הסיפור של מריה קארי הוא כמעט קלישאה, מהסוג שממנו עושים ספרים לנערות וסרטי סינדרלות. בחורה מבית הרוס, שהצליחה להגיע בגיל צעיר לאחוזה ששווה מיליארדים באמצעות הכישרון שלה ושברה שיאים בזה אחר זה, בין היתר של מדונה ואלביס פרסלי - עם 19 להיטים במקום הראשון, מכירות שמסתכמות ל-200 מיליון עותקים, הון המוערך ב-520 מיליון דולרים והישגים שקשה לתפוס.
אבל למסלול המקצועי המרשים, נלוותה פרסונה שמדורי הרכילות אהבו להקצין ורדפו אחר נקודות התורפה שלה. הטעם האופנתי השנוי במחלוקת, גינוני דיווה מופרזים, מערכת יחסים מתעללת וקשרים מתוקשרים וגם התמוטטות נפשית. ולצד אלה, הרגליים והקול שבוטחו ב-70 מיליון דולר, המופעים מול שליטים דיקטטורים והקושי בהופעות החיות. לרגל יום הולדתה ה-50 שחל היום (ו') וכניסתה להיכל התהילה של כותבי השירים השנה, חזרנו אל השיאים והסקנדלים של מריה קארי.
8 צפייה בגלריה
מריה קארי עם פרסי גראמי
מריה קארי עם פרסי גראמי
דיווה כבר 30 שנה - מריה קארי
(צילום: AP)
קארי נולדה לאב אפרו-אמריקני-ונצואלני ולאם אירית, הוריה קראו לה מריה על שם שיר מתוך מחזמר שרץ בברודווי, Paint Your Wagon. אופיה המעורב של המשפחה גזר עליה חיים לא פשוטים בניו יורק של שנות ה-70 וכשמריה הייתה בת 3 הוריה נפרדו. היא נשארה עם אימה, ושנים לאחר מכן סיפרה כי עברו בתים לא פחות מ-13 פעמים בילדותה ולפעמים אפילו בית לא היה להן. אחותה ילדה בגיל 15, התמכרה לסמים, נפלה לזנות ונמצאה חיובית לאיידס. "זה נתן לי כוח פנימי, משהו שידעתי שאני לא רוצה להיות", סיפרה בריאיון לברברה וולטרס ב-1998.
אימה הייתה זמרת אופרה והיא החלה ללמוד שירה בגיל ארבע. בתיכון היא כבר הופיעה עם שירים שכתבה בעצמה ועם הקלידן כריסטופר גאווין (שעבד עם קרטיס מייפילד וגראנדמאסטר פלאש) והקליטה דמואים וג'ינגלים. אחרי שסיימה ללמוד נסעה למנהטן להתניע את הקריירה שלה. שם חלקה דירה עם עוד ארבע סטודנטיות, עבדה כמלצרית בשלל מסעדות (אם אתם חושבים על "חופשיה על הבר", אתם לא היחידים) והסתפקה בארוחות שהורכבו מבייגל ותה קר.
ההזדמנות שלה הגיעה באירוע של תעשיית המוזיקה שבו הצליחה להעביר לטומי מוטולה, מנהל בקולומביה (של חברת סוני) ואחד האנשים החשובים בתעשיית המוזיקה - את הדמו שעליו עבדה בחריצות עם בן מרגליס. שבועיים לאחר מכן הוא צלצל אליה וב-1988 החתים אותה על חוזה. קארי הייתה רק בת 18.

