זה היה אחד הרגעים הדרמטיים על האי בפיליפינים בזמן צילומי "הישרדות VIP". גיא זוארץ מודיע לשורדים על שיבוץ השבטים מחדש שיכול להכריע את גורל המשחק. אבל אז, בדיוק באותו הרגע, זוארץ הבחין בגמל שלמה שמתהלך על חולצתו. הוא קפץ בבהלה, צעק "אימאל'ה", והצילומים נעצרו.
הרגע הדרמטי הפך למצחיק במיוחד, ובמשך 40 דקות השורדים ואנשי ההפקה התקשו להפסיק לצחוק על חשבון המנחה. "כל הגוף שלי רעד וקפץ במקום, עשיתי דרמה של ילד בן ארבע", נזכר זוארץ בריאיון ל-ynet. "עמדו שם שני השבטים, הם פשוט קרקרו מצחוק וגם העורך הראשי נשפך מצחוק באוזנייה שלי. ירדן ג'רבי אמרה 'בזה הרגע הרסת את כל הדימוי'".
איך חוזרים לצלם אחרי דבר כזה? "אמרתי להם 'די חבר'ה, אין מה לעשות אני פוחד מגמל שלמה'".

כבר יותר מעשור, 13 שנה ליתר דיוק, שגיא זוארץ מנחה את "הישרדות". הוא מזניק משימות, מנהל מועצות שבט ומעניק צ'ק של מיליון שקלים לשורד או השורדת האחרונים. אבל בעונה הנוכחית, ששודרה ברשת ותגיע לשיאה מחר בערב (שבת) וביום ראשון, ראינו גם זוארץ אחר. פתוח יותר, משוחרר יותר, וגם כזה שלא חושש להציף סכסוכים, לשאול את השורדים שאלות קשות או סתם להתגרות בהם.
"השינוי שעבר עליי הוא סוג של הקבלה לשינוי שהטלוויזיה שלנו עברה. השפה השתנתה לגמרי. אני זוכר שפעם היו כותבים עליי שאני רובוט, שאני מאוד קשוח ומאוד קפוא בהגשה שלי. אבל אני חייב להגיד לך שבמהלך העונות ההן, אם נגיד תשאל את האנשים שעבדו איתי, גיא של אז הוא אותו גיא של היום. הייתי עושה את אותן השטויות עם המתמודדים. נכון שזה התפתח עם השנים, אבל אני חושב שבעבר הייתה פחות פתיחות לדבר הזה".
מה זאת אומרת? "היו מאוד סטרייטים במה ששידרו. בעונות הראשונות המון דברים שהייתי עושה ברמת ההומור לא קיבלו מקום בעריכה, לא נתנו לזה במה. בעונות הראשונות אמרו לי שאני צריך להיות קשוח, שאני השיריון של הדבר הזה ושאני הפנים של המשחק. זה תהליך רחב שהתחיל מהרשתות החברתיות, אנחנו יותר חשופים ואנשים רוצים לראות את החיים האמיתיים. יש היום יותר במה למקום הזה, הצופים מתעניינים בשבירות, את מה שפעם גזרו החוצה. הקהל רוצה לראות את ההתנהגות האמיתית שלי: את הרצינות, ההומור, הטיזינג, ואת זה שגם אני יכול להרשות לעצמי להיות בכל מיני מצבים מול השורדים".
5 צפייה בגלריה
גיא זו-ארץ
גיא זו-ארץ
(צילום: אור דנון)
ועדיין, אתה שחררת יותר העונה. "בסוף המטרה שלנו, כתוכנית טלוויזיה, זה לעשות את הבידור הכי טוב שאפשר. אנשים יושבים מול הטלוויזיה והם רוצים לצחוק, הם רוצים קלילות לצד כל הפאתוס הגדול של 'חסינות על הפרק'. צריך להיות יותר משוחרר ועם הומור, וזה משהו שאני שם לעצמי כיעד כל פעם. גם אני עם השנים שחררתי לעצמי יותר והרשיתי לעצמי יותר להיות אני".
מעבר להומור, היו טענות מצד הצופים שהפכת לסכסכן של ממש. "סכסכן? אני גם וגם וגם וגם. צריך להבין, בסוף רואים את גיא, אבל אני לא לבד שם. יש מאחורי צוות מטורף של 180 איש. יש מחלקת תוכן שבה עובדים חבר'ה חרוצים מאוד. הם כותבים במחברת כל מילה שנאמרת על ידי מתמודד. אחר כך הם חוזרים למחנה ועוד לפני שהם הולכים להתקלח אני רואה אותם בחדר תוכן כותבים כדי להדפיס ולשלוח את זה מהר לחדר שלי. בעצם אני מקבל את הסיכום היומי, אני קורא כל דבר שקורה ונאמר. למחרת, כשאני מגיע למועצת השבט ופתאום אני נתקל במתמודד שמנסה להעלים סיפורים שקרו, אני משתמש באנשי התוכן כצינור כדי להציף את הדברים על פני השטח".
למה עכשיו זה מורגש יותר? "אין לי מושג, אולי בגלל הבאזז הכל כך גדול. זאת התוכנית הכי מצליחה היום בטלוויזיה".

