שתי הופעות סוחפות ובלתי נשכחות הזניקו את ריי ליוטה לתודעה העולמית. ב"משהו פראי" (1986) של ג'ונתן דמי הוא הופיע באמצע הסרט, גנב את הפוקוס והפך את הרומנטיקה של מלני גריפית' וג'ף דניאלס לסיוט. ארבע שנים מאוחר יותר הוא הופיע ב"החבר'ה הטובים" של מרטין סקורסזה, ודמותו של הנרי היל על צחוקה המקרקר נחקקה בזיכרון הקולקטיבי.
אבל בשלושת העשורים שחלפו מאז, ליוטה לא באמת הצליח למנף או לשחזר את שתי ההצלחות ההיסטריות של תחילת הקריירה. אמנם הוא השתתף בעשרות סרטים כמו "שדה החלומות" (1989), "חדירה בלתי חוקית" (1992), "קופלנד" (1997) ו"חניבעל" (אנתוני הופקינס טיגן את תנוך האוזן שלו), אבל בשום שלב הוא לא הפך לאיי-ליסטר. בשנים האחרונות הוא הופיע בעיקר בתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה ורוב הציבור עדיין זוכר אותו בזכות תפקידי העבר שלו.
כל זה משתנה בימים אלה בסרט "סיפור נישואים" של נוח באומבך שכבר עלה לאקרנים, והחל מיום שישי הקרוב יהיה זמין לצפייה בנטפליקס. הסרט עוקב אחר תהליך הגירושים של צ'רלי, במאי תיאטרון מוערך (אדם דרייבר) ורעייתו ניקול השחקנית (סקרלט ג'והנסון). ליוטה מגלם את ג'יי מארטה, עורך הדין שצ'רלי שוכר, כדי שיעזור לו לקבל משמורת עבור בנם הצעיר. למרות שהשניים החליטו על גירושים מכבדים ללא עורכי דין, התהליך מדרדר במהרה למאבק מגעיל בין בני הזוג ולקרב בין שני עורכי הדין של הצדדים (לורה דרן מגלמת את עורכת הדין של ניקול). לא רק שהופעתו של ליוטה מחדדת את הכישרון הענק שלו, אלא שהיא גם מאירה על מה שאולי פספסנו כל השנים האלה כשהוא הופיע בתפקידים קטנים ונשכחים.
"נוח אמר לי שבפעם הראשונה שהוא ראה אותי על המסך הפחדתי אותו קצת", מספר ליוטה בחיוך שובב ובמבטא ניו ג'רזי כבד בריאיון ל-ynet שמתקיים בלונדון. "הוא חשב שאני יכול להביא את העומק של לוחם רחוב בלתי מתפשר לדמות. מישהו שיעשה הכל בשביל האגו שלו ובשביל שהלקוח שלו יזכה. הוא לא מהסס להכות מתחת לחגורה, אין לו פחד ואין לו אלוהים".
השחקן מסביר כי לא ביסס את דמותו על מישהו ספציפי, אבל שהוא כן שאב השראה משני אנשים: חברו הטוב מהתיכון שהפך לעורך דין שחי לפי המנטרה "לנצח בכל מחיר", ומרטי סינגר, עורך דין ידוע מלוס אנג'לס שמטפל בתיקי גירושים של שחקנים ואנשי תעשייה בכירים. "סינגר ידוע כאדם סופר אגרסיבי. דיברתי איתו בטלפון וכבר מהשיחה הצלחתי להבין במי מדובר. הייתה לו מן ישירות כזו וחתך דיבור ספציפי שעזר לי להבין מיד את הדמות וגם להבין שהוא מאוד טוב במה שהוא עושה".
3 צפייה בגלריה
ריי ליוטה בבכורה ל"סיפור נישואים"
ריי ליוטה בבכורה ל"סיפור נישואים"
ריי ליוטה בבכורה ל"סיפור נישואים"
(צילום: AP)
אתה מבין את הרצון לנצח בכל מחיר?
"לחלוטין! אני מכיר את זה מהתעשייה שלי. יש תפקיד שאתה מאוד רוצה ומישהו אחר מקבל אותו ואתה חושב לעצמך 'מה לעזאזל קורה פה?', זה יכול למוטט. אני באמת מאמין שמי שמרגיש את זה באופן הכי עמוק, זוכה. המורה שלי לאומנות נתן לי דוגמה על שני ציירים שמציירים בדיוק את אותו הציור, בואי נגיד עצים ונחל. ציור אחד טוב ואילו השני נחשב למאסטרפיס. ומה ההבדל? ההבדל הוא שזה שצייר את המאסטרפיס פשוט הרגיש יותר מהשני. אני חושב שהסרט שלנו עובד בדיוק מהסיבה הזו. נוח, לורה, אדם וסקרלט הרגישו את הדברים מאוד. הם היו כעוסים, עצובים ומעורערים וזו הסיבה שהסרט כובש. זו הסיבה שהסרט שונה מסרטים אחרים שהתעסקו בנושא, כי אלה שעשו אותו הבינו והרגישו את הנושא בצורה הכי עמוקה שיש. ההורים של נוח התגרשו והוא עצמו התגרש, אדם הוא ילד להורים גרושים וסקרלט התגרשה ממש לפני הצילומים של הסרט. זה מה שהופך אותו לכנה באופן ברוטלי".
