במבט ראשון, בלתי אפשרי לנחש שמאחורי החזות החייכנית של מריה רסה, אישה נמוכת קומה בת 57, מסתתרת אחת האויבות הגדולות של נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה. רסה, שהקדישה את כל חייה למקצוע העיתונות, היא המייסדת של "ראפלר", אתר חדשות עצמאי ופורץ דרך שחשף כמה מהעוולות הגדולות של דוטרטה, אחד הנשיאים האכזריים של ימינו.
סיפורה יוצא הדופן של רסה מובא בסרט התיעודי "אלף חתכים" של הבמאית רמונה דיאז, שעקבה אחר פועלה של העיתונאית במשך שנה וחצי. דיאז כלל לא תכננה לצלם על רסה סרט, וכוונתה הראשונית הייתה לתעד את הזוועות שביצע דוטרטה במדינה בחסות המלחמה בסמים, במסגרתה הוציא להורג ללא משפט מכורים לסמים וסוחרי סמים, במה שהוגדר כפשעים נגד האנושות. אולם כיוון שמדובר בסיפור שכבר סוקר ודובר, דיאז הבינה שהיא צריכה לחפש זווית חדשה, ולבסוף מצאה אותה אצל העיתונאית הנחושה, שהייתה על הכוונת של הנשיא מאז שחשפה את האמת מאחורי הפשעים של הממשל שלו.
"היא ו'ראפלר' התחילו לפקפק במלחמה בסמים. היא בדקה את הנתונים ואת המידע שהממשלה הפיצה בנושא, וחשפה את מה שבאמת היה שם. אז למרות שזה סיפור ספציפי על המלחמה בסמים ועל דוטרטרה, זה הפך לסיפור גלובלי בגלל עיוות המידע והפייק ניוז", אומרת הבמאית בריאיון בווידאו ל-ynet, לרגל הקרנת הסרט בדוקוסטרים בחודש הקרוב (הסרט יוקרן בהמשך גם ב-HOT8 וב-yes דוקו).
4 צפייה בגלריה
מריה רסה
מריה רסה
שומרת על רוגע. מריה רסה
(צילום: AP)
מהם הסיפורים הכי גדולים שרסה חשפה? "היא תקפה את המלחמה בסמים ב-2016 כי היא התחילה לפקפק במספרים וחשפה את כלהשקרים שהממשל סיפר ברשתות החברתיות. זה מה שגרם לנשיא לשים עליה עין. היא אמרה בגלוי שהוא משתמש ברשתות החברתיות ככלי נשק, וחשפה שהוא משתמש בטרולים כדי לרדוף אותה ובשביל פרופגנדה".
בחוגים מסוימים מכנים את דוטרטה "טראמפ של המזרח הרחוק". את מסכימה עם זה? "לשניהם יש נטייה לפופוליזם, אבל הם שונים. דוטרטה הוא פוליטיקאי, הוא היה ראש עיר במשך המון שנים והוא מבין את המכניזם של הממשלה בצורה טובה יותר מטראמפ. אבל כן, לשניהם יש נטייה לפופוליזם ושניהם טובים ביצירת אויבים. במקרה של דוטרטה האויבים הם סוחרי וצרכני הסמים, התקשורת והחברה הגבוהה. אצל טראמפ האויבים הם התקשורות והדמוקרטים. שניהם מדברים בשפת הפופוליזם, הם יוצרים מפלצות ואז אומרים שהם הולכים להילחם במפלצות האלה ואנשים קונים את זה".
בעקבות החשיפות שלה, רסה הפכה לאויבת הממשל והסרט מציג את המתקפה החריפה עליה ועל פועלה מצד טרולים, בוטים ותומכים של הנשיא. בין השאר נטען שהיא מושתלת של האמריקנים וש"ראפלר" מקבל מימון מגורמים זרים שפועלים להפיל את המשטר הפיליפיני.
4 צפייה בגלריה
רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים
רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים
רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים
(צילום: באדיבות Frontline)
זה כבר ידוע שממשלות וגופים שרוצים לפלג את העם משתמשים בפייק ניוז. איך אפשר להילחם בזה? "המלחמה לא יכולה להיות על התוכן, כי אז זו תהיה מלחמה בלתי נגמרת. תטפל באחד, ויצוץ עוד אחד. מה שרסה התחילה לעשות זה למפות את המידע השגוי ולהבין אותו. אתה צריך קודם כל להבין איפה זה קורה ואז לראות אילו מערכות מזינות את זה. בדרך הזאת, אפשר לראות שמספר חשבונות ברשתות החברתיות יכולים להשפיע על מיליונים. אפשר להילחם בזה עם רגולוציות ממשליות אבל גם זה פתרון בעייתי כי במקומות שבהם המוסדות האלה חלשים אנשים כמו דאוטרטה יכולים להמשיך לשלוט בזה. לכן הפתרון צריך להיות אצל המארק-צוקרברגים של העולם. הם צריכים לתכנן את הפלטפורמות שלהם באופן אחר, אבל זה אומר שזה עשוי לפגוע להם במודל הכלכלי - וברגע שמתחילים לדבר על כסף הכול מתחיל להסתבך. כי אנחנו בעצם אומרים להם, 'אתם צריכים לעשות פחות כסף', אבל שנאה היא כלי שמרוויחים ממנו כסף".