"אנשים חושבים שמדובר בנסיעת תענוגות"

מבחינתו של זוארץ, הקהל בבית רואה אותו לבוש עם חולצה מכופתרת ומכנס קצר, מגולח, מסופר ומאופר, אבל פרט לניתוק המשפחתי לחודשיים, זוארץ לא זוכה ליום חופש אחד במהלך צילומי התוכנית.
"אני מאוד אוהב את העבודה שלי ב'הישרדות', ואם תשאל את יעלי (בר זוהר, אשתו, ר"ב) היא תגיד לך שאני מכור לעבודה הזאת. אני חוזר אחרי חודשיים הביתה כשאין לי אוויר בריאות. אבל אם יגידו לי יומיים אחרי שיש עונה חדשה - אני נועל את נעלי ההתעמלות ונותן ספרינט לשדה תעופה".
ספר לי על סדר היום שלך באי. "קודם כל העשייה היומיומית היא ממכרת, זה הפך לחלק מהחיים שלי. אבל זה לא קל, אנשים חושבים שמדובר בנסיעת תענוגות. אני ישן בבקתה חמודה שהיא בערך 15 מטר רבוע, יש בה מקלחת, טלוויזיה 14 אינץ' של פעם, ובלילה יש לי ארבע שממיות שעשות קולות בלילה".
5 צפייה בגלריה
מתוך "הישרדות VIP"
מתוך "הישרדות VIP"
מתוך "הישרדות VIP"
(רשת)
נשמע חמישה כוכבים. "כן, אני דופק על הבקתה והרעש נעלם. אחרי זה בשבע בבוקר אנחנו בארוחת בוקר עם הצוות, ואחרי חצי שעה מפליגים אל סט הצילומים. 'הישרדות' זו הפקה מטורפת, עשרות צלמים מקליטים והחבר'ה שבונים את המשימות הם המפלצת הארגונית הכי מתוקתקת שראית. אחר כך אני הולך לחדר הלבשה שלי, מתאפר, עובר על הטקסטים עם התסריטאי, ואז הולך לצילומים. אני רואה את השורדים, מברך אותם לשלום, מתחיל לדבר איתם כדי לראות מה קרה הבוקר ואז עוברים למשימה. אתה יודע מה זה להעביר 30 מצלמות ממקום למקום? אחרי זה ארוחת צהריים, חוזרים למחנה ואם יש מועצת שבט היום מסתיים באחת בלילה. אם אין מועצה אז עושים ישיבת תסריט עד הלילה ושוב למחרת אותו סיפור".
במהלך הזמן הזה גם זוארץ עצמו מנותק לחלוטין מכל מה שקורה בארץ. כך לדוגמה, באחת העונות של "הישרדות" הוא התבשר על אובדן של קרוב משפחתו שלושה ימים אחרי המקרה. "יצאנו למשימה ארוכה", נזכר זוארץ, "ובגלל הפרשי השעות יצא ששלושה ימים לא דיברתי עם הארץ. אחרי שלושה ימים יעלי סיפרה לי שדוד שלי נפטר. זה רגע מטלטל, אני אומר לעצמי 'אני שם על האי, עובד בשגרה, ותראה מה קרה".
זוארץ נזכר גם במותה של חברתו, הזמרת אהובה עוזרי, שעל מותה גילה רק ארבעה ימים אחרי שנפטרה. "עבדתי איתה הרבה שנים וכאב לי מאוד. זה לא שיכולתי לעשות משהו אבל יש משהו בתחושה הזאת, שכאילו קורים דברים ולא ידעת ואתה לא חלק מזה. וזה עצוב".

"אני לא מנחה את השורדים לשיח אלים"