גראמי, פלטינה ושמלת כלה

מוטולה, שהפך לנשיא החברה, הבין שיש לו אוצר ביד. זו הייתה ההזדמנות שלו לייצר כוכבת. "אנחנו לא מסתכלים עליה ככוכבת פופ, אנחנו מסתכלים עליה כפרנצ'ייז", אמר אז נציג החברה. הוא בחר את מפיקי העל של התקופה וקארי הכניסה לאלבום גם כמה שירים שכתבה בעצמה. בשנת 1990 היא שחררה את אלבום הבכורה שלה, שהציג את מנעד קולה המרשים ונע בין פופ לגוספל וריתם אנד בלוז. עם שירים כמו Vision of Love, Love Takes Time ו-I Don't Wanna Cry, קארי כבשה את המצעדים, זכתה באלבום פלטינה 9 פעמים, הייתה הזמרת הראשונה ששברה את השיא של הג'קסון פייב (תזכרו אותם, כי הם עוד יחזרו) עם ארבעה סינגלים במצעד והפכה לזמרת מוכרת בכל העולם עם 15 מיליון עותקים וגראמי על המדף. קארי הייתה התשובה של סוני לוויטני יוסטון ומדונה.
8 צפייה בגלריה
טומי מוטולה ומריה קארי בחתונתם
טומי מוטולה ומריה קארי בחתונתם
טומי מוטולה ומריה קארי בחתונתם
(צילום: AP)
אבל מאחורי הקלעים פרחה לא רק זוגיות מקצועית בין קארי למוטולה, אלא גם זוגיות רומנטית - על אף פער של 20 שנה ביניהם. כשהגירושין שלו הפכו רשמיים, היחסים עם קארי התפרסמו ברבים והדהימו את טורי הרכילות. השניים נישאו ב-1993 בחתונה אקסטרווגנטית מהחלומות. כל המי ומי של תעשיית המוזיקה והוליווד היו שם, מברברה סטרייסנד ועד רוברט דה נירו. קארי לבשה שמלה יוקרתית עם שובל ארוך, כמו הנסיכה דיאנה. זה היה טקס החניכה הרשמי שלה לעולם הזוהר. ואחריו היא מצאה את עצמה באחוזת ענק.
אבל במציאות בניגוד לסיפורים, לא כל הנוצץ זהב. בראיונות מאוחרים סיפרה קארי כי מוטולה לא הרשה לה לצאת מכלוב הזהב שבנה לה, והודתה שהיחסים כללו התעללות נפשית ומילולית. "זה הגיע למצב שהייתי חייבת ללכת", הודתה בריאיון אחרי הגירושין ב-1997 והוסיפה: "אף פעם לא האמנתי בנישואין, כי אף פעם לא ראיתי כאלה שעבדו".

לשבור את השיא, שוב

האלבום הראשון היה כאמור סנסציה, אך האלבום השני לא הצליח לשחזר את ההצלחה. הביקורות התרכזו פחות במוזיקה ויותר בניסיון להבין מדוע קארי, אז כבר כוכבת בעלת שם עולמי, לא יוצאת לסיבוב הופעות. נפוצו שמועות שהיא אינה אלא זמרת אולפן, שלא מצליחה להגיע אל הפיץ' המושלם של חמש האוקטבות שבו נודעה. כאן גם הגיעה לשיאה ההשוואה לכוכבת אחרת של התקופה, וויטני יוסטון, שהוכיחה גם הוכיחה את יכולותיה על הבמה.
8 צפייה בגלריה
מריה קארי ופטריק סוויזי מנחים את SNL
מריה קארי ופטריק סוויזי מנחים את SNL
מריה קארי ופטריק סוויזי מנחים את SNL
(צילום: AP)
על אף שטענה כי היא סובלת מפחד במה, קארי ומנהלה ארגנו את ההופעה החיה הראשונה שלה במסגרת סדרת האנפלאגד המפורסמת של MTV ב-1992. הם התמקדו בשירים החדשים אבל הוסיפו בשביל התיבול קלאסיקה אמריקנית. קארי עלתה לבמה בגופיה שחורה, ג'ינס שחור וג'קט עור שחור שחשף כתף. היא התיישבה על הכיסא הגבוה כשמאחוריה הפסנתר השחור ויותר מעשרה זמרי ליווי ונתנה ביצוע מצמרר ל-I'll Be There של הג'קסון פייב. ההצלחה הייתה מסחררת, ההופעה יצאה כאלבום קצר וקארי הוכיחה למלעיזים שהיא הדבר האמיתי.
היא המשיכה לעבוד בקצב גבוה, שחררה אלבום אחרי אלבום, להיט בצד להיט. בשנת 1994 אלבום חג המולד שלה הפך לאחד הנמכרים ביותר אי פעם וקיבע את תקופת החגים כנקודת החוזקה שלה. בשנת 1995 ועם האלבום הבא קארי הגיעה לפיק שלה. Daydream קיבל ביקורות מצוינות, וקארי תוארה כמי שמצאה סוף סוף את קולה והצליחה להיפטר מהקלישאות. הדואט שלה עם בויז טו מן, One Sweet Day, היה עוד נקודה שבה הצליחה לשבור שיאים, כשהפך לשיר שנשאר הכי הרבה זמן במקום הראשון במצעד הפזמונים (שיא שנשבר רק בשנה שעברה, עם Old Town Road של ליל נאס אקס). האלבום הגיע למעמד יהלום ומכר מעל ל-25 מיליון עותקים.
הקהל אולי הצביע בארנק, אבל הממסד לא תמך. קארי פתחה את טקס הגראמי באותה שנה עם הלהיט שלה, אך לא חזרה עם פסלון הביתה. "מה אפשר לעשות? אני בחיים לא אתאכזב שוב, אחרי שישבתי במשך כל ההופעה ולא זכיתי פעם אחת, אני יכולה להתמודד עם כל דבר", אמרה.

