), לקול קריאות בוז ברחבי העולם. הסרט, שביים ג'ון ר. לאונטי, ספג ביקורות קוטלות (באתר שקלול הביקורות "רוטן טומאטוז" הציון שלו עומד על שני אחוזים בלבד) והחזיר את ההשקעה אך בקושי. במקביל, גם משחקי הווידאו של "מורטל קומבט" נקלעו לתקופה קשה. "מורטל קומבט 4" שיצא ב-1997 לא התקבל בחיבוק חם על ידי קהילת הגיימרים, ומשחקי הספין-אוף וההרחבות שהגיעו במקביל אליו ואחריו התקבלו באופן פושר, במקרה הטוב. בשלב הזה, ובזירה שהתמלאה במשחקי אקשן, פעולה ומכות אלימים לא פחות מ"מורטל קומבט" – לעיתים קרובות אף אלימים יותר - דומה היה שהזיכיון כולו כבר פחות רלוונטי, ואולי אף נמצא בימיו האחרונים. סדרת הטלוויזיה הלא מאוד מוצלחת שניפק הזיכיון בשנים הללו, "מורטל קומבט: כיבוש" (1998), החזיקה מעמד עונה אחת בטרם בוטלה, והעתיד לוט בערפל.
("מורטל קומבט 2" - טריילר)
במקביל לדעיכת הרלוונטיות של "מורטל קומבט", התרבו הטענות נגד סדרת המשחקים וההשפעה שלהם על השחקנים הצעירים. אחרי הטבח בתיכון בקולומביין קולורדו ב-1999, הפכה הסוגייה לבוערת במיוחד ושוב נערכו שימועים בנושא בקונגרס האמריקני. שלוש מהמשפחות שילדיהן נהרגו בקולומביין אף ניסו לתבוע את מפיקי "מורטל קומבט" והמשחק "דום", והנשיא ביל קלינטון האשים ישירות את המשחק ודומיו באירוע הטראגי. ב-1999 משחקי "מורטל קומבט" נאסרו להפצה בברזיל, יחד עם משחקים אלימים נוספים, אחרי מסע הרג בקניון בסאו פאולו שבוצע בידי צעיר שנהג לשחק בהם. בשנים הבאות אירועי הרג המוני נוספים יוחסו נקשרו במשחק ובדומיו, לצד טענות בנוגע לאופי השוביניסטי והגזעני של "מורטל קומבט". המוניטין של המשחק הגיע לנקודת שפל.
במהלך העשור הראשון של המאה ה-21, ניסתה חברת "מידווי" שוב ושוב לשחזר את ההצלחה ושיחררה משחקים נוספים בסדרת "מורטל קומבט". כך היא גררה בייאושה את פורמט הלחימה המקורי של המשחק לז'אנרים אחרים, ואיבדה את המיקוד ואת קהל היעד. ב-2009 החברה פשטה רגל, ונרכשה על ידי חטיבת המשחקים והגיימינג של תאגיד המדיה וורנר. שם החליטו לשנות את השם של החברה ל-NetherRealm Studios - ובעיקר, שאפו להחזיר עטרה ליושנה.

מורטל קומבט: התחייה

ב-2011 יצא לקונסולות הביתיות המשחק "מורטל קומבט". בלי חוכמות, בלי התוספות "ברית קטלנית" או "נזירי שאולין", בלי לפנות למין יצור כלאיים ביזארי שבו גיבורי הסדרה נלחמים בגיבורי על (כפי שאירע במשחק "מורטל קומבט נגד יקום DC" מ-2008). בפשטות הזו ביקשה חברת NetherRealm החדשה לשדר באופן חד וברור: חזרנו ליסודות, חברים. אנו שוב נותנים לכם את ה"מורטל קומבט" שעליו גדלתם, אותו "מורטל קומבט" אגדי ופורץ דרך.
6 צפייה בגלריה
בבב
בבב
חזרה לחיים. "מורטל קומבט" 2011
(צילום מסך)
וזה עבד, מכיוון שההבטחה מומשה: "מורטל קומבט" מודל 2011, ששב לעלילת סדרת המשחקים המקורית בטרם נדדו למחוזות רחוקים מדי, הוכתר כסוג של ריבוט למשחק המקורי, הפך ללהיט גדול ואף זכה בשבחי המבקרים. הוא יצא לחנויות באפריל, ועד אוגוסט כבר מכרה NetherRealm קרוב לשלוש מיליון יחידות, כשחברת האם וורנר מכסה במלואה את ההשקעה של רכישת "מידווי" הכושלת שנתיים קודם לכן.