"הישרדות 2020" הפכה לאחת מתוכניות הטלוויזיה המצליחות של השנה - אם לא המצליחה שבהן. הדמויות הבולטות שגם הגיעו לגמר - אסי בוזגלו, ירדן ג'רבי, עידן חביב, אלינה לוי וישראל אוגלבו - נתנו את הטון במהלך העונה, שלפעמים חרג ממה שאנחנו רגילים אליו בפריים טיים. תוסיפו לזה עימותים קשים שנגררו לאלימות מילולית בין ליטל סמדג'ה לעידו קוז'יקרו, משימות על גבול האלימות הפיזית, דירוגים של מדד חברתי ואפילו פרומו שרמז על חרם על המתמודד בני ברוכים, באחד מהם ההפקה אף הגדילה וקראה לו "לוזר". כל אלה הביאו את "הישרדות" להיות גם אחת התוכניות המושמצות של השנה, אם לא המושמצת ביותר.
אתה מרגיש ששיחקתם קצת עם הגבולות? "לא מרגיש ששיחקנו עם הגבולות. קראתי הרבה ביקורת על זה וחשוב לי להגיד - אני לא מנחה את השורדים לשיח אלים, אני לא מנסה שהם יקללו או יתנהגו בקיצוניות. אני לא מדבר ככה ואם אני מדבר ככה - אני מתנצל. אני לא מבקש מאף אחד מהם להגיע למקום הזה. 'הישרדות' צריכה לשקף את מה שקורה בשטח. ואם אני צריך להשוות את זה למה שקורה בישראל, לכל ההקצנה והשיח שהפך להיות מאוד פוגעני - אז אולי זאת מראה של החברה שלנו?".
5 צפייה בגלריה
ישראל אוגלבו
ישראל אוגלבו
"הישרדות צריכה לשקף את מה שקורה בשטח". ישראל אוגלבו
(צילום מסך, רשת)
ובכל זאת, האם כל מה שקורה ברחוב צריך להגיע לטלוויזיה? "לא קל לראות את זה, אבל אולי זה גם חשוב כי אולי אפשר ללמוד מזה משהו. היו סיטואציות מאוד קשות שמבחינתי גם עברו את הגבול, אבל גם עולה השאלה האם אנחנו כהפקה משתיקים את הדבר הזה או שאנחנו מעלים את זה לדיון ומציגים תמונה אמיתית של מה שקורה בשטח".
ומה התשובה שלך? "אני חושב שמה שקורה על האי צריך להיות משוקף, ולפעמים מה שקורה שם הוא לא פשוט".
אבל יש ילדים שצופים בזה. "נכון, יש ילדים שצופים בזה. ואני מקווה שיש הורים שמלמדים אותם ואומרים להם מה לעשות ומה לא לעשות. אני חושב שמה שקרה על האי הוליד שיח חשוב וטוב על דברים שקורים. גם על אלימות וגם על חרמות".
המשימה הראשונה הייתה אלימות של ממש. "כשראיתי את המשימה הראשונה ידעתי שהיא קיצונית וידעתי שיהיה לי מאוד קשה לנהל אותה. כמנהל המשימה יש לי אחריות, גם לשמור על החוקים וגם על המתמודדים. אני מודה שבמשימה הזאת היה לי קשה כי היא הייתה מאוד קשה. אבל יחד עם זאת, המשימה הזאת שיקפה מלחמת הישרדות עמוקה על אוכל, על רכוש, והיא גם יצרה תחרותיות בין השבטים מהרגע הראשון ונתנה את הדרייב להמשך המשחק".
5 צפייה בגלריה
הישרדות VIP
הישרדות VIP
"המשימה הייתה לי קשה"
(רשת)
ידעתם שהעונה הזאת תצליח כל כך? "אי אפשר לדעת. אתה לא באמת יודע מתכון של הצלחה. היו מלא עונות שהרגשנו על האי שזה הדבר הכי טוב בעולם והציבור קיבל את זה בחצי קלאץ'. אני יכול להגיד לך שכבר מהארץ אמרתי לעצמי שתהיה עונה פגז כי בסוף המתמודדים הם אלה שעושים את התוכנית. איך שראיתי את השוני והגיוון בעולמות של המתמודדים השונים, חשבתי שתהיה פה הצלחה".
עד כמה הפרישה של דנה רון, שתוכננה להיות אחת הדמויות המרכזיות של העונה, השפיעה עליכם? "אני לא נכנס לזה. אבל כשאומרים אקשן, דברים משתנים. היו מתמודדים שחשבנו שיהיו בולטים מאוד ופתאום נעלמו. אתה לא יכול לדעת עד שאתה שם את האנשים בסיטואציה הזאת".
מי לדעתך השורד שעבר את התהליך הכי גדול העונה? "כל אחד עבר דרך. 'הישרדות' זה מסע שיכול להעביר אנשים תהליך מאוד מאוד גדול. נגיד כשירדן ג'רבי הגיעה בתחילת העונה, היה לי מאוד קשה איתה. היא עמדה בטקסים ובשיחות כאילו שהיא רגע לפני האולימפיאדה, ענתה לי קצר ענייני ומדויק ולקח לי זמן לקלף את זה. עד שהיא פתאום למדה את המשחק החברתי וששיתוף של הרגשות הוא חלק מהמשחק. לקח לי זמן לשחרר את הברגים שהיו אצלה מאוד תפוסים מעצם החיים שלה, זה היה מרתק לראות אותה".

"לא הייתה התערבות של ההפקה".

