ימי החנוכה מביאים עימם ניחוח טיגונים, טפטופי חלב ומעות. בגולה מעבר לים, כדי לפצות את הילדים היהודים שלא זוכים לחגוג את חג המולד, התקבע מנהג, להעניק בכל יום מתנה. ומה נחמד יותר מאשר לקבל ספר ביום למשך שמונה ימים? לשם כך שינס המדור את מותניו, חבש כובעו ונעל מגפיו, וממליץ על שמונה ספרים נהדרים מתוצרת הארץ.
8 צפייה בגלריה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
(הוצאת דני ספרים)

טיול עם זנבלול

מאת: חגי ברקת | איורים: גל וייצמן | הוצאת דני ספרים | 2019
גלי אוהבת לשחק בבובות, אפילו יותר מאשר לטייל בחוץ עם אימא שלה. גם כשזו מזמינה אותה לצאת, כי בחוץ יש יום יפה, היא מעדיפה לצאת לטיול דמיוני ורב קסם ושעשועי מילים בחברת שלל יצורים. זהו סיפור מתוק ומחורז לקטנטנים, במסורת של תבנית חזרתית קבועה, בה בכל עמוד נוספת חיה חדשה ומשונה. הקוראים הצעירים ייהנו מהלחמים משעשעים כמו "זנבלול", "שפרנס" ו"פזרוש" וינסו לנחש את הפירוש. בעקבותיהם, אפשר להציע עוד הלחמים משלנו.
שורה לציטוט: "במעלה השביל הופיע ארנביל, / עם חפיסה גדולה של עוגיות זנגביל".
מתאים לגילאי 4-2.
8 צפייה בגלריה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
(הוצאת כתר)

ארמון בחול

מאת: עינת צרפתי | הוצאת כתר | 2019
אין כמו הימים הקרים בשביל להיזכר בחוף הים. "ארמון בחול" הוא פנינה נוספת מבית היוצרת של עינת צרפתי ("השכנים"). זהו ספר מאויר ומרהיב ביופיו, שמתאר ילדה אשר בונה ארמון בחול, אבל לא סתם ארמון, אלא טירה של ממש "עם גגות וצריחים וחפיר לתנינים", אליה מגיעים אורחים רמי מעלה לבילוי מיוחד במינו. כיוון שמדובר בארמון עשוי חול, בשלב מסוים החול מתחיל לחלחל ולהפריע לכולם, ופורצת מלחמת ״קובבות״ שהורסת אותו. זהו ספר שכיף לדפדף בו שוב ושוב, להתעמק באיורים ובשלל ההפתעות שצרפתי טמנה ביניהם, ולזכור שבסוף תמיד אפשר להתחיל הכל מההתחלה.
שורה לציטוט: "ופתאום! / בא הים ושטף את הכל. / אז בניתי ארמון בחול".
מתאים לגילאי 6-3.

8 צפייה בגלריה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
(הוצאת הקיבוץ המאוחד)

החליל המכשף והכבשה הרקדנית

מאת: אילנה זיידמן | איורים: דיאנה פרוקופץ | הוצאת הקיבוץ המאוחד | 2019
אב מספר לבנו, לפני השינה, אגדה אתיופית על מנגינת חליל פלאית וכבשה רקדנית. האגדה משתלבת עם סיפור עלייתו רב התהפוכות של האב לארץ הקודש, על חלומות ואכזבות ועל שמש המפציעה מבעד לעננים וצובעת את ירושלים בזהב. את הספר כתבה זיידמן בהשראת סיפורים ששמעה מגודאי איילין, עובדת סוציאלית בת העדה האתיופית, אשר עובדת עם יוצאי אתיופיה, במהלך סדנת כתיבה שהעבירה. התוצאה מרגשת ומעוררת השראה, ומלווה באיורים נאיביים של דיאנה פרוקופץ, שהצליחה להעניק לספר אווירה קסומה.
שורה לציטוט: "מאז, בכל פעם שחיללתי, דמיינתי את הציפורים עפות ברחובות עיר הזהב".
מתאים לגילאי 7-5.

