אחרי שנדחתה בבית משפט השלום, התקבלה אתמול (ד') עתירתו של בני קצובר, ממקימי ההתיישבות היהודית בשומרון, כנגד "ארץ נהדרת" והם יאלצו לפצותו ב-50 אלף שקלים ועוד 20 אלף שקלים בגין הוצאות משפט. במרכז העתירה המערכון "הנערים ממעלה טפיוקה" שבהם הוצגה דמותו של קצובר כ"סבא פוגרום", אב רוחני של נערים המבצעים פעולות אלימות נגד פלסטינים וחיילי צה"ל. עו"ד צוריאל חזי, פרקליטו של קצובר, טען כי העובדה שמדובר במערכון שבו שולבו קטעי אלימות קשים אותנטיים שהתרחשו במציאות לא יכול לחסות תחת הגנת סאטירה.
1 צפייה בגלריה
בני קצובר, מתוך המערכון ב"ארץ נהדרת"
בני קצובר, מתוך המערכון ב"ארץ נהדרת"
בני קצובר, מתוך המערכון ב"ארץ נהדרת"
(צילום מסך)
כזכור, בינואר 18 הגיש קצובר תביעת לשון הרע נגד אנשי "ארץ נהדרת" וקשת לאחר שדמותו שולבה במערכון "הנערים ממעלה טפיוקה" כ"סבא פוגרום". במערכון נראה כי קצובר הינו האב הרוחני של צעירים המבצעים פעולות אלימות נגד פלסטינים וחיילי צה"ל. בית משפט השלום פסק נגד קצובר וחייב אותו בהוצאות משפט. אלא שאז ערער קצובר באמצעות עו"ד צוראל חזי לבית משפט המחוזי תל אביב וטען כי מדובר בהוצאת לשון הרע. את קשת ייצג עו"ד מוטי ארד ממשרד גולדפרב זליגמן.
אתמול כאמור פסקה כבוד השופטת אביגיל כהן, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי, לטובתו של קצובר, ולמעשה הפכה בכך את החלטת בית משפט השלום לפני שנה וחודשיים. וכך כתבה בהחלטתה: "כיוון שתמונתו של המערער הוצגה במערכון כפי שהיא ולא בדרך של איור/צייר או מוטיב פארודי אחר אין צורך בכתובית של שמו על מנת לקשר בינו לבין נושא המערכון. הוספת המילים 'סבא פוגרום' יוצרת קישור בין המערער ובין מעשי ונדליזם/פוגרום הן בענייני רכוש, ובאלימות המוצגת בקטעי הארכיון ששולבו במערכון. המערכון סאטירי בעיקרו אך תמונת המערער אינה חלק מהסאטירה או מהקטע המבוים שהוצג במערכון, אין שום סיבה לפטור את המשיבה מאחריות לפרסום לשון הרע רק מאחר ומדובר בתכנית סאטירה. הפרסום ביחס למערער אינו נכנס בגדר סאטירה".
מקשת נמסר: "פסק הדין בערעור אינו עולה בקנה אחד עם פסיקת בית המשפט העליון בעניין סאטירה ומצמצם את חופש הביטוי. קביעת השופטת לפיה שימוש בתמונה מקורית (לא 'איור', כלשונה) אינה נחשבת סאטירה, סותרת את המקובל בתכניות מובילות בז'אנר כמו ה'דיילי שואו' בארה"ב ו'גב האומה' בישראל. בשל חשיבות הסוגיה לחופש הביטוי קשת תערער על פסק הדין לבית המשפט העליון".