בעוד האנושות מציינת 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו על ידי כוחות הצבא האדום, ולישראל נהרו רגע לפני פרוץ עידן הקורונה מנהיגי העולם לפורום השואה הבינלאומי, הבמאי הצרפתי-יהודי מישל הזנוויציוס ("הארטיסט" עטור האוסקר) שוקד בימים אלה על סרט אנימציה שייקרא "אושוויץ".
הסרט החדש מבוסס על La plus precious des marchandises, רב-מכר של הסופר והמחזאי ז'אן קלוד גרימברג. העלילה עוסקת במשפחה יהודית, כולל תאומים שזה עתה נולדו, המגורשת מפריז ונשלחת לאושוויץ.
"אביו של גרימברג גורש מצרפת ונרצח באושוויץ", סיפר הזנוויציוס, כשנפגשנו לאחרונה בפריז. "זהו סיפור קטן ומאוד מרגש שזכה להצלחה גדולה בצרפת ותורגם לשפות רבות בכל העולם. זוהי היא יצירה נוקבת - התנגדות של כוח החיים לתעשיית המוות. גרימברג הצליח למצוא סיפור יפה שמתרחש בתקופה שתישאר לנצח כתם בהיסטוריה של אנושיות".
1 צפייה בגלריה
מישל הזנוויציוס
מישל הזנוויציוס
מישל הזנוויציוס
(צילום: AP)
למה בחרת לעשות דווקא סרט אנימציה על נושא כל כך טעון, מורכב ורגיש? "אני לעולם לא אשכור ניצבים ואבקש מהם לגלם אסירים במחנה ריכוז. למה? בגלל שלדור שלי הנושא של השואה עדיין קדוש. אולי הדור הבא ייעשה סרטים על השואה בלי התמוטטות נפשית. עבורי השואה זה לא היסטוריה, אלא סיפור אישי - סבא וסבתא שלי ברחו לדרום צרפת בזמן הכיבוש הנאצי והתחבאו באחד הכפרים. הם שלחו את אבא שלי לגור אצל אחד האיכרים. אמא שלי לעומת זאת נמסרה לבית יתומים נוצרי וגודלה על ידי נזירות.
"הורי אמנם לא נשלחו למחנות ריכוז או השמדה, אבל הם כאמור חוו את המלחמה. אבל קרובי משפחה אחדים שלי נהרגו במחנות וחלק הצליחו להינצל. לא הייתי צריך לפגוש ניצולים לכתיבת התסריט, בגלל שאני מכיר את הסיפורים של משפחתי ויש גם הרבה חומרי ארכיון וסרטים על התקופה הזאת".
לא מעט במאים ידועים עשו סרטים עלילתיים על השואה, למשל רומן פולנסקי ("הפסנתרן") וסטיבן ספילברג ("רשימת שינדלר"). מה חשבת עליהם? "אני לא הייתי עושה זאת, אבל אני יכול להבין לגמרי למה מישהו כמו ספילברג ביים את 'רשימת שינדלר', ואין לי משהו נגד הסרט הזה, אבל אני כבמאי לא מסוגל לעשות זאת. אני לא מרגיש שאני יכול לייצור סרט עלילתי עם שחקנים על אושוויץ, בגלל הרבה סיבות. האנימציה היא הדרך הטובה ביותר שלי לשמור על מרחק מהסיפור הזה".
הזנוויציוס סיים לאחרונה את כתיבת "אושוויץ" והתחיל לעבוד על מלאכת האנימציה ושרטוט הדמויות (אם כי יציאת הסרט וודאי תתעכב עקב משבר הקורונה). הוא סבור שרוחות תקופת הכיבוש הנאצי, משטר וישי ושיתוף הפעולה עם הנאצים – הסגרת וגירוש היהודיים למחנות, עדיין רודפות וטורדות את שלוות הצרפתים ושסרטו עשוי לעורר הרבה שדים ושלדים ולגרור רעש וויכוחים.
"אני חושב שיש עדיין הרבה סודות משפחתיים מהתקופה הזאת. אחרי המלחמה, פעלה כאן תעשיית שקרים לאומית, ונטען שרבים מהצרפתים היו במחתרת ונלחמו נגד הנאצים. הרבה דברים עדיין לא סופרו וזה גרם לריקבון, אז העבודה לא נגמרה ויש עוד הרבה מה לספר. במיוחד שהרבה עדים לזוועות כמעט לא נשארו. ניצולי שואה מתים כל הזמן ואנחנו נכנסים לעידן אחר, בו השואה הופכת להיות היסטוריה ומשהו רחוק, עבור הילדים שייוולדו השנה".
אתה מודע לכך שארי פולמן עמל עכשיו על סרט אנימציה שעוסק באנה פרנק? "כן, בוודאי, אבל זה סיפור אחר לגמרי משלי".