תוך 12 שעות בלבד מכרה זהבה בן 3,000 כרטיסים להופעה הראשונה שלה באמפי קיסריה בקיץ הקרוב, במה שהפך להיות סולד אאוט היסטורי. אני מצטער לקלקל את החגיגה, אבל כרגע, לפחות לפי המתווה הנוכחי, רק 750 איש מהם יזכו להיכנס פנימה בעוד היתר ייאלצו להישאר בבית. ההפקה מכרה תפוסה מלאה של המקום מתוך הנחה שעד 22 ליולי, תאריך המופע, הקורונה תהיה מאחורינו, כשהם לזכותם, מגובים בהצהרה של ראש הממשלה. אך המציאות היא שאנחנו עדיין חיים לצד המגפה, ולכו תדעו מה יהיה עד אז מבחינת מצב התחלואה עם וריאנטים שאולי יצוצו ומה תהיינה ההנחיות של משרד הבריאות בדבר קיום הופעות מבחינת אחוז תפוסת האולמות.
2 צפייה בגלריה
זהבה בן
זהבה בן
זהבה בן
(צילום: אלי סגל)
כרגע, לאולם פתוח כמו קיסריה הקיבולת המותרת היא לא רלוונטית נוכח העלויות הגבוהות. לצערי, עם כל הקלישאה, בן תצטרך הרבה מזל כדי לקיים את ההופעה ההיסטורית והמרגשת שלה מול אמפי מלא. למזלה יש לה תעודת ביטוח בשם אייל גולן, שהכריז בשידור חי כי הוא "פותח" לה את קיסריה יחד עם המנהל שלה, יוני דרפנר, והוא יספוג את ההפסד הכלכלי, אם יהיה כזה.
חוסר הוודאות שמנהליה של בן מתמודדים עימו הוא כאב הראש העיקרי של תעשיית התרבות כולה. לפי המתווה הנוכחי, קיום הופעות הוא לא כלכלי והאמנים מביאים כסף מהבית כדי לכסות את עלות ההשקעה להופעה בודדת, כשהדרך היחידה להרוויח היא רק אם מבצעים שלוש הופעות ברצף לפחות, כמו שעושים כעת עומר אדם, קובי אפללו וחנן בן ארי.
2 צפייה בגלריה
שלום חנוך
שלום חנוך
שלום חנוך בהופעה בבלומפילד במסגרת התו הירוק
(צילום: מוטי קמחי)
כאשר מקום כמו זאפה גובה 35 אחוז מההכנסות ובמקום ענק כמו אצטדיון בלומפילד מותר להכניס רק 1,500 איש, רוב האמנים עדיין לא פותחים שמפניות אלא חיים בתחושת חוסר ודאות. לעת עתה, עולם התרבות יכול לחזור להופיע רק בהופעות שהרשויות המקומיות, מפעל הפיס וועדי עובדים למיניהם סופגים עליהם את עלות ההפקה, כמו סדרת המופעים של עיריית תל אביב-יפו. עולם הסטנדאפ, אגב, מוחרג, כי שם העלויות נמוכות מבחינת הפקה ומלכתחילה נתח הרווח עבור האמן גדול יותר, כך שבמקרה הזה ניתן לספוג אולם בתפוסה של 75 אחוז בלבד.
גם פתרון אפקטיבי לפיקוח על כניסת המבקרים לאולמות באמצעות בדיקות מהירות נבדק, אבל כשעלות בדיקה למבקר עולה כ-30 שקלים, מדובר בהוצאה כלכלית שעולם התרבות לא יכול לספוג על גבו ולא נראה שהממשלה מוכנה לספוג עלויות אלו ולסבסד אותן למען החזרה המלאה של עולם התרבות.
בזמן שבישראל יש כבר למעלה מחמישה מיליון מחוסנים ומחלקות הקורונה בבתי החולים נסגרות בזו אחר זו, דנים כעת במשרד הבריאות בתיקון המתווה, כשבפתח דלתם עומדים בכירי עולם התרבות המפעילים לחצים רבים על הממשלה כדי לבטל באופן גורף את ההגבלות על המקומות הפתוחים, כמו אצטדיוני כדורגל ואמפי שוני וקיסריה. אם זה יקרה, נוכל באמת להכריז שעברנו לשלב הבא שבו ישראל מחוסנת, וזהבה בן תוכל סוף סוף להגיד, מול אמפיתיאטרון מלא, את מה שהיא מחכה לו כבר 30 שנה: "ערב טוב קיסריה".