ג'ון פריין, אגדת הקאנטרי, מת בגיל 73 מסיבוכים של נגיף הקורונה, כך הודיעה הבוקר (ד') משפחתו. פריין נחשב לאחד הזמרים וכותבי השירים המוערכים ביותר בארצות הברית מאז שהחל את קריירת המוזיקה שלו בשנות ה-60. הוא זכה בשלושה פרסי גראמי, האחרון שבהם בתחילת השנה על מפעל חיים, ושיריו חודשו בידי יוצרים כמו ג'וני קש, בוני רייט ובט מידלר.
1 צפייה בגלריה
ג'ון פריין
ג'ון פריין
ג'ון פריין
(צילום: AP)
פריין אובחן בחודש שעבר כחולה קורונה, לאחר שחזר מסיבוב הופעות באירופה. הוא אושפז בבית חולים בטנסי אך מצבו הידרדר והוא הועבר למחלקת טיפול נמרץ וחובר למכונת הנשמה. רעייתו פיונה אובחנה גם היא כחולה בנגיף.
ג'ון פריין נולד בשנת 1946 בפרבר של שיקגו, אילינוי. הוא למד לנגן על גיטרה בגיל 14 ומאוחר יותר התגייס לצבא האמריקני. באחת מההופעות שקיים בשיקגו שמע אותו כריס כריסטופרסון, כוכב עולה באותן שנים, והזמין אותו לנגן עמו בניו יורק. עד מהרה החלו מבקרי מוזיקה ויוצרים להבחין בכישרון של פריין לספר סיפור באמצעות שירים, והוא זכה לכינוי "בוב דילן החדש". בשנת 1971 הוא הוציא את אלבום הבכורה שלו.
פריין נהג לכתוב שירים על אודות חייהם של אנשים פשוטים והקשיים שאיתם הם נאלצים להתמודד. בשירו הידוע Sam Stone הוא מספר את סיפורו של יוצא מלחמת וייטנאם שסובל מהפרעה פוסט טראומתית ומתמכר לסמים. בין שיריו הנוספים: Angel From Montgomery, Hello in There ו- Donald and Lydia. "הוא כתב שירים יפהפיים", אמר עליו דילן, "אף אחד לא יכול לכתוב כמוהו".
בשנת 1998, בעודו עובד על אלבום, הוא אובחן כחולה בסרטן בצווארו. הוא נותח ועבר טיפולים כימותרפיים והשלים את אלבומו לאחר שהתאושש. הוא המשיך להופיע ולהקליט, אך בשנת 2013 אובחן שוב כחולה בסרטן, הפעם בריאות. הוא הצליח להתאושש פעם נוספת ובסך הכול הקליט עשרות אלבומים, בהם גם הופעות חיות ואוספים, והופיע גם בסרטים ובהצגות.
בטקס פרסי הגראמי שהתקיים בתחילת השנה הגישה לו הזמרת בוני רייט את פרס מפעל החיים וביצעה מחרוזת משיריו, בה שרה בין היתר את Angel from Montgomery, שזכה להצלחה גדולה כשחידשה אותו באמצע שנות השבעים. "הוא כתב כל כך הרבה שירים ששינו את חיי", אמרה בטקס. לאורך השנים פריין היה מועמד ל-11 פרסי גראמי, ואף נבחר להיכל התהילה של כותבי השירים.
עם היוודע דבר מותו הבוקר, מיהרו אמנים רבים לחלוק לו כבוד. ברוס ספרינגסטין צייץ: "הוא היה האדם הכי נחמד בעולם. אוצר לאומי אמיתי וכותב של שירים שיישארו לדורות". שריל קרואו צייצה: "הוא שר כעת עם המלאכים. אתה תחסר אבל השירים שלך ימשיכו לחיות". רוזן קאש כתבה כי היא שבורת לב מהבשורה.
ג'ון פריין הותיר אחריו את אישה, שלושה ילדים ושלושה נכדים.