מופע מחווה מיוחד לציון יום השנה למותו של עמוס עוז, מגדולי הסופרים העבריים, נערך ביום שישי בבית ליסין. באופן בלתי שגרתי, האירוע התמקד ב"אותו הים" ספרו המוכר פחות והנועז ביותר של עוז, שיצא לאור בשנת 1999 ושהוגדר על ידי הסופר עצמו כספרו האהוב עליו ביותר. לצד נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין וראש עיריית תל אביב, רון חולדאי - אחיו המאמץ של עוז בימי קיבוץ חולדה, נכחו באירוע גם בני משפחתו של עוז ושורה ארוכה של שחקנים ומוזיקאים. צפו בביצועים.
המשתתפים באירוע ביצעו קטעים מן הספר וביצועים שירים המתכתבים עם נושאו המרכזי - הים. על הבמה עלו בזה אחר זה שלומי שבן, אחינועם ניני וגילי דור, דניאל סלומון, אסף רוט, קרני פוסטל, ערן צור, אולה שור סלקטר, קרן טננבאום, יהלי סובול וקרן טפברברג. בין השירים שנוגנו באירוע: "זמר אהבה לים", "גאות" ו"נאום תשובה של לרב חובל איטלקי" ו"ערב ים תיכון".
"קשה לדמיין דרכים נעימות יותר לקבל את השעה הזו של שישי בצהריים מאשר בקריאה משותפת בעמוס עוז", אמר הנשיא ריבלין בפתח דבריו, "עמוס שימש שנים ארוכות כמורה לספרות. פעמים רבות הוא סיפר כמה אהב להיות מורה גם בתיכון וגם באוניברסיטה. דורות של תלמידים וסטודנטים זוכרים אותו מלמד טקסטים בקריאה צמודה, קורא עם הכיתה יצירות שלמות, בקול הנפלא שלו, ומדי פעם עוצר, שם אצבע על נקודה שחשוב לזכור, מסביר איזו מילה, מבאר הלך רוח. והנה, עמוס יקירנו, ראה את האולם הזה המלא כל כך, ראה את כולנו מתאספים כאן לִקריאה צמודה, בטח כשמדובר בספר שהיה האהוב עליך מכולם".
2 צפייה בגלריה
עמוס עוז על רקע ספרים
עמוס עוז על רקע ספרים
עמוס עוז
(צילום: מאיר אזולאי)
"עמוס היקר, השנה האחרונה, הראשונה בלעדיך, הייתה שנה עמוסה דחוסה בציבוריות הישראלית. לא אכחיש, מספר פעמים מצאתי עצמי לנוכח מאורע זה או אחר, תוהה מה היית אומר: איך היית מביט על המצב, עלינו, איזה מבע היו לובשות אז עיני הים הכחולות שלך. האם היית דן אותנו לחסד הים הרוגע שבהן או לשבט הסערה שידעה להתחולל בהן, ולהכות גלים בחוף. ושניהם, החסד והשבט שלך ניבעו מאותו הים, מאותו המעיין הבלתי נדלה של אהבתך אלינו, למדינה הזו, למקום הזה, ולאנשיו", המשיך הנשיא, "תבונת העיניים שלך, מילותיך הצלולות שידעו להזיז הרים פנימיים, חסרות לנו כל כך. והנה כבר שנה שאתה אינך, אבל השורות שיצאו לך, שיצאו ממך, נשארות איתנו ובתוכנו, שזורות בחיינו בשרשרת הדורות הישראלית של עבר והווה ועתיד, והן יישארו לנו לתמיד".
2 צפייה בגלריה
מוני מושונוב ואולה שור סלקטר
מוני מושונוב ואולה שור סלקטר
מוני מושונוב ואולה שור סלקטר
(צילום: רז גרוס)
רון חולדאי אמר בדבריו כי "המילים של עמוס הפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית, הם הפכו לחלק בלתי נפרד מהיצירה ומזהותנו, כאן בארץ הזאת. במציאות הפוליטית בישראל הביטוי 'אותו הים' מזוהה לרוב עם תפיסה המפקפקת שאי פעם יהיה כאן אחרת, תפיסה שבעיניה מה שהיה הוא מה שיהיה, כמעין גזירת גורל. עמוס מסמל את ההפך הגמור מהתפיסה הזו", אמר, "כל חייו עמוס פעל לשינוי המציאות המדממת שבה אנחנו חיים. ביום כזה אי אפשר שלא להזכיר את ההגות האזרחית והמדינית של עמוס, את המילים הברורות שכתב והשמיע גם למען שלום, מילים שהותירו את חותמן ועוד יותירו בחברה שלנו".