8 צפייה בגלריה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
(הוצאת טל מאי)

זה השם שלי

מאת: שירי צוק | איורים: ענבל אבן |סדרת "הספרייה שלי" בהוצאת טל מאי | 2019
הכל התחיל מבדיחה על משפחה שלמה בה לכולם קוראים בשם "שיראל", והפך לסיפור משעשע וכנה על הרצון בזהות אישית וייחודיות. ילד חדש מגיע לכיתה, ולמורת רוחה של הילדה שיראל - הוא חולק את תחביביה וטעמה הקולינרי ואבוי, גם את השם. שיראל הבת פוצחת במסע להשבת כבודה העצמי עד לכדי החלפת שמה ליעל, אבל בסוף הטוב משלימה עם שיראל הבן. האיורים של ענבל אבן מתוקים בניחוח נוסטלגי, ונותנים אופי לצמד השיראלים. בעידן שבו שמות איבדו את זהותם המגדרית, ילדים רבים ישמחו למצוא את עצמם בסיפור ולהזדהות עם עלילותיה של שיראל. הבת.
שורה לציטוט: "לשיראל הבת נמאס. / היא הציעה שיחלקו ביניהם את השם./ שיראל הבת תיקרא שיר. ושיראל הבן יקרא אל".
מתאים לגילאי 7-5.

8 צפייה בגלריה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
(הוצאת כנרת)

המסע לארץ הקדמונים

מאת: מיכל וראשי-ארלוק | איורים: רון לוין | הוצאת כנרת | 2019
אלונה היא ילדה חכמה וסקרנית. יום שבת אחד, היא מתקילה את אימה העסוקה ברביצה על הספה בשאלות קיומיות על אודות האדם הקדמון. כאשר האם לא מספקת את התשובות, גוררת אותה אלונה למסע בזמן ולמפגש עם הקדמונים. זהו סיפור משעשע וקולח, אשר מצליח לשלב עובדות (אותן מקריאה הילדה מהסלולרי של אמה) מבלי להישמע טרחני או דידקטי. האיורים המונוכרומטיים בצבעי אדמה מוסיפים על הטקסט, גם באמצעות בלוני דיבור. ילדים רבים שואלים שאלות, אבל רק אלונה הצליחה לקבל את התשובות מהקדמונים בכבודם ובעצמם! מזל שהחליטה לשתף אותנו.
שורה לציטוט: "להתראות, קדמונים נהדרטלים שכמותכם! / נאנדרטלים, אמא!"
מתאים לגילאי 8-5.

8 צפייה בגלריה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
(הוצאת טל מאי)

סבתא טורבו והשף המתנשף

מאת: איריס אליה-כהן | איורים: רמי טל | הוצאת טל מאי | 2019
סבתא מזל, שהיא סבתא של קרן קרנינה, הלא היא סבתא טורבו, חוזרת בספר שני בסדרה - ממש לכבוד החנוכה. בקצב מסחרר אנחנו עוקבים אחרי עלילותיה של קרן וסבתה, אשר מנהלת בביתה בית מלון בלתי רגיל ועמוס בחיות מחמד, ומתכוננת לתחרות הסופגניאדה העולמית. ממש במקרה מתארח במלון השף הנודע זרובבל, אשר נקלע לתעלומה בה מעורב אלברט, נגן הטובה אשר הפך בספר זה לבן זוגה של הסבתא. האם סבתא טורבו תצליח להכין את הסופגנייה המושלמת? מי ניסה לחבל בהצלחתה ומדוע? כל זאת מסופר בשטף שאי אפשר להפסיק לקרוא, ומשאיר טעם של עוד. סופגנייה.
שורה לציטוט: "סבתא תמיד אומרת שפרסום זה כמו סלע כבד. קשה להרים אותו וקשה להחזיק בו לאורך זמן. והוא גם עלול ליפול על הרגל".
מתאים לגילאי 8-6.

