סולני האופרה מחזקים את המקהלה: בעקבות ההודעה על שימוע לפני פיטורים שקיבלו 55 מתוך 62 זמרי המקהלה באופרה הישראלית, יותר מ-30 סולניה (המועסקים בתור פרילאנסרים), שלחו מכתב להנהלה בראשתו של המנכ"ל, צח גרניט, בדרישה לשקול מחדש את הפיטורים, עליהם שמעו בסוף השבוע האחרון דרך אמצעי התקשורת.
3 צפייה בגלריה
האופרה הישראלית
האופרה הישראלית
האופרה הישראלית
(צילום: משה מילנר, לע"מ)
"חברי מקהלת האופרה, כמו גם סולניה, הם חלק בלתי נפרד מהמרקם התרבותי הישראלי", כתבו, "אנשים שעבדו קשה לאורך השנים כדי להעשיר את החברה הישראלית ביופי, שאר רוח ומעוף. מיותר לציין שבית אופרה ללא מקהלה אינו בית אופרה".
אל הסולנים הצטרפו 43 עובדים נוספים באופרה, ששלחו גם הם מכתב להנהלה בו נאמר: "פיטורים המוניים של עובדים, אשר הקדישו את מרבית זמנם ומרצם למען האופרה הישראלית - חלקם במשך למעלה משני עשורים ואשר יתקשו למצוא עבודה אחרת בתקופה זו - הוא מעשה שקשה להישאר אדישים אליו. אנו עומדים לצידם של חברינו, חברות וחברי מקהלת האופרה הישראלית, בשעתם הקשה, ומקווים שהנהלת האופרה תעשה כל אשר ביכולתה לעצור את גזרת הפיטורין".
3 צפייה בגלריה
האופרה הישראלית
האופרה הישראלית
האופרה הישראלית
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
רבים מזמרי המקהלה באופרה הם יוצאי ברית המועצות העובדים שם שנים ארוכות בשכר שנתי ממוצע הנע בין 50 ל-60 אלף שקלים. הם הוצאו לחל"ת ב-12 במרץ ומאז לא חזרו לעבודה, למרות שהאופרה כבר החלה להתכונן לעונת 2021-2020, במתכונת קורונה.
3 צפייה בגלריה
האופרה הישראלית
האופרה הישראלית
האופרה הישראלית
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
מהאופרה הישראלית נמסר בתגובה: "מוסדות התרבות ברחבי העולם, כמו גם האופרה הישראלית, מתמודדים בימים אלו עם מציאות חדשה ומורכבת, שאין לדעת מתי תסתיים. שורה של מקרים ברחבי העולם מלמדת כי שיעורי ההדבקה בקרב זמרי מקהלה הינם גבוהים ביותר. רק לאחרונה, בעקבות חידוש הופעות אופרה בסט.פטרסבורג בהשתתפות מקהלה, נרשמה הדבקה של יותר ממחצית מהמשתתפים. כדי להגן על בריאותם של כל המשתתפים בהפקות האופרה ושל עובדי האופרה, החליטה האופרה הישראלית לקיים בעונה הקרובה אך ורק הפקות ללא מקהלה. מצב זה עלול להימשך גם בעונה 21/22 במידה שהקורונה לא תחלוף. לאור העובדה שלא ברור מתי ניתן יהיה לשוב ולהעלות הפקות עם מקהלה, החליטה האופרה הישראלית להעביר כבר כעת לזמרי המקהלה את כל הכספים שהצטברו לזכותם, ובכלל זה את פיצויי הפיטורין, וזאת על מנת לסייע להם להתמודד עם הקשיים הנובעים מאי העסקה במשך תקופה כה ארוכה. מהלך זה נעשה בשקיפות וברגישות מתוך מטרה לסייע לזמרים ככל הניתן בתקופה קשה זו. חשוב לציין, כי למרות שבתי אופרה רבים בעולם בחרו לבטל כליל את עונת 20/21 בעקבות משבר הקורונה, האופרה הישראלית החליטה לקיים את העונה עם שש הפקות חדשות שיספקו תעסוקה למספר רב של אמנים ועובדים, כולל: סולני אופרה, נגנים, מלחינים, במאים, מעצבים, מנהלי הצגה, צוותי הפקה, במה ותאורה ועוד רבים אחרים. אנו מקווים שמשבר הקורונה יחלוף בחודשים הקרובים ושנוכל בעונה הבאה לשוב ולהעלות הפקות בהשתתפות מקהלה".