אנשים רציניים לא נשבים בקסמם של גיבורי-על. הם לא צופים בסרטים מארוול ולא קוראים קומיקסים של איירון-מן והענק הירוק. אנשים רציניים רואים חדשות וצוללים אל תוך ביוגרפיות של מנהיגים ושועי עולם. זאת לפחות הנחת המוצא של רוב הציבור הרחב. אבל גיבורי העל הם ביטוי תרבותי לתקופה, ובניגוד לרומנים קלאסיים למשל, הסיפורים והדמויות מגיבים באופן ישיר ומיידי להתפתחויות מדיניות, צבאיות ופוליטיות כפי שהן מתרחשות בשטח. בלי הרהורים עמוקים מדי, יוצרי הקומיקס יכולים לרדוף אחרי החדשות ולתת להן ביטוי כמעט בזמן אמת. הם לוכדים את רוח התקופה כאן ועכשיו, ולא בדיעבד. בין השאר הם משלבים בה אנשים אמיתיים, חלקם אנשים רציניים. כמו נשיאים אמריקנים למשל.
רבים מבין גיבורי העל באו לעולם כתולדה של אירועים בדברי ימי ארצות הברית והעולם כולו. באטמן וקפטן אמריקה למשל נוצרו תחת השפעתה האפלה והמפחידה של מלחמת העולם השנייה, הענק הירוק, ת'ור והפנתר שחור הופיעו לראשונה במהלך תקופה מרובת תהפוכות בהיסטוריה האמריקנית בין המלחמה הקרה, הפנתרים השחורים והתנועות לזכויות האזרח.
יוצרי הקומיקס של מארוול עיצבו גיבורים בדיוניים כמו קפטן אמריקה, ת'ור ואקס-מן כדי לנסח באופן תיאורטי מכלול רעיונות והלכי רוח מנקודת מבטם, ולאורך השנים הופיעו נשיאים אמריקנים לצידם, מולם ומאחוריהם - כמראי מקום על מפת הזמן, כמושאים להערצה, כקורבנות תמימים ולעיתים קרובות כמושא לביקורת. לא פעם הם הופיעו כנבלים של ממש. פרנקלין ד. רוזוולט, ג'ון פ. קנדי, ריצ'רד ניקסון, ביל קלינטון, ג'ורג' וו. בוש, ברק אובמה ושאר יושבי הבית הלבן לדורותיהם, זכו בהופעות אורח על דפי הקומיקס בצבע. כן, אפילו דונלד טראמפ מצא לעצמו משבצת.

פרנקלין רוזוולט

ההופעה המוכרת ביותר של מנהיג פוליטי מן המציאות על גבי חוברת קומיקס הגיעה במהדורה הראשונה אי פעם של קפטן אמריקה במרץ 1941, כשגיבור העל הפטריוט נראה כשהוא חובט בפניו של אדולף היטלר במהלך עימות פנים מול פנים. הנשיא פרנקלין ד. רוזוולט אומנם הכריז מלחמה על גרמניה הנאצית תשעה חודשים לאחר מכן, אולם מן הסתם תוכנית השדרוג הביולוגית ממנה נולד מחדש סטיב רוג'רס כקפטן אמריקה הייתה בידיעתו ובאישורו של הנשיא האמריקני. כך לפחות מתועד בדפי החוברת בה רוזוולט עצמו מעניק לחייל העל את המגן האיקוני שלו. אגב, רוזוולט עצמו הופיע לראשונה בקומיקס של מארוול עוד לפני כן באוגוסט 1940 בחוברת Marvel Mystery Comics מספר 10, כשגייס את נאמור והלפיד האנושי למאבק נגד מתקפה אווירית של גרמניה על אמריקה. לו רק היה הנשיא לומד מההתרחשויות הבדיוניות הללו ומיישם אותן במציאות, אולי היה ניתן למנוע את האסון של פרל הארבור בדצמבר 1941.
16 צפייה בגלריה
פרנקלין רוזוולט בקומיקס
פרנקלין רוזוולט בקומיקס
פרנקלין רוזוולט מעניק את המגן המפורסם לקפטן אמריקה
(מארוול)