ליוטה, שהיה נשוי בעברו לשחקנית מישל גרייס, משתף שהוא לא הושפע מגירושיו באותה המידה הכפי שהתהליך השפיע על חבריו ל"סיפור נישואים". "אנחנו נפרדנו בנחמדות יחסית", הוא מסביר. "חתמנו הסכם ממון לפני שהתחתנו ולא היו לנו ילדים. כשהתגרשנו היו לי כבר כמה סרטים מצליחים בארסנל והיא הייתה נשואה קודם לאיזה שחקן בייסבול מצליח אז היה לה כסף כך שהחיכוך ביננו לא היה רציני, לא היו יותר מדי מטענים. מה שמדהים אותי בעניין הזה הוא שבתקופה מסוימת שני אנשים יכולים לאהוב אחד את השני ואחרי פרק זמן פתאום זהו, הלכה האהבה. ולא רק שהיא הלכה אלא שזה ממש 'לכי להזדיין', זה נורא. עדיף להישאר רווקים".
3 צפייה בגלריה
ריי ליוטה. מתוך "סיפור נישואים"
ריי ליוטה. מתוך "סיפור נישואים"
ריי ליוטה. מתוך "סיפור נישואים"
(צילום מסך)
הוא נולד בניוארק ניו ג'רזי ואומץ בגיל שישה חודשים על ידי מרי, פקידת קבלה ואלפרד, מוכר חלקי חילוף. הוא גדל עם אחותו לינדה, גם היא מאומצת. בהמשך איתר את אמו הביולוגית וגילה שיש לו עוד שש אחיות ואח. לדבריו, הוא היה אתלט מצטיין בבית הספר, אולם כשהבין שהוא לא מספיק טוב כדי לעסוק בכך באופן מקצועי, הוא לא ידע מה לעשות עם עצמו. בעצתו של אביו הוא נרשם לקולג' של אוניברסיטת מיאמי כי "בזמנו כל מה שצריך היה רק דופק כדי להתקבל לשם". בהתחלה חשב להתמחות באמנות אבל כשעמד בתור להרשמה הבין שבמגמה האומנותית הוא ייאלץ ללמוד גם מתמטיקה וגם מדעים, מה שגרם לו פשוט לעבור לתור שליד. זה היה התור למחלקה לדרמה. "נבחנתי להפקות תיאטרון במסגרת הלימודים בשנה הראשונה ויצא שכל מה שעשיתי היה מחזות זמר. התפקיד הראשון שלי במסגרת המחלקה היה של מלצר מזמר ב'קברט', אחר כך הגיעו גם 'צלילי המוסיקה' ו'אוקלהומה'", הוא צוחק.
בגיל 21 עם סיום לימודיו עבר ליוטה הצעיר לניו יורק, והתקבל לשלל פרסומת. "אחרי חודש כבר היה לי סוכן וחודשיים אחרי המעבר כבר היו לי הזמנות למבחני בד". התפקיד של ג'ואי פריני באופרת הסבון "עולם אחר" הוצע לו מיד. "לא באמת רציתי לעשות אופרת סבון אבל דיברתי עם אבא שלי שנולד ב-1917 וגדל בתקופת השפל הגדול. הוא שאל אותי אם אי פעם שיחקתי מול מצלמה. עניתי שלא, אז הוא אמר 'אוקיי, הנה יש לך הזדמנות לעשות את זה וללמוד מזה והם גם משלמים לך משכורת יפה'. אז לקחתי את התפקיד וזה מה שעשיתי במשך שנתיים".
אחרי כשנתיים הרגיש ליוטה שמספיק. הקריירה הקולנועית שלו לא באמת התקדמה כפי שקיווה והוא החליט לעבור ללוס אנג'לס ולנסות את מזלו בעיר הסרטים. במהלך השנים הראשונות לא קרה הרבה. הוא קיבל תפקיד אורח במספר סדרות, אבל הפריצה לא באמת הגיעה. "הרגשתי שהכל מאוד מלחיץ אותי, שאני סתם נסחף בזרם בלי שום כיוון אמיתי, אז חזרתי ללמוד משחק וזה היה הדבר הכי טוב שעשיתי. עם הלימודים הגיע גם התפקיד ב'משהו פראי' (1986) אבל גם אחריו וגם אחרי 'שדה החלומות' (1989) חזרתי לכיתה. אחרי 'החבר'ה הטובים' (1990) חזרתי לכיתה, כך היה אחרי חמשת-ששת הסרטים הראשונים שלי. חזרתי לכיתה כדי להישאר תמיד בתנועה. בין גילאי 25 ל-30 שלי כל הזמן נבחנתי לתפקידים אבל זה משחק של מספרים. גם כשנכשלתי המשכתי לנסות, אף פעם לא חשבתי להפסיק או לפרוש, תמיד הרגשתי שזה יקרה. כל הדחיות שקיבלתי רק דרבנו אותי יותר, חשבתי 'לכו תזדיינו, אני עוד אראה לכולכם' וצריך שתהיה לך את הגישה הזו כי אחרת אתה יכול להיעלם".
