המלחין האיטלקי המוערך אניו מוריקונה הלך לעולמו היום (ב') בעקבות סיבוכים כתוצאה מנפילה, והוא בן 91. הוא מת ברומא, שבה התגורר כל חייו, והותיר אחריו אישה וארבעה ילדים.
2 צפייה בגלריה
אניו מוריקונה בטקס האוסקר, 2016
אניו מוריקונה בטקס האוסקר, 2016
ממערבונים וסרטי אימה עד שירי פופ. אניו מוריקונה בטקס האוסקר, 2016
(צילום: AP)
מוריקונה נודע כמלחין הפסקולים של מערבוני הספגטי, ובין השאר עמד מאחורי פסקולים איקוניים של סרטים כמו "הטוב, הרע והמכוער", "בעבור חופן דולרים", "היו זמנים באמריקה", "סינמה פרדיסו", "המלט" וגם "שמונת השנואים" של קוונטין טרנטינו, שזיכה אותו באוסקר בשנת 2016.
מוריקונה נולד ברומא לאם שניהלה עסק קטן של טקסטיל ואב חצוצרן. היו לו ארבעה אחים. אביו לימד אותו מגיל צעיר לקרוא תווים ולנגן במגוון כלים, וכבר בגיל 6 כתב את היצירה הראשונה שלו, "הבוקר" ("איל מטינו").
בגיל 12 הוא החל את לימודי המוזיקה שלו בקונסרבטוריון שהיה חלק מהאקדמיה הלאומית של סנטה צ'יצ'יליה, הצטיין בלימודים וסיים תכנית של ארבע שנים בחצי שנה בלבד. ב-1954 החל מוריקונה להלחין פסקולים לסרטים כשהוא מסתתר מאחורי שמות בדויים כמו דן סאביו ולאו ניקולס. מאז הלחין פסקולים עבור עשרות מערבונים, קומדיות וסרטי אימה, וזכה בזכותם בארבעה פרסי גלובוס הזהב, ארבעה פרסי גראמי, שישה פרסי BAFTA וכאמור גם פסלון אוסקר אחד.
2 צפייה בגלריה
אניו מוריקונה וקוונטין טרנטינו
אניו מוריקונה וקוונטין טרנטינו
"הוא המלחין האהוב עלי, כולל מוצרט, בטהובן, שוברט". אניו מוריקונה וקוונטין טרנטינו
(צילום: AP)
ב-2016, כשזכה בגלובוס הזהב עבור הפסקול של "שמונת השנואים", לא נכח באולם. טרטינו עלה במקומו ואמר: "הוא המלחין האהוב עלי, ואיני מתכוון רק כמלחין לסרטים - אני כולל את מוצרט, בטהובן, שוברט".
מלבד יצירתו הקולנועית, הלחין מוריקונה נעימות לרדיו ולטלוויזיה ואף שיתף פעולה עם אמני פופ. שירו מ-1964, Ogni Volta, השתתף בפסטיבל סן רמו, מכר מיליון עותקים באיטליה ויותר משלושה מיליון ברחבי העולם. הצלחתו העולמית הובילה אותו לשיתוף פעולה גם עם להקת הפופ הבריטית פט שופ בויז, וב-1987 הוא כתב איתם את השיר It Couldn't Happen Here. בהמשך תרם מכישוריו גם לקיי.די. לאנג, אנדראה בוצ'לי וסטינג.