הארי טרומן

אחרי מותו המציאותי בהחלט של רוזוולט באפריל 1945, סגנו הארי טרומן החליף אותו בבית הלבן וחזה בסיומה של מלחמת העולם השנייה בעקבות ההוראה שלו להטיל את פצצות האטום על הירושימה ונגסאקי. על אף חשיבותו ההיסטורית של האירוע הזה, שהדהד גם בסיפורי הרקע של גיבורים רבים, טרומן לא הטביע חותמו במציאות האלטרנטיבית של מארוול, וכשכבר שורבב לקומיקס לראשונה בינואר 1949 (Human Torch Comics Vol 1 מספר 34) הוא היה נוכח כקורבן חטיפה של נבל מסתורי מממד אחר. גורל דומה נכון גם ליורשו של טרומן, דווייט אייזנהאואר שבהופעה נדירה ביוני 1978 (What If? מס 9) נלקח כבן ערובה על ידי כנופיה סינית לפני שחולץ על ידי הנוקמים.
16 צפייה בגלריה
הארי טרומן בקומיקס
הארי טרומן בקומיקס
הארי טרומן בקומיקס "הלפיד האנושי"
(מארוול)
16 צפייה בגלריה
דוויטי אייזנהאואר בקומיקס
דוויטי אייזנהאואר בקומיקס
דוויט אייזנהאואר נחטף על ידי כנופיה של סינים
(מארוול)

ג'ון פ. קנדי

היו ימים שג'ון פ. קנדי נחשב כגיבור-על אמריקני בפני עצמו, פוליטיקאי נמרץ ונערץ שהביא עימו תקווה גדולה לאומה. לרוע המזל, ההתנקשות בו לא הייתה עניין דמיוני מהקומיקס אלא אמת לאמיתה. בקומיקס של מארוול, קנדי הופיע לראשונה במאי 1963 (Tales of Suspense Vol 1 מספר 41) והיה מעורב בסכסוך בעל השלכות גלובליות בין איירון-מן לנבל דוקטור סטריינג'. בספטמבר 1963 (Journey into Mystery מספר 96), פחות מחודשיים לפני מותו הטרגי, היה זה ת'ור שנחלץ לעזרתו של הנשיא כשהקוסם מרלין חדר לבית הלבן ותבע ממנו את השליטה בארצות הברית.
16 צפייה בגלריה
ג'ון פ. קנדי בקומיקס
ג'ון פ. קנדי בקומיקס
קנדי בקומיקס של מארוול
(מארוול)

לינדון ג'ונסון

כמו במקרה של טרומן, גם לינדון ב. ג'ונסון, שירש את מקומו של קנדי בבית הלבן אחרי ההתנקשות, לא זכה ליותר מדי התייחסות מצד יוצרי הקומיקס, למרות שהוא נחשב עד היום לאחד מהגורמים המשמעותיים ביותר בקידום מהפכת זכויות האזרח באמריקה. ברוח זאת הוא גם קיבל קרדיט בהופעתו הראשונה בפברואר 1965 (Tales to Astonish מספר 1964) כשהוא מעניק חנינה לענק הירוק. ג'ונסון ראוי להערכה גם על ייסודו של הארגון החשאי SHIELD והפקדתו בידי ניק פיורי שהיה דווקא גבר לבן (עם רטייה) באותה התקופה.
16 צפייה בגלריה
לינדון ג'ונסון בקומיקס
לינדון ג'ונסון בקומיקס
מימין: לינדון ג'ונסון מדבר עם ניק פיורי. משמאל: הנשיא מעניק חנינה לענק הירוק
(מארוול)

ריצ'רד ניקסון

על פי ההיסטוריה האמריקנית המודרנית לא היה נשיא נבזי וערמומי כמו ריצ'רד ניקסון, לפחות עד לעלייתו של דונלד טראמפ לשלטון. התפיסה הזו באה לידי ביטוי גם בקומיקס של מארוול שהציג את ניקסון כנבל של ממש שמנסה להשתלט על אמריקה בדרכים לא חוקיות, אלימות ומסוכנות יותר מפרשת ווטרגייט. אחרי הופעת בכורה זניחה יחסית בספטמבר 1969 (Incredible Hulk 116), הוא צץ שנה לאחר מכן כמי שמכריז מלחמה על נאמור בעצת אשתו ובעקבות כך מסבך את ארצות הברית בקטסטרופה (Fantastic Four 103). אבל יותר מכל ניקסון זכור כמי שעמד מאחורי המזימה להשתלט על ארצות הברית באמצעות ארגון "האימפריה הסודית" ב-1974 (Captain America 173), אולם קפטן אמריקה מצליח לסכל את התוכנית אחרי עימות עם מנהיג הכנופיה שמתגלה כנשיא לשעבר שפשוט מסרב להשלים עם התפטרותו הכפויה מהתפקיד. בגרסה נוספת לאירועים מ-1978 מסתבר בכלל שניקסון היה מאז ומעולם חייזר מזן הסקרול.
16 צפייה בגלריה
ריצ'רד ניקסון בקומיקס
ריצ'רד ניקסון בקומיקס
קפטן אמריקה חושף את הנשיא ניקסון
(מארוול)