המתקפה על רסה לא הסתכמה רק בבוטים ברשתות החברתיות, והיא גם מואשמת בעשרה סעיפים שונים של עבירות הקשורות להפצת שקרים ברשת וענייני מיסים. בפברואר 2019 היא נעצרה בשדה התעופה, במבצע שתועד בלייב, שודר ברחבי העולם ועורר כותרות רבות, וביוני האחרון היא הורשעה ב"הפצת שקרים ברשת", עבירה שהעונש עליה יכול להגיע לעד שש שנות מאסר. "משטרים טוטליטריים תמיד ירדפו אחרי עיתונאים, כי אם אתה לא רוצה שאנשים ידעו מה קורה, אתה תרדוף אחרי האנשים שחושפים את האמת", אומרת דיאז, "אבל ככל שמנהיגים רודפים אחרי עיתונאים, ככה יש להם יותר מה להפסיד. כי ממה אתה מפחד? מה יש לך להסתיר?".
4 צפייה בגלריה
מריה רסה מתוך "אלף חתכים"
מריה רסה מתוך "אלף חתכים"
מריה רסה מתוך "אלף חתכים"
(צילום: באדיבות Frontline)
נראה שהיא חסרת פחד. "זה נכון, יש בה משהו מאוד ממוקד. כשמשהו נכנס לה לראש היא תילחם בו עד הסוף".
מה הכי הפתיע אותך במפגש עם רסה? "הרוגע שלה. גם כשהיא נמצא בלב האש היא מסוגלת לקחת צעד אחורה ולהסתכל על החוויה מבחוץ, לראות את התמונה המלאה. מיד אחרי שהיא הורשעה בהפצת שקרים ברשת היא קיימה מסיבת עיתונאים והייתה מאוד ברורה ונהירה, אפילו שהיא עלולה ללכת לכלא לשש שנים".
איפה המשפט עומד עכשיו? "היא הורשעה ביוני על הפצת שקרים ברשת. גזר הדין יכול להגיע עד לשש שנים בכלא והיא מערערת עליו. עכשיו היא משוחררת בערבות, אבל השבוע היא קיבלה את צו המעצר העשירי שלה, עם האשמה נוספת של שקרים ברשת. בגדול, המקרים נגדה מחולקים לשלושה סעיפים עיקריים: 'סייבר לייבל', שזה הפצת שקרים ברשת, ענייני מסים והונאת ביטחון. תיק אחד יכול להזין את השאר והיא נלחמת בכולם".
יש סיכוי שהיא תלך לכלא? "עכשיו נראה שזו אפשרות. אף אחד לא חשב שהיא תורשע מלכתחילה. כולם חשבו שיזכו אותה בגלל שהיא המנכ"לית של האתר, וכבר לא מקבלת החלטות של עורכת. יש לה דברים אחרים על הראש".
4 צפייה בגלריה
מריה רסה מתוך "אלף חתכים"
מריה רסה מתוך "אלף חתכים"
מריה רסה מתוך "אלף חתכים"
פועלה של רסה לא עבר מתחת לראדר העולמי, ובשנת 2018 היא נבחרה לאשת השנה של מגזין טיים, לצד מספר עיתונאים נסופים שנלחמים עבור הצדק בכל מחיר. גם ג'ורג' קלוני ואשתו אמל העניקו לה פרס מיוחד על פועלה, במסגרת הקרן שלהם למען צדק עולמי. "היא גילתה שהיא אשת השנה של טיים בטוויטר והיא לא האמינה לזה. היא חשבה שזה פייק ניוז וביקשה מהצוות שלה שיאמתו את זה", מספרת דיאז. "אחרי שהיא גילתה שזה אמיתי היא שאלה: 'זה יעזור לי או שזה יכניס אותי לצרות בגלל תשומת הלב?'. אבל היא גילתה שזה עזר לה. תשומת לב גלובלית עוזרת. בגלל זה גם חשוב שאנשים יראו את הסרט".
את חושבת שהיא תברח מהמדינה אם המצב הזה יימשך? "כרגע המטרה שלה היא לנקות את השם שלה ולהילחם על הזכויות שלה. לקח לה שנים לבנות את המוניטין שלה כעיתונאית ופתאום קוראים לה שקרנית. הם הרשיעו אותה, אבל היא לא פושעת. זה משוגע, זה עולם הפוך".