כשתוכנית ריאליטי כל כך מצליחה, תמיד עולות השאלות עד כמה ההפקה מתערבת, אם בכלל. ב"הישרדות", הרשתות החברתיות הוצפו בספקולציות ושאלות שתהו על מספר מקרים שעוררו את חשד הצופים. לדוגמה, איך קרה שהשבטים התערבבו בדיוק כשישראל אוגלבו היה על הגריל מבחינת הדחה, איך קרה שאסי בוזגלו, בדיוק בזמן שהיה בסכנת הדחה, מצא פתק הצבעה כפול ומה לגבי החסינות שניתנה לרגב הוד שגרמה להדחתו המפתיעה של דוד דביר? לטענת זוארץ - אלה ספוקלציות בלבד.
"טלוויזיה זה דבר טריקי", הוא אומר, "אתה נמצא במקום הכי יפה בעולם, זה נראה שהים אמיתי והעצים אמיתיים וכל הדבר הזה אמיתי, אבל בוא נזכור - זאת טלוויזיה. המתקנים האלה ששם לא נולדו באי. זה אי שמצלמים בו 'הישרדות' מכל העולם - מספרד, ארצות הברית ובולגריה, את מי לא ראיתי שם. הדבר האמיתי שם זה המשתתפים, האנשים, הרגשות, כל זה והפרס של מיליון השקלים".
מה זה אומר? "אנחנו באים מהארץ עם תוכנית עבודה. כמו לדוגמה מתי יחליפו שבטים, מתי יש טוויסט א' או ב'. חשוב לי להבהיר את זה - אנחנו מגיעים מישראל עם תרשים זרימה וכמה תסריטים שמוכנים מראש. בעולם שלנו זה נקרא ליינאפ עונתי, וזה בעצם כמו שחמט, יש כמה אפשרויות בכל מהלך וככה הדבר הזה עובד".
זה שישראל עבר שבט, זה מתוכנן? "בכל עונה של 'הישרדות' יש חילופי שבטים, יש טוויסטים. תמיד יש בזה חלק מהמשחק הזה. זה חלק מתוכנן מראש, יש בנק מהלכים. כל הקונספירציות שאנשים מדברים עליהם, ישבתי מול הטלוויזיה ואמרתי 'על מה הם מדברים? אני הייתי שם'".
ולמה אסי קיבל פתק הצבעה כפול? "ואם עידן היה לוקח את השוקולד שבו היה מוחבא הפתק? הקונספירציות זה בור בלי תחתית. להיכנס לכל רזולוציה למה ההוא לבש את החולצה הזאת פה ולמה ההוא זכה, זה הורס. צריך ליהנות מהתוכנית הזאת".
5 צפייה בגלריה
"ואם עידן היה מוצא את הפתק?"
"ואם עידן היה מוצא את הפתק?"
"ואם עידן היה מוצא את הפתק?"
(צילום מסך, רשת)
אז אני לא מבין, הייתה התערבות או לא? "לא הייתה התערבות של ההפקה".
בזמן שאנחנו משוחחים, זוארץ כבר היה אמור להיות בצילומי העונה הבאה של "הישרדות", אולם אלה נדחו בגלל הקורונה. יתרה מכך - זוארץ עלול היה לפספס את השידור החי של גמר העונה הזאת בגלל צילומי העונה הבאה. אבל אלה, כאמור, נדחו. "עכשיו היייתי אמור להיות על האי, והייתי אומר 'צאו לדרך'. אגב, תדע לך שישבתי עם הבן שלי ואמרתי לו 'בני, יום אחד - ה'צאו לדרך' הזה יהיה שלך' (צוחק)".
איך היית מנחה את הגמר? "היו הרבה ספקולציות - אולי להקליט, אבל זה לא משנה כי זה לא קורה. בסוף יצא מעולה כי אתה יודע, גמר של עונה כזאת ראוי שיהיה בשידור חי. זאת עונה ששברה את כל השיאים. זאת ההצלחה הכי גדולה שהייתה לנו".
במקביל לשידור העונה הארוכה של "הישרדות", זוארץ הצטלם לסדרת הנוער PPS והוא גם עובד על המוזיקה שלו, כיוון שהוא מטפח בשנים האחרונות. בחורף הוא אמור לשוב ולהנחות את "האח הגדול" - רק שבאותו הזמן אמורים גם להיערך צילומי העונה הבאה של "הישרדות".
יכול להיות שלא תנחה את העונה הבאה של "האח הגדול" בגלל לוח הזמנים? "כרגע אני מנחה את 'האח הגדול', אני מקווה שיש יד אלוהים ושזה יסתדר. אני גם לא חושב יותר מדי קדימה. כל כולי ב'הישרדות', אתה תופס אותי בימים שאני נמצא מבוקר עד ערב בישיבות תסריט ובאירועים שמסכמים את העונה שלא הייתה לנו כמוה".