ג'ראלד פורד

מי שהחליף את ניקסון אחרי התפטרותו היה סגנו ג'ראלד פורד, והוא זכור בעיקר בקומיקס בזכות השפלתו במרץ 1975 (Incredible Hulk) כשבמהלך ביקור במתקן הכליאה של הענק הירוק, ברוס באנר פונה אליו כ"סגן נשיא", למרות שפורד היה כבר נשיא מכהן בעת הזו. אם לא די בכך, הוא ניצל ברגע האחרון ממוות בפיגוע התאבדות של מרגל סובייטי. פורד הושפל גם במציאות בבחירות 1976 כשהובס על ידי המועמד הדמוקרטי, מגדל הבוטנים מג'ורג'יה ג'ימי קרטר. אבל ביקום החלופי של מארוול השניים מצאו עצמם מפסידים למועמד שלישי יוצא דופן. הסוס השחור של הבחירות שהוא למעשה ברווז ושמו הווארד. גיבור העל הווארד הברווז ניצל ברגע האחרון מניסיון התנקשות שאורגן על ידי תאגידים וחברות הנפט, ואם לא די בכך, הוא נחשף בפיגוע תדמיתי כשתמונה מפוברקת שלו עם אישה באמבטיה מופיעה בשער של העיתון. פייק ניוז מסתבר היה גם אז ב-1977 (Howard The Duck 8) ומשם הכל היסטוריה.
16 צפייה בגלריה
ג'ראלד פורד בקומיקס
ג'ראלד פורד בקומיקס
הענק הירוק מברך את פורד כסגן הנשיא
(מארוול)

ג'ימי קרטר

ג'ימי קרטר זכה בבחירות, אולם במארוול דווקא לעגו לו, אולי בגלל היותו שוחר שלום, יש שיאמרו תמים, ואולי דווקא בגלל היותו רדנק. ב-1977 (Super-Villain Team Up 14) הוא ניצב בפני משבר קיומי כשדוקטור דום ומגנטו החליטו לאחד כוחות במטרה להשתלט על העולם. הם הצליחו אפילו להכריע את הנוקמים בדרך לבית הלבן, שם קרטר הרכרוכי מקבל בברכה את דוקטור דום בליווי דברי חנופה במבטא דרומי כבד. לפני שהוא מצטט שיר של בוב דילן, דוקטור דום משתיק אותו ומזכיר לכולם שהוא לא הגיע עד הלום כמנהיג הדמוקרטיה הגדולה בעולם אלא כדיקטטור.
16 צפייה בגלריה
ג'ימי קרטר בקומיקס
ג'ימי קרטר בקומיקס
קרטר בחוברת הקומיקס Super-Villain Team
(מארוול)

רונלד רייגן

רונלד רייגן, שניצח את קרטר בבחירות 1980, כיכב במהלך קריירת המשחק שלו כגיבור בזכות עצמו. מלבד המערבונים של הוליווד הוא מצא את עצמו מחובק גם על ידי חברת מארוול שיוצריה שמחו לשלב אותו בתוך עלילות הקומיקס שגיבשו. עוד לפני שנכנס לבית הלבן הוא הופיע ב-1977 יחד עם קרטר ופורד לצד ארבעת המופלאים (Fantastic Four 178).
כנשיא מכהן, שדווקא פינטז על מערכת הגנה בחלל אותה כינה "מלחמת הכוכבים", הוא נדרש לאתגרים ארציים יותר בחצר האחורית שלו. כך למשל במאי 1983 כשסוכן של הידרה ג'ספר סיטוול השתלט על הבית הלבן ולקח אותו כבן ערובה (Avengers 231) או כשרייגן הורעל באוגוסט 1988 (Captain America 344) לאחר שווייפר המרשעת פיזרה חומר במי השתייה בעיר שגרם לנשיא ואחרים להפוך לזוחלים - צרה צרורה שקפטן אמריקה היה צריך לטפל בה.
16 צפייה בגלריה
רונלד רייגן בקומיקס
רונלד רייגן בקומיקס
רונלד רייגן הופך ללטאה
(מארוול)