מבת השכנים לדיווה סקסית

סוף שנות ה-90 הייתה בסימן שחרור עבור קארי. היא פנתה לכיוון יותר היפ הופי, בחרה לעבוד עם כותבים מרעננים כמו פאף דדי ומיסי אליוט ונפרדה ממוטולה שהיה אמון יחד עם חברת התקליטים על בניית התדמית של הילדה הטובה. כמו זמרות אחרות, מבריטני ספירס ועד קרן קרפנטר, גם קארי ניסתה לנפץ את התדמית החסודה, שהייתה קשורה תמיד בפנטזיה גברית. זה דווקא עבד לה לא רע. בקליפ של השיר Honey, למשל, היא מפזזת בחזייה לבנה וחצאית קצרצרה, אחרי שהיא בורחת מגבר שכבל אותה בבית ריק - מוטולה ודאי התפלץ במשרדו. "זה לא כאילו השתגעתי וחשבתי שאהיה ראפרית. אישית, האלבום הזה היה על לעשות כל מה שאני רוצה", סיפרה.
8 צפייה בגלריה
וויטני יוסטון ומריה קארי בפרסי MTV VMA
וויטני יוסטון ומריה קארי בפרסי MTV VMA
וויטני יוסטון ומריה קארי בפרסי MTV VMA
(צילום: AP)
הביקורות פרגנו למהלך: "קארי לא נפרדה לחלוטין מהבלדות הסכריניות נוסח-יוסטון שלה", נכתב ברולינג סטון, "אבל הלך הרוח השולט ב-Butterfly הוא של חלום בהקיץ קולי וארוטי". זו הייתה תקופה שבה קארי הייתה בכל מקום, היא כתבה שירים לסרטים, שחררה דואטים, גם עם וויטני יוסטון, שיתפה פעולה עם אמנים כמו סנופ דוג ואשר ומפיקים כמו ג'יי זי. למעשה, היא לקחה שליטה מלאה על היצירה שלה ברמת הכתיבה וההפקה, אבל היא גם שילמה מחיר על התערערות היחסים שלה עם חברת התקליטים ועוד יותר על הניסיון לעשות הכל, כל הזמן - לבד.

