בכל שנה ביום הזיכרון, תחנות הרדיו מורידות את הווליום ופונות אל קטלוג השירים הישראלי של שירי הזיכרון והשכול. כולנו מכירים אותם, מרביתם ישנים, קלאסיקות של שירי מלחמה, שירי עזיבה וכאב הנותרים. אחרים, חדשים יותר, לא בהכרח עוסקים בשכול אך ענוגים ורכים. בשנים האחרונות כמה מתחנות הרדיו בארץ, מבקשות להרחיב את הקטלוג המוכר ולכלול בו שירים שלאו דווקא הופיעו בו בעבר - מצד אחד נשמעת מוזיקה קצבית יותר ומהצד השני תכנים שהם פחות מובנים מאליהם בהקשר של זיכרון.
השנה החליט רדיו "הקצה" לערוך פרויקט מיוחד בשם "זיכרון אחר", במסגרתו 11 מוזיקאים מהשוליים של המוזיקה הישראלית - הקליטו גרסאות חדשות עם פרשנות אישית לשירים מוכרים של יהודה פוליקר, נורית גלרון, ברי סחרוף, רונה קינן ואחרים. התוצאה היא קולאז' ייחודי ושונה שמביא רוח מיוחדת לשירים כמו "חייל של שוקולד", "שיר מולדת", "מה יהיה בסופנו" או "כשתגדל" ומוסיף נדבך לאתוס הזיכרון.
"לא רצינו שהאמנים יעתיקו את המקור, אלא יביאו כמה שיותר את עצמם. נוצר חיבור מאוד אישי וטוטאלי לטקסטים ולמנגינות והתוצאה היא יוצאת דופן ומרגשת מאוד", אומר תומר קריב, שדרן התחנה שיזם את הפרויקט. "זיכרון אחר" נולד אחרי שהוא ערך והגיש כמה ימי זיכרון ברצף בתחנה. התהליך העלה בו מחשבה על שירי זיכרון שאינם מובנים מאליהם, אלה שלא בהכרח נכתבו על הזיכרון.
1 צפייה בגלריה
ניר שלמה
ניר שלמה
ניר שלמה
(צילום: נילי כספי ליטבק)
"החיבור האישי לשירים היה המפתח כשניגשנו לפרויקט הזה. עניין אותי לשמוע איך אמנים עכשוויים מפרשים שירים ישנים, ואיך הם מתחברים אליהם", מסביר קריב ומוסיף: "היה חשוב לנו שהאמנים יבחרו בעצמם את השירים, כאשר אין להם מגבלות של נושא השיר או ההקשר ההיסטורי שלו. זה יכול להיות שיר אהבה, שיר זיכרון, שיר אישי או שיר לאומי".
שירי "זיכרון אחר" ישודרו בהשמעת בכורה היום (ג'), יום הזיכרון, ב-13:00 ברדיו "הקצה" וכל ההכנסות מהאלבום שיעלה לשירותי הסטרימינג, מוקדשות לנט"ל - עמותה לנפגעי טראומה על רקע לאומי. משתתפי הפרויקט הם: יעל קראוס, אביגיל קובארי, רחל ירון, ניר שלמה, נומקה, עדי שחם, יאיר יונה ושמעון טל, ענת מושקובסקי ונועם אבידור, דניאלה תורג'מן וטל תמרי, אלי רוזן, איתי זנגי.