הזוכה בפרס בוקר לשנת 2020 הוא הסופר הסקוטי-אמריקני דאגלס סטויארט על ספרו Shuggie Bain. כך הכריזה הערב (ה') ועדת הפרס, באירוע שהועבר בשידור חי מלונדון. גובה הפרס השנה עומד על 50 אלף ליש"ט.
פרס בוקר, אחד מן הפרסים החשובים ביותר בעולם הספרות, מוענק בכל שנה לספר שנכתב בשפה האנגלית. באופן חריג, כל ששת הסופרים שנכללו השנה ברשימה הקצרה לפרס מתגוררים מחוץ לגבולותיה של בריטניה. הרומן Shuggie Bain, ספר הביכורים של סטיוארט, מתרחש בגלאזגו של שנות ה-80, ומתחקה אחר תלאותיה של אישה קשת יום הסובלת מהתמכרות לאלכוהול ומנסה לגדל לבדה את שלושת ילדיה. העלילה מתמקדת בייחוד ביחסיה עם בנה שאגי, העובר תהליכים של גילוי עצמי.
2 צפייה בגלריה
***לשימוש בכתבה בלבד*** פרס בוקר 2020
***לשימוש בכתבה בלבד*** פרס בוקר 2020
דאגלס סטיוארט
( מתוך האתר הרשמי של פרס בוקר)
לצד הספר הזוכה, העפילו לשלב האחרון חמישה ספרים נוספים: הרומן Real Life מאת הסופר האמריקני ברנדון טיילור מספר על צעיר אפרו-אמריקני והומוסקסואל מאלבמה, שלומד ביוכימיה באוניברסיטת מידווסטרן שבאריזונה, ושבעקבות מות אביו מתמודד עם טראומות מעברו ושאלות על עתידו; הרומן הדיסטופי The New Wilderness מאת הסופרת האמריקנית דיאן קוק מספר על אם הנאבקת להציל את חיי בתה, במציאות שבה משבר האקלים הופך את החיים על כדור הארץ לבלתי אפשריים.
הרומן Burnt Sugar מאת הסופרת האמריקנית אבני דושי מספר על אישה שבחרה בחיי הפרישות של האשראם, ועל המחיר שהיא ובתה נאלצות לשלם על כך, כאשר האם לוקה באלצהיימר; הרומן This Mournable Body מאת הסופרת טסיטסי דנגרמבגה מזימבבואה מלווה ילדה הנאבקת לשרוד ולהיאחז בתקווה, על אף המציאות העגומה של החיים בהררה, בירת זימבבואה; הרומן The Shadow Kig מאת הסופרת האתיופית-אמריקנית מאזה מנגיסטה מתרחש בשנות ה-30 באתיופיה, ומספר על אישה המסרבת להשלים עם השגרה המחרידה של איומי הצבא האיטלקי.
2 צפייה בגלריה
שאגי ביין
שאגי ביין
כריכת הספר הזוכה
בוועדת השיפוט של הפרס כיהנו השנה היו"ר מרגרט באסבי, לי צ'יילד, למן סיסיי, סמיר רחים ואמילי ווילסון. באירוע השתתף בווידאו גם נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, המקדם בימים אלו את ספרו האוטוביוגרפי החדש. הוא דיבר על חשיבותו של הפרס בעיניו, ועל כמה מזוכי העבר שמצאו חן בעיניו במיוחד.
בשנה שעברה, פרס בוקר הוענק באופן חריג לשתי זוכות: הסופרת הקנדית מרגרט אטווד על ספרה The Testaments והסופרת הבריטית ברנרדין אווריסטו על ספרה Girl, Woman, Other. ההחלטה עוררה סערה קטנה, כיוון שלפי התקנון, החל משנת 1993 הפרס אמור להינתן לזוכה אחד בלבד. פרס בוקר הבינלאומי, המוענק לספרים שנכתבו במקור בשפה שאינה אנגלית, ניתן השנה למריקה לוקאס רינוולדה מהולנד, המזדהים מבחינה מגדרית כ"הם", על הספר The Discomfort of Evening.
בתוך כך, אמש הוענק פרסי הספר הלאומי האמריקאי (National Book Award). בקטגוריה לספר עלילתי זכה הרומן Interior Chinatown מאת צ'ארלס יו, העוסק בחייהם של אסייתיים-אמריקנים ובסוגיות של זהות, סטראוטיפים וגזע. בקטגוריה לספר עיוני זכתה הביוגרפיה The Dead Are Arising מאת תמרה פיין, המגוללת את חייו של המנהיג האפרו-אמריקני מלקולם אקס.