התמוטטות בשידור חי

כשקארי קיבלה את פרס הזמרת הרווחית ביותר במילניום ואמנית העשור של בילבורד, היא עזבה את קולומביה וחתמה על חוזה של 100 מיליון דולר עם וירג'ין ב-2001 (ניחשתם נכון זהו שיא נוסף) – על פניו חוזה החלומות. במקביל היא נפרדה מבן זוגה דאז לואיס מיגל ועבדה בכל הכוח על הסרט Glitter, בו שיחקה בתפקיד ראשי ויצרה את הפסקול שלו.
אבל באחד הרגעים הביזאריים ביותר שאי פעם שודרו ב-MTV, קארי הגיעה לתוכנית "טוטאל ריקווסט לייב" ב-19 ביולי והפתיעה את המנחה קרסון דיילי, כשהובילה עגלת גלידה לבושה בחולצת טריקו גדולה וחילקה גלידות וחיבוקים לקהל. רגע אחרי כן, מול דיילי ההמום, פשטה את החולצה, נותרה במכנסונים קטנטנים וגופיה ומלמלה סדרה של אמירות לא ברורות כמו: "רציתי רק יום חופש אחד שבו אוכל ללכת לשחות, להסתכל על קשתות ולאכול גלידה. ואולי ללמוד איך לרכוב על אופניים".
ימים ספורים לאחר מכן ולאחר שפורסמה באתר שלה הודעה שהדליקה כמה נורות אדומות, אימה צלצלה למוקד החירום וקארי התאשפזה בבית החולים אחרי התמוטטות פיזית ונפשית. "אני מנסה להבין דברים בחיים עכשיו, ולכן אני ממש לא חושבת שאני צריכה לעשות מוזיקה כרגע. מה שאני רוצה זה לקחת הפסקה קטנה או לפחות לקבל לילה אחד של שינה בלי שפתאום ייצא איזה וידאו. כל מה שאני באמת רוצה זה להיות אני, זה מה שהייתי צריכה לעשות מלכתחילה... אני לא אומרת את זה הרבה, אבל נחשו מה, אני לא מטפלת בעצמי", נכתב באתר. שנים אחר כך היא תודה שהיא סובלת מהפרעה בי-פולארית.
קארי לקחה פסק זמן, נסעה לאיטליה לכמה חודשים וחוזה הענק שלה עם וירג'ין נפל לאחר הכישלון הקולוסאלי של Glitter בקולנוע שלווה בביקורות מבישות ויצא בעיתוי הגרוע ביותר – ה-11 בספטמבר. הפסקול יצא גם כלאבום, והיה הראשון שלה שלא הכניס שיר למקום הראשון במצעד. קארי טענה כי היא נכנסה ללחץ מוגזם ובעודה מנסה להתאושש מהתקופה הקשה בחייה – אביה הלך לעולמו. אבל היה פה גם שיעור. "הייתי צריכה להגיע לתחתית כדי לומר שכל זה לא באמת משנה, המוזיקה זה מה שמשנה", סיפרה על התקופה הקשה.

הקאמבק

סוף המילניום לא סימן את סוף דרכה של הזמרת שכבשה כל פסגה בעשור הקודם. בשנת 2002 היא שרה את ההמנון הלאומי בסופרבול ושנתיים אחרי כן עשתה קאמבק של ממש עם אלבום בשם הסימבולי: The Emancipation of Mimi. השחרור שלה. "מגניב, מפוקס ואורבני, כמה מהשירים הראשונים של מריה קארי בשנים האחרונות שלא היו צריכים לשלם לי כדי שאאזין להם שוב", נכתב בין חיבה לעקיצה בגארדיאן. הלהיט We Belong Together פתח את הסיבוב השני של קארי. היא שוב שברה שיאי מכירות והשמעות ויצאה לסיבוב הופעות עולמי.
8 צפייה בגלריה
מריה קארי בהשבעתו של אובמה
מריה קארי בהשבעתו של אובמה
מריה קארי בהשבעתו של אובמה
(צילום: AP)
בקליפ של הלהיט קארי מדגמנת חתונה, והמציאות מיהרה ליישר קו עם הבדיון. קארי פגשה בטקס פרסי ה-Teen Award, את השקן ניק קאנון, הצעיר ממנה בעשור. היא הזמינה אותו לצלם איתה קליפ והשניים התאהבו. בשנת 2008 הם התחתנו באיי הבאהאמס ונולדו להם התאומים מורוקן ומונרו. אבל שוב, הטוב והרע התערבבו. מדורי הרכילות עשו מטעמים מחייהם, היא טענה כי הוא בוגד בה והוא טען שמצבה הנפשי בעייתי. בסופו של דבר הם פירקו את החבילה ב-2014 בגירושין מלאי רפש.
בכל זאת, התקופה הזו הייתה כאמור מוצלחת עבור קארי. היא זכתה לשיר לכבוד הנשיא ברק אובמה בנשף השבעתו והופיעה כמה פעמים בקולנוע. תפקידה כעובדת הסוציאלית בסרט "פרשס" זיכה אותה בהערכה רבה - קארי הורידה לטובתו את המניירות החיצוניות ושיחקה בעוצמה.