ג'ורג' בוש האב

רייגן רשם לא מעט הופעות בקומיקס, בין השאר בגלל הקריירה שלו על המסך הגדול. ג'ורג' בוש האב, שהגיע אחריו, אומנם הותיר את רישומו בספרי ההיסטוריה בגלל מלחמת המפרץ, אך נותר זניח בעלילות הבדיוניות של מארוול ששלחו אותו דווקא לזירת היחסים עם מוסקבה. ביולי 1990 (Avengers 319) ראינו אותו מתייעץ עם ניק פיורי וקפטן אמריקה בנוגע למגעים שלו עם ברית המועצות המתפרקת וראשיה מיכאל גורבצ'וב, בוריס ילצין והגנרל הבדיוני איליץ' פקוביץ. שנתיים לאחר מכן בפברואר 1992 (Iron Man 277), הוא דווקא הזהיר מפני מזימה של הרוסים אשר מייצרים נשק להשמדה המונית כדי להתחיל מלחמת עולם שלישית. חבל שג'ורג' בוש הבן לא למד את הלקח שנים לאחר מכן לאחר שהורה על פלישה לעיראק בגלל קיומו של נשק כימי וביולוגי שלא נמצא מעולם.
16 צפייה בגלריה
ג'ורג' בוש האב בקומיקס
ג'ורג' בוש האב בקומיקס
ג'ורג' בוש האב מזהיר מפני הרוסים
(מארוול)

ביל קלינטון

אחרי קדנציה אחת יבשושית של בוש האב, אמריקה קיבלה את הסופרסטאר הבא שלה בבית הלבן בדמות ביל קלינטון. בתודעה הישראלית הנשיא הכריזמטי זכור בין השאר בגלל ההספד על יצחק רבין אחרי ההתנקשות בו בנובמבר 1995, ואילו בתודעת אוהדי הקומיקס הוא זכור כמי שממש באותו החודש (Captain America 445) נשא את ארון הקבורה של קפטן אמריקה אחרי שהוא הוכרז כחלל שלא נודע מקום מותו. כשהחדשות על תחייתו של קאפ בחסות אויבו המר הגולגולת האדומה, קלינטון זעם והחליט לשלול ממנו את האזרחות האמריקנית שלו. במקרה אחר ביוני 1998 (Incredible Hulk 465) קלינטון נדרש שוב לשקול את התנהלות הממסד מול ברוס באנר הלוא הוא הענק הירוק. הוא אף נצפה מתייעץ עם אשתו הילארי, בתו צ'לסי והתובעת הכללית ג'אנט רינו בנוגע לאפשרות להמשיך את הקו של לינדון ג'ונסון ורייגן לפניו ולחון אותו על הסתבכויותיו עם החוק.
16 צפייה בגלריה
ביל קלינטון בקומיקס
ביל קלינטון בקומיקס
ביל קלינטון בהלוויה של קפטן אמריקה
(מארוול)

ג'ורג' וו. בוש

לאורך השנים חלק מהנשיאים שורבבו לעלילות הבדיוניות של הקומיקס כידוענים בהופעות אורח סתמיות, אולם במקרים אחרים לנוכחות שלהם התלווה תוכן פוליטי וחתרני. זה בא לידי ביטוי בעיקר במהלך כהונתו של ג'ורג' וו. בוש והפלישה לאפגניסטן ועיראק כתגובה לפיגוע התאומים ועם "הוכחות" לקיומו של נשק להשמדה המונית ברשות סדאם חוסיין. כך למשל באוקטובר 2003 (Avengers vol 3 70) קפטן אמריקה שחוזר מהחזית מתעמת עם הנשיא בוש שאישר מעבדה לפיתוח נשק ביולוגי מתחת להר ראשמור. במקרה אחר מני רבים, באוגוסט 2008 (Fantastic Four 557) בוש הבן מתוסכל מהאיום שמטיל הרובוט שומר השלום CAP על מצבורי הנשק הגרעיני של ארצות הברית, ואף דן בסוגיה עם היועצת קונדוליזה רייס מצד שני, בוש היה אחר הראשונים לזהות איזו מגניבה ווקאנדה כבר ביולי 2006 (Black Panther 18), בה ביקר לרגל חתונת המלך טצ'אלה וחגג עם פידל קסטרו ונלסון מנדלה.
16 צפייה בגלריה
ג'ורג' וו. בוש בקומיקס
ג'ורג' וו. בוש בקומיקס
ג'ורג' וו. בוש מתייעץ עם קונדוליזה רייס
(מארוול)