אבל "מורטל קומבט" 2011 לא רק החזיר את הסדרה למקורות ברמת המשחק, אלא גם ברמת הביקורת הציבורית עליו. פתאום, כמעט 20 שנה אחרי שיצא המשחק המקורי וחולל שערורייה, סקנדל נוסף פרץ בנוגע לאלימות הקשה של "מורטל קומבט" - שהפעם, עם הגרפיקה המתקדמת של העשור השני במילניום החדש וכל האפשרויות הגלומות בה, שברה שיאים. פצפוץ גולגלות, קטיעת גפיים מכל הסוגים והמינים, עריפות ראש ססגוניות, הקטנת היריב ורמיסתו לעיסה מלאת דם, יריקת חומצה לתוך פה פעור – כמו קודמו מ-1992, גם הגלגול המחודש של "מורטל קומבט" הבין היטב מה הנכס העיקרי של המשחק, ולחץ על הדוושה ביתר שאת. העולם, מצדו, הגיב בהתאם, בדיוק לפי התוכנית.
בכל מקום שבו נמכרו משחקי "מורטל קומבט", נשמעה ביקורת כנגד רמת האלימות שבו מאת קבוצות הורים, ארגונים דתיים ופוליטיקאים שמרנים. בגרמניה הוכרז המשחק כ"בעל ייצוג דראסטי של אלימות" וצונזר חלקית, בעוד שבאוסטרליה ובדרום קוריאה נאסרה הפצת המשחק כליל. אך כבעבר, זה רק עזר: האלימות המטורללת והיצירתית של "מורטל קומבט" 2011 שוב עוררה מהומה, ועזרה להחזיר את הכותר אל בין כנפיה של תרבות הפופ.
6 צפייה בגלריה
בבב
בבב
ושוב האלימות הקיצונית מצילה את היום. "מורטל קומבט" 2011
(צילום מסך)
ב-2015 שוחרר המשכון ל"מורטל קומבט" 2011, "מורטל קומבט X" שמו, אשר זכה גם הוא לשבחים והפך למשחק הנמכר ביותר בזיכיון "מורטל קומבט". ושוב, ה-Fatalities חסרי המעצורים, הפעם בסרטונים קצרים ומושקעים שליוו כל קרב, רק סייעו לכך. המשכון נוסף, "מורטל קומבט 11", יצא ב-2019 וזכה גם כן להצלחה רבה. נכון לעכשיו, הוא גם האחרון בסדרת משחקי "מורטל קומבט".
אבל זיכיון המדיה המשגשג הזה מסרב לקפוא על שמריו. מאז שיצא מהמשבר של שנות ה-2000, כל העת תרים אנשי NetherRealm להרחיבו. לבד מסרט אנימציה שיצא ב-2020 למסכים הביתיים (Mortal Kombat Legends: Scorpion's Revenge), מתוכנן כאמור לצאת ב-23 באפריל הקרוב הסרט חדש בסדרת "מורטל קומבט" – ריבוט שאמור להוות סנונית ראשונה לסדרת סרטים חדשה, או שלפחות כך מקווים המפיקים. עם תקציב גדול יחסית לסרט שכזה (135 מיליון דולר), במאי שזה לו סרט ראשון באורך מלא (סיימון מקוויד, שהגיע מעולם הפרסום), הפצה משולבת בקולנוע (בארצות הברית) ובשירות הסטרימינג HBO מקס, ובלי אף שחקן מפורסם אחד לרפואה בקאסט, דומה שעומדת בפני הסרט משימה הרקוליאנית. האם יצליח לשחזר את הישגו של "מורטל קומבט" מודל 1995, על אף כל אלו?
6 צפייה בגלריה
מורטל קומבט
מורטל קומבט
האם הסרט החדש יחזיר עטרה ליושנה גם מבחינה קולנועית? "מורטל קומבט", 1995
(צילום מסך)
אבל המשוכה העיקרית הניצבת בפני "מורטל קומבט" החדש היא התקופה. בשנים האחרונות, האלימות הגרפית הקיצונית שפעם אפיינה רק את "מורטל קומבט" ודומיו כבר הפכה למיינסטרים, ערך סחיר בתרבות. תזרקו אבן, תפגעו במשחק וידאו מופרע או בסדרת טלוויזיה שמראה ראשים נערפים וגפיים מבותרות - כולל כמה, כמו "ספרטקוס" המשוגעת של רשת starz, שלוקחים את האלימות לגבהים יצירתיים חדשים. במילים אחרות, לזיכיון "מורטל קומבט" כבר אין את הבכורה בתחום, ולא סביר להניח שהסרט החדש יביא איזושהי בשורה, גם אם לשפוט לפי הטריילר המדמם. כבר ראינו הכל, אין מה לחדש לנו. הסרט הראשון בסדרת "מורטל קומבט" יצא ב-1995, כשהיינו תמימים יותר, כשעוד יכולנו להזדעזע מהמשחק, ולנהור לבתי הקולנוע כדי לצפות בהתגלמותו הקולנועית. כעת, מותשים וקהי-חושים ככל שהננו, האם עוד יש טעם?