הערב (ד') פורסמו שמות הסרטים הזוכים בפסטיבל דוקאביב הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי, שנפתח לפני כשבוע בתל אביב. סרטו של אוהד מילשטיין, "לילות קיץ", הוא הזוכה בפרס פרנק לאוי לסרט הישראלי הטוב ביותר בסך 70 אלף שקל, כמו גם במענק שיווק מיוחד לאוסקר האמריקני בסך 100 אלף שקל, במידה ויבחר להגיש את מועמדותו לטקס.
5 צפייה בגלריה
מתוך "לילות קיץ" של אוהד מילשטיין
מתוך "לילות קיץ" של אוהד מילשטיין
מתוך "לילות קיץ" של אוהד מילשטיין
בנימוקי השופטים לבחירה בסרט, שישודר בהמשך בכאן, נכתב כי "'לילות קיץ' היא יצירת קולנוע נוגעת, מעוררת מחשבה ומרגשת המייצרת קפסולת מרחב וזמן אינטימית, ומפגש בין אב לבנו אל מול הכאב והעונג בחיים ובפרט בילדות. בעזרת שפה קולנועית ואסתטיקה אומנותית ייחודיות חושף בפנינו היוצר אוהד מילשטיין את עולמו המופלא של בנו הקטן עלוה, השואל שאלות כנות שתמיד ולעד נשאלות. 'לילות קיץ' היא יצירת אומנות המציבה רף חדש ומאתגר כיצד ליצור ולספר סיפור דוקומנטרי".
סרטו של מילשטיין עוסק בתהייה מה עובר בראשו של בנו עלוה בן השש, כיצד הוא רואה את העולם, ובסקרנות, בפחדים, ובאהבות שלו כפי שהם נגלים מנקודת מבט של ילד, באמצעות מסע לילי אל תוך עולמו הפנימי, רגע לפני שהוא נרדם.
בפרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, בסך 20 אלף שקל, זכה "סבאייה" - סרטו של הבמאי השוודי-כורדי הוגיר הירורי, שעוסק בקבוצת מתנדבים המנסים להציל ילדות ונשים יזידיות, שנחטפו לפני שנים על ידי דאעש ומשמשות כשפחות מין. הירורי ליווה את התהליך כולו - מהתכנון, דרך החילוץ המהיר והמסוכן ועד לשיקום הילדות והנשים.
5 צפייה בגלריה
סבאייה
סבאייה
מתוך "סבאייה"
(צילום: יח"צ)
"הסרט הזה השאיר אותנו פשוט ללא מילים", נימקו השופטים את בחירתם. "צוות השופטים נדהם מגילויים בלתי נשכחים של אומץ, של נשים שעברו גיהנום עלי אדמות אך סירבו להמשיך להיות קורבנות...בעבור התיעוד האמיץ והנדיר של הנושא הבוער הזה, שרוב ערוצי החדשות כבר נטשו, ובעבור היכולת שלו לבנות במיומנות סיפור כל כך חזק ועם זאת מלא ברגעים יפים של רסיסי חיים פשוטים, חבר השופטים בוחר להעניק לסרט סבאייה את פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר".
סרטו של תומר הימן, "כל העצים נושבים ברוח", הוא הזוכה בפרס יוסי קאופמן לבימוי בתחרות הישראלית בסך 25 אלף שקל - המחולק ל-10 אלף שקל מענק ישיר ו-15 אלף שקל מענק פיתוח לסרט דוקומנטרי חדש. הסרט, שישודר ב-HOT8, עוקב אחר סיפורו המורכב של אורן לוי, ילד מאומץ עם אספרגר שמנסה למצוא את מקומו בחברה כילד מאומץ, ויוצא למסע בגואטמלה עם בני משפחתו, שם יפגוש לראשונה את האנשים שהביאו אותו לעולם.
5 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "כל העצים נושבים ברוח"
מתוך הסרט "כל העצים נושבים ברוח"
מתוך הסרט "כל העצים נושבים ברוח"
(צילום" איתי רזיאל)
בנימוקי חבר השופטים לבחירה בסרט, שהביא גם לזכיית אורן לוי ואיתי רזיאל בפרס הצילום, נכתב עליו כי הוא "פרויקט רחב יריעה, ועם זאת אינטימי ומעורר השראה, הפותח בפנינו צוהר נדיר ונדיב לעולמו המטלטל וחסר המנוחה של אורן לוי, לשאלת זהותו ומקומו בעולם הנחרטת בליבנו. ביד אמן בוטחת, קשובה, סבלנית ומלאת אהבה מוביל אותנו הבמאי אל תוככי נפשו של אורן, חייו, הוריו ומשפחותיו בקצוות שונים בעולם. היוצר תומר הימן מרכיב את כל זה ברגישות ושפה ויזואלית מעודנת המחברת בין הצילום המקצועי ומצלמתו של אורן לכדי שירה חזקה אחת".
בפרס ראש העיר