ברק אובמה

ברק אובמה הביא עימו רוח חדשה לבית הלבן, וכך גם לקומיקס. מנגד, הצלחתו של הנשיא האפריקני-אמריקני הראשון עוררה מתנגדים נבזיים רבים בקרב ארגונים גזעניים במדינה, לצד כמה נבלים נבזיים. כבר כילד אובמה הותקף על ידי מנהיג הקלו-קלוקס-קלן ג'וש גלן וניצל ברגע האחרון על ידי ניק פיורי כפי שסופר בספטמבר 2015 (Fury: S.H.I.E.L.D. 50th Anniversary). בינואר 2009 (The Amazing Spider-Man 583), רגע לפני השבעתו לנשיא, קיבלנו אזהרה מסכנה אפשרית כש"הזיקית" ניסה להתנקש בו במהלך טקס ההשבעה - מבצע שסוכל על ידי ספיידרמן. אובמה גם ייזכר כמי שביטל את הצו הממשלתי לרישום של בני אדם עילאיים במאי 2010 (Siege 4). בניגוד לדיוקן האמביוולנטי של קודמו בתפקיד, יוצרי הקומיקס תיארו את אובמה באופן חיובי ובהתאם לרוח הליברלית שגיבורי העל מייצגים במלחמתם בכוחות הרשע.
16 צפייה בגלריה
ברק אובמה
ברק אובמה
ברק אובמה עם ספיידרמן
(מארוול)

דונלד טראמפ

למרות שלא ניתן להתעלם ממנו בחדשות ובשיח הציבורי, דונלד טראמפ לא זכה ליותר מדי ייצוגים בקומיקס של מארוול. ייתכן שהיוצרים נכנסו להלם מבחירתו ועדיין לא השתחררו ממנו, או שזה פשוט יהיה בוטה מדי להשתלח בו כנבל. טראמפ הוזכר לראשונה כבר בפברואר 1988 (Iron Man 227) כשנכלל בחבורת ידוענים כמו האלק הוגן ומייקל ג'יי. פוקס. הוא קיבל תשומת לב מיוחדת בינואר 2009, תשומת לב לא חיובית, ושבמידה רבה העידה על אופיו והתנהלותו גם כנשיא. פלאשבק שהוצג ב-New Avengers 47 מגולל מפגש בינו לגיבור העל השחור לוק קייג'. לאחר שהלימוזינה של טראמפ חסמה את הכביש ולא איפשרה לאמבולנס לעבור, קייג' נחלץ לעזרה ובכוחו האדיר הזיז את רכב השרד הצידה. המיליונר מיד איים בתביעה, אך הבריון שמולו לא התרגש והגיב בנחישות - מה שגרם לטראמפ לסתום את פיו ולהסתגר בלימוזינה מחשש לשלומו.
16 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בקומיקס
דונלד טראמפ בקומיקס
דונלד טראמפ מסתבך עם לוק קייג'
(מארוול)
מעניינת לא פחות היא ההתייחסות הנדירה של היוצרים לנשיא המכהן באפריל 2017 (All-New Wolverine 19) כשנגיף מסתורי מהחלל החיצון מופיע ברוזוולט איילנד סמוך לניו יורק ומאיים להתפשט בארצות הברית כולה. יוצרי הקומיקס לא משתמשים בשמו של טראמפ, אבל כמו בטיפול בקורונה, גם פה הנשיא מאבד את העשתונות. אוזלת ידו במקרה זה באה לידי ביטוי בכך שהוא מורה לניק פיורי להפציץ את האי וכך לחסל את האי וגם את כל מה שחי עליו. למזלם של רבים וטובים, ראש SHIELD השהה את ביצוע הפקודה לצורך הצלת חיים ו-וולברין הנשית השלימה את המשימה. כל זאת יותר משנתיים לפני פרוץ המגפה הנוכחית שהעולם כולו מתמודד איתה בימינו.
אז מה, גיבורי על זה לא תוכן לאנשים רציניים? חבל שלא קראנו, הרהרנו ולקחנו לתשומת ליבנו מבעוד מועד. אולי היינו יכולים ללמוד משהו גם על המציאות שלנו.