8 צפייה בגלריה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
(הוצאת צלטנר)

מטאטאים רוקדים בחורף

מאת: הדס ליבוביץ׳ | איורים: נועה פארן | הוצאת צלטנר | 2019
ספר יפהפה ונוגע ללב על הילדה אליס, המתלווה אל אביה העיוור לעבודתו בבית המלאכה למברשות של אוטו ויידט, בברלין בימי מלחמת העולם השנייה. זהו סיפור על נקודת אור בתוך תקופה אפלה, המסופר מבעד לעיניה של אליס, אשר חווה יום שלם ומלא בהרפתקאות במחיצת אביה בבית המלאכה המיוחד בו עובדים עיוורים, רבים מהם יהודים. יחד עם אליס, נטעם מן המציאות הקשה של אותם ימים, וממנה נצא למחוזות הדמיון, שמספקים מוצא ונחמה. הסיפור ארוז בפורמט מהודר ומושקע, מלווה באיורים מונוכרומטיים וחורפיים של פארן, המעבירים אווירה של פעם, אבל התוצאה המרהיבה רלוונטית גם לימינו אנו. העלילה מבוססת על סיפור אמיתי של חסיד אומות העולם, אוטו ויידט, אשר הציל נפשות יהודים רבות במהלך מלחמת העולם השנייה.
שורה לציטוט: "אני מרגישה אושר קטן וחושבת לי בשקט שאולי, לפעמים, / יום נחשב ללילה ובחושך יש גם אור. כמו עכשיו".
מתאים לגילאי 9-6.


8 צפייה בגלריה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
(הוצאת דני ספרים)

סיפורים עם כנפיים

מאת: אֶשְכָּר ארבליך-בריפמן | איורים: רמי טל | הוצאת דני ספרים | 2019
ספר חדש מבית היוצר של נסיכת הפיות, הלא היא אֶשְכָּר ארבליך-בריפמן, שאספה סיפורים אמיתיים ומעוררי פליאה מרחבי הגלובוס, ערבבה אותם בקדרה ענקית עם עלים ונצנצים ורקחה לנו אוסף נהדר ליום סגריר. טייגה וטונדרה, שתי פיות-אחיות שוויתרו על הכנפיים ויצאו לגמלאות, גרות בקצה השכונה עם הכלב פאתוס. ביום חורפי אחד מגיעים לביתן שלושה ילדים ומבקשים מחסה מהגשם. כדי להעביר את הזמן, מתחילות האחיות לספר לילדים סיפורים מופלאים מעברן הרחוק, כפיות הפועלות למען יצורי הקסם ושמירה על העולם והטבע. הילדים נשבים בקסם ומאז אותו יום שבים אל הבית כדי לשמוע עוד הרפתקאות. בין סיפור אחד לשני אנו מכירים את האחיות, אשר מתחילות להיקשר לילדים ולצפות לבואם. ספר המצליח להצית את הדמיון ולגלות נפלאות מהעולם האמיתי והמקביל לו - עולם הקסם, ואף להעלות מחשבה אודות יחס בין דורי, חמלה והומניות. עוד נציין את יופייה של הכריכה, מעשה ידיו של המאייר הצעיר והמבטיח רמי טל, אשר תרם גם איורים פואטיים בשחור-לבן לפתיחת כל פרק, מה שמוסיף לספר אווירה "הארי פוטרית" (כאילו שהיה חסר פה קסם).
שורה לציטוט: "'אמונה בדבריו של האחר היא בחירה', הטעימה טייגה. 'זו בחירה שלך במה להאמין ובמה לא'".
מתאים לגילאי 10-7.

מיה מיטב היא סופרת לילדים ולנוער. ספריה ראו אור בהוצאות כתר ודני ספרים.