אגודת אקו"ם הכריזה היום (ד') על הזוכים בפרסי אקו"ם לשנת תשע"ט בתחומי המוזיקה הקונצרטית, הספרות והשירה. הסופר דן בניה סרי יקבל פרס מפעל חיים ע"ש דליה רביקוביץ', והמלחין עודד זהבי יקבל פרס מפעל חיים ע"ש פאול בן חיים. בנוסף, הסופר והמשורר אמיר אור יקבל פרס מיוחד מטעם דירקטוריון אקו"ם.
2 צפייה בגלריה
דן בניה סרי
דן בניה סרי
דן בניה סרי
(צילום: עמית שאבי)
ועדת השיפוט בתחום הספרות והשירה, בה ישבו אורלי קסטל בלום, דורית רביניאן ופרופ' מירון איזקסון, כתבה על דן בניה סרי כי הוא "דמות מציאותית מהאגדות. גם כתיבתו וגם אישיותו הם התגלמות הפנטסיה". לפי הוועדה, "הפלא הגדול הוא כיצד עולם פנימי דמיוני וסוריאליסטי שכזה מיטיב להעביר את המציאות של גיבוריו, בעיקר אלה מעדות המזרח בשכונה ירושלמית או במקומות תחומים ואופייניים אחרים. כאן ישנה הוכחה לכוחה של ספרות במיטיבה. ככל שהכותב נאמן לתודעתוֹ האישית, כך היכולת שלו לקומוניקציה עם קוראיו דווקא גדלה. דן בניה סרי מבטא חופש יצירתו מקורי ומרשים, שמכוחו עולות לפנינו דמויות מוזרות בעלות נוכחות מלאה. הזמן והמקום גמישים כפי שאכן אדם חי את זיכרונותיו היסודיים והכמוסים ביותר".
בניה סרי, שזכה בעבר גם פרס ביאליק, פרס ניומן ופרס ברנר, יקבל מענק בסך 35 אלף שקלים. ספרו הראשון, "עוגות המלח של סבתא סולטנה", ראה אור בשנת 1981, כשהיה בן 46. מאז פרסם 10 ספרים, אשר זכו לשבחי המבקרים ולאהבת הקהל כאחד. ועדת השיפוט כתבה כי דן בניה סרי "ראוי ביותר לקבל את פרס אקו"ם למפעל חיים הן על כתיבתו הנהדרת והן על השפעתו העמוקה על התרבות והספרות בארץ והכל מתוך חן ושכל טוב".
2 צפייה בגלריה
עודד זהבי
עודד זהבי
עודד זהבי
(ציולם מסך, מתוך עמוד היוטיוב של אונ' חיפה)
ועדת השיפוט בתחום המוזיקה הקונצרטית, בה ישבו פרופ' בטי אוליברו, בנימין יוסופוב ואלונה אפשטיין, כתבה כי המלחין עודד זהבי "פועל רבות לקידום היצירה הישראלית המוסיקאלית על גווניה הרבים באומץ ועיקשות. עשייתו הציבורית בתחום המוסיקה סייעה רבות בחשיפת יוצרים ומוסיקאים צעירים רבים בפלטפורמות שונות. יצירותיו נוגעות במנעד רחב מאד של סגנונות ואמצעי הבעה כאשר השירה העברית מהווה חלק אינטגרלי מיצירותיו".
זהבי יקבל מענק בסך 35 אלף שקלים. באקו"ם ציינו כי הוא נמנה עם מקימי המחלקה למוסיקה באוניברסיטת חיפה, שם הוא מקיים היום כפרופסור בחוג למוסיקה. בשנים האחרונות זהבי מונה למנהל האמנותי של "פסטיבל חג המוסיקה הישראלית", ולאורך השנים הוא כתב מוסיקה לסרטים וסדרות, לתיאטרון ולתזמורות רבות בארץ ובעולם, ושימש כמלחין הבית של התזמורת הסימפונית ירושלים ושל הקאמרטה הישראלית ירושלים.
המשורר, הסופר, המתרגם והעורך אמיר אור יקבל פרס מיוחד מטעם הדירקטוריון, בסך 20 אלף שקלים. בעבר זכה בפרס ראש הממשלה, פרס ברנשטיין, פרס אאונמי לשירה, מלגת פולברייט ליוצרים ופרס מטעם שרת התרבות לעריכה ספרותית. אור הקים יחד עם אירית סלע את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל, ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ערך את כתבי העת הליקון ושלם וייסד את הפסטיבל הבינלאומי "שער". כיום הוא מכהן כעורך של סדרת השירה "כתוב" בהוצאת "פרדס". ככותב, פרסם מאמרים, סיפורים ושירים שתורגמו ליותר מארבעים שפות, ועסק בתרגום מאנגלית, יוונית ושפות נוספות.
לצד אלו, יוענקו פרסים נוספים, על סך 15 אלף שקלים כל אחד, במספר קטגוריות. בתחום הספרות, פרס לעידוד פרסום יצירה יוענק לתהילה חכימי על ספרה "תהילה שלום", פרסים ליצירות המוגשות בעילום שם יוענקו לאלי רווה על ספר הפרוזה "תעלומת החלילן" ולנדיה עדינה עוז על ספר השירה "בבטן הזאב", ופרס לעידוד פרסום יצירה לספרות ילדים ונוער יוענק לרות אורן על יצירתה "אני שורקת בגינה". בתחום המוזיקה, פרס על הישג השנה למלחין יוענק לאראל פז על יצירתו "יצירה חדשה", פרס לעידוד פרסום יצירה יוענק למלחינה ברכה בדיל על יצירתה "בראשית - פואמה סימפונית" ופרס ליצירה המוגשת בעילום שם יוענק לאלון נחושתן על היצירה "לפני השער באפל".