במאי הקולנוע הישראלי וזוכה האוסקר גיא נתיב, הצטרף הלילה (בין שבת לראשון) להפגנות המחאה בארצות הברית בעקבות מותו של העצור השחור ג'ורג' פלויד. אולם מה שהתחיל כהפגנה שקטה, הפך במהרה להפגנה אלימה במיוחד.
"אשתי ואני יצאנו להפגין במערב הוליווד, הבנו שתהיה הפגנה תרבותית ושקטה ובאמת כך היה", מספר נתיב בשיחה עם ynet, "עד שהגיעה המשטרה ואז נהיה כאוס אחד גדול. תוך שניות החלו להיזרק לכיווננו רימוני גז מדמיע, ופשוט ברחנו משם. איזה בחור אמר לנו 'אם יש לכם שכל - תזיזו את האוטו שלכם מכאן', ובאמת כך עשינו. עכשיו המקום שהאוטו היה בו שרוף לגמרי. הצלחנו לברוח בסוף".
2 צפייה בגלריה
גיא נתיב וג'יימי ריי ניומן בהפגנה
גיא נתיב וג'יימי ריי ניומן בהפגנה
גיא נתיב וג'יימי ריי ניומן בהפגנה
(צילום: גיא נתיב)
נתיב, שהספיק להגיע לביתו זמן קצר לפני שהוכרז סגר ברחבי לוס אנג'לס בעקבות המהומות, לא חשש מהקורונה, ויצא להפגין למען זכויות השחורים במאבק מול המשטרה ביחד עם אשתו השחקנית ג'יימי ריי ניומן. "הגזענות מפחידה יותר מהקורונה", אמר נתיב, "נזהרנו מאוד, היינו מוגנים מכף רגל ועד ראש".
העיסוק בגזענות בארה"ב לא זר לנתיב. שני הסרטים שיצר באמריקה (לשניהם קוראים "סקין") עסקו במתח שבין שחורים ללבנים במדינה ושניהם זכו להערכה רבה. "השחורים בארצות הברית לא מסוגלים ללכת ברחוב מבלי להרגיש מאוימים על ידי המשטרה. הייתה לי שיחה עם סטודנטים שחורים בארצות הברית שאמרו לי 'אתה לא מבין מה זה להיות שחור בארצות הברית'. על זה מדובר. העצור ג'ורג' פלויד שמת הוא הקש ששבר את כל הדבר הזה. כל שבוע וכל חודש יש שחור שנרצח על ידי המשטרה. יש הרבה מקרים שקורים שלא מצולמים ואנחנו לא יודעים מזה בכלל. המקרה של פלויד הגיע לכותרות כי הוא צולם".
2 צפייה בגלריה
ההפגנה בהוליווד
ההפגנה בהוליווד
ההפגנה בהוליווד
(צילום: גיא נתיב)
על ההפגנה שהחלה בתחושת אחדות הוסיף נתיב כי היא "הזכירה את הפגנות המחאה החברתית שהייתה בישראל. הייתה תחושת אחדות כזאת. אבל מיד כשהגיעה המשטרה - הסיפור התהפך לחלוטין. ההפגנה השתנתה לי בשנייה מול הפרצוף והיא מאוד הפחידה אותי. סיפור השחורים והמשטרה מזכיר את סיפור יוצאי אתיופיה והמשטרה בישראל, רק שיוצאי אתיופיה לא רבים כמו השחורים בארצות הברית. הגזענות מאוד מטרידה אותי".
כעת נתיב, יחד עם אשתו ובנותיו, נמצאים בביתם שבלוס אנג'לס והיציאה מהבית אסורה בעקבות החשש מהמהומות. "מבחינת אוכל אנחנו בסדר והצטיידנו שבוע מראש אבל בוא נראה מה יקרה מחר".