אומללות. האם יש לה ערך בפני עצמה? נדמה שעל השאלה הזו מנסה לענות המיני-סדרה החדשה והמהודרת של HBO, "שומר אחי" (בארץ משודרת ב-yes, HOT וסלקום TV). ובכן, אם תשאלו לדעתי הצנועה אני אוכל לחסוך לכם ששה פרקים שמתפרשים על פני יותר משש שעות, התשובה היא לא. אומללות היא חומר גלם בעייתי מאוד ליוצרי טלוויזיה, קל וחומר בעידן הקורונה. היא חייבת להופיע עם החברות הטובות שלה – משמעות, הזדהות, פורקן ונחמה, כדי שנוכל להכיל אותה ולהתרגש ממנה. "שומר אחי" מתקשה להציע את כל האחרונות ודבקה באומללות בלבד. היא הופכת את הצופים שלה לקהי חושים וחסרי סבלנות במקום לרכיכות נפעמות.
"שומר אחי" מתחילה בסצנה שבמהלכה אדם עם מגבלה נפשית – סכיזופרניה פראנואידית – כורת לעצמו את היד כשהוא יושב בספריה, בניסיון להפסיק את מלחמת המפרץ הראשונה, וזה לא נהיה יותר עליז מזה. האדם הוא תומאס, והקריין שמלווה את הסצנה והסדרה הוא אחיו התאום, דומיניק. שניהם נולדו ב-1950, ובדרך הספיקו לצבור אסופה מכובדת של קטסטרופות, שפקדו אותם או את הקרובים אליהם, ושאי אפשר להמנע מלמנות: סרטן, התקף לב חמור, תאונת דרכים, התאבדות, כמה מקרי אונס, מוות של תינוק, כריתת יד ומישהו נופל מגג. זה ממשיך ככה עד הסוף, בו לגיבור האיובי – דומיניק – אין מנוס אלא מלהגיע למסקנה שהמשפחה שלו מקוללת. מעט מידי ומאוחר מידי.
"שומר אחי" (I Know This Much Is True) מבוססת על רב המכר שכתב וואלי לאמב, שיצא לפני 25 שנים ומצא את דרכו גם אל מועדון הקריאה של אופרה ווינפרי. ואני מניחה בזהירות, מבלי לקרוא את הספר הספציפי הזה אבל עם היכרות מוקדמת עם ספרים באופן כללי, שהסופר הצליח להעניק משמעות לרצף הטרגדיות המתיש הזה באמצעות כתיבה ספרותית מהסוג שקשה להמיר למדיום הטלוויזיוני. אבל "שומר אחי" כל כך קמצנית ברגעי חסד מצד אחד וכל כך תובענית בדרישות הרגשיות שלה, שלא בטוח שכצופה העסקה הזאת משתלמת. כל זה למרות הבימוי של דרק סיאנפרנס, שכבר הוכיח שיש לו יד טובה באסונות ואומללות ("בלו ולנטיין" ו"אור בין האוקיאנוסים"), ושמנסה לרכך את המלודרמה עם האסתטיקה הנקייה שלו והשוטים היפים של השומקום בו גרים הגיבורים.
1 צפייה בגלריה
מתוך "שומר אחי"
מתוך "שומר אחי"
מארק ראפלו בתפקיד כפול. מתוך "שומר אחי"
(צילום: Atsushi Nishijima/HBO)
נקודת האור ואולי המרוויח העיקרי מכל הסיפור הוא השחקן זוכה האמי, מארק ראפלו (הענק ב"נוקמים"), שמגלם את שני התאומים, דומיניק ותומאס, השונים בתכלית אחד מהשני, ועושה את זה בכישרון מעורר התפעלות. ראפלו, שהוריד 10 ק"ג כדי לשחק את דומיניק ואז העלה 14 ק"ג כדי לשחק את תומאס, מצליח להפוך לשני אנשים ולוכד את הניואנסים של כל אחת מהדמויות. הוא מתווסף לקאדר מכובד של שחקנים, שמן הסתם שמחו לקחת חלק בהפקה יוקרתית של HBO, כמו ג'ולייט לואיס (שמטפחת טייפקאסט של אשה מעט מעורערת מנטלית), רוזי או'דונל, ארצ'י פנג'בי ("האשה הטובה"), מליסה לאו ועוד. אם אתם רוצים לפרגן להם, צפו ב"שומר אחי". אם אתם רוצים לחסוך זמן, לכו על ספר איוב, יותר קצר, יותר תנכ"י, ולפחות תמירו קצת שעות מסך בספר טוב.