טראש ומדינות ערב

את העשור האחרון שלה אפשר לאפיין בכמה סקנדלים, הרבה טראש ואפס להיטים במקום הראשון. קארי נכנסה לטלוויזיה כשופטת ב"אמריקן איידול" (במקום ג'ניפר לופז, אותה טענה שהיא לא מכירה בשנת 2000) והרבתה לריב עם ניקי מינאז'. היא תיעדה את סיבוב ההופעות שלה בתוכנית "העולם של מריה קארי", שהייתה עתירה בסטים שונים של לנז'רי, גלונים של שמפניה, יאכטות מנקרות עיניים וטראש נוסח הקארדשיאן. התוכנית גם חשפה מקרוב את מערכת היחסים שלה עם המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, כן, ההוא מחקירות ראש הממשלה. "חשבתי שזו תהיה הזדמנות טובה להראות את האישיות שלי ומי אני", אמרה הזמרת, אבל קשה לומר שהצליחה להפריך את תדמית הדיווה העצלנית והקטנונית שדבקה בה.
8 צפייה בגלריה
בערב השנה החדשה 2018
בערב השנה החדשה 2018
בערב השנה החדשה 2018
(צילום: Gettyimages)
8 צפייה בגלריה
קארי בהופעה בישראל
קארי בהופעה בישראל
קארי בהופעה בישראל
(צילום: ירון ברנר)
הקשר עם פאקר, שכלל טבעת בשווי כ-10 מיליון דולרים והסכם טרום נישואין של 50 מיליון דולרים - לא נמשך זמן רב, אך במסגרתו קארי הספיקה לבקר בישראל וגם לסעוד כמה פעמים עם משפחת נתניהו. ב-2015 היא הופיעה בראשון לציון - הופעתה נפתחה באיחור והשאירה לא מעט מעריצים מאוכזבים אחרי שורה של ביצועים בינוניים ומופע סטטי, גם אם נוסטלגי ומנצנץ.
בשנת 2018 הכותרות שוב צעקו "תאונת דרכים", והפעם התייחסו להופעת ערב השנה החדשה של קארי בתוכנית של דיק קלארק ,ששודרה מהטיימס סקוור בניו יורק. כשל טכני באוזנייה של קארי, גרם לה להפסיק לשיר ואחרי דקה של מבוכה לומר: "פשוט אתן לקהל לשיר. אנחנו נעשה בדיקת סאונד לקראת השנה החדשה", השמועות בדבר פלייבקים וזמרת שאיבדה את קולה רק התחזקו. אך שנה לאחר מכן קארי תיקנה את הפאדיחה וקיבלה את 2018 בקור של מינוס 12 מעלות, בשמלה מנצנצת ופרווה לבנה מסנוורת.
8 צפייה בגלריה
מריה קארי
מריה קארי
מריה קארי
(צילום: AP)
זה היה גם העשור שבו קארי עלתה לכותרות בשל הופעות במדינות ערב כמו חברותיה ביונסה ונלי פורטדו. כבר בשנת 2008 היא זכתה לקיתונות של ביקורת כאשר הופיעה במסיבה של בנו של מועמר קדאפי, הרודן הלובי, וקיבלה מיליון דולר עבור ארבעה שירים. יעברו עוד שנתיים עד שתתנצל על ההופעה ותתרום את ההכנסות מסינגל אחר לטובת זכויות אדם, כדי לכפר על המעשה. "אני מרגישה נורא, ומובכת שהשתתפתי בבלגאן הזה".
אבל זה לא נגמר כאן. קארי הותקפה גם על ההופעה באנגולה בשנת 2013. ובשנת 2018 על הופעתה בערב הסעודית, לאחר הרג העיתונאי ג'מאל קאסארוגי. התקשורת הפנתה אצבע מאשימה כלפיה על עצימת עיניה מול המדיניות הקשה של המדינה נגד נשים והומוסקסואלים. "כאישה הבינלאומית הראשונה שהופיעה בערב הסעודית, מריה מכירה בחשיבות התרבותית של האירוע ותמשיך לתמוך מאמצים גלובלים למען שוויון", נכתב בהצהרה של הדיווה שמעולם לא דפקה חשבון לעיתונות, למדורי הרכילות ולכל מי שנכנס לה לכיס ולחיים.