3 צפייה בגלריה
ריי ליוטה ורוברט דה נירו. מתוך "החברה הטובים"
ריי ליוטה ורוברט דה נירו. מתוך "החברה הטובים"
ריי ליוטה ורוברט דה נירו. מתוך "החבר'ה הטובים"
(צילום מתוך הסרט)
האם יש משהו שאתה מתחרט עליו?
"אחרי 'משהו פראי', שהיה הסרט הראשון שעשיתי, קיבלתי מספר הצעות לתפקידים דומים, של הרע, תסריטים מאוד טובים עם במאים טובים וסירבתי להם כי לא רציתי להיות הרע שוב. אני חושב שאולי לא הייתי מחכה שוב כל כך הרבה זמן בין התפקידים. אז מה אם הדמות הייתה דומה? זה לא באמת משנה, אתה מביא מעצמך לתפקיד. העניין הוא שבגלל שעשיתי את 'משהו פראי' רק בגיל שלושים, שזה די מאוחר, והייתי קצת בפאניקה שזה קרה, לא הבנתי שלנהל את עצמך כשחקן זה עסק. עד שהבנתי איך להתנהל לקח לי זמן לחזור למסלול. אם הייתי מבין את המשחק מוקדם יותר אולי הקריירה שלי הייתה במקום אחר עכשיו. אבל, אני מרגיש שאני שוב במסלול הנכון עם 'סיפור נישואים' ועם הסרט שהוא הפריקוול של 'הסופרנוס' שגמרתי לצלם עכשיו ואמור לצאת עוד שנה".
התפקיד ב-The Many Saints of Newark, הפריקוול המצופה של הסדרה "הסופרנוס", לא הוצע לליוטה בהתחלה. הוא שמע שהסרט עומד להצטלם ושדיוויד צ'ייס, היוצר והבמאי של הסדרה, אמון עליה והחליט שהוא חייב להיות חלק מקאסט.
"הרגשתי שאני חייב לעבוד איתו", הוא מספר. "הליהוק לסרט קרה בניו יורק ואני חי בלוס אנג'לס. אמרתי לסוכן שלי שרק ישיג לי פגישה, אני כבר אשלם על הכרטיס טיסה ועל הוצאות הנסיעה ואבוא לשבת איתם. הסוכן שלי הצליח להשיג לי ארוחת צהריים עם דייויד והמפיקים, אבל בלי שום הבטחה שאשובץ. לקחתי את הסיכון, נסעתי לשם על חשבוני ולמזלי השגתי את מה שרציתי ועוד עם דובדבן על הקצפת, אבל אני לא יכול להרחיב בנושא כרגע. אתה חייב לעשות את מה שאתה חייב לעשות. אם יבקשו ממני לעשות אודישן לתפקיד מסוים, אעשה זאת, האגו שלי לא משחק כאן שום תפקיד. אם הם צריכים לראות אותי, אלך. אם אתה רוצה את התפקיד אתה צריך לעשות כל מה שצריך כדי להשיג אותו".
האם הגישה הזו היא תוצאה של בגרות?
"לא, אני חושב שזו התשוקה שלי לעבוד בגלל שהתחלתי עם הכל מאוחר. התשוקה לעבוד יחד עם ההבנה של המציאות. יש במאים שלא חושבים שאתה מתאים לתפקיד מסוים ואתה מרגיש שאתה כן והדרך היחידה להראות להם שהם טועים היא להיבחן על התפקיד, לעשות מולם אודישן, להילחם. אין בכך רע".
אולם כפי שלמד ליוטה לאחרונה, גם בגרות, תשוקה וחוסר אגו אינו מתכון לחסינות מפני אכזבות. כשהתפרסמה הידיעה שסקורסזה עובד על סרטו החדש, 'האירי', סרט גנגסטרים בכיכובם של רוברט דה נירו וג'ו פשי, רבים ציפו שליוטה יחזור לשתף עם הבמאי ועם שני השחקנים, ושהרביעייה תשחזר את הקסם של "החבר'ה הטובים". לא רק שהמעריצים התאכזבו ששמו נעדר מרשימת הקרדיטים - גם ליוטה לא מסתיר את אכזבתו מכך. "אני סקרן ובהחלט מחכה לראות את החדש של מרטי. בהתחלה כעסתי וקינאתי על כך שאני לא חלק ממנו, על כך שמרטי לא מצא עבורי תפקיד בסרט, אבל בהמשך נרגעתי. תסתכלי על הצד החיובי שבעניין", הוא אומר ומתחיל לצחוק, "אני עדיין לא בשנות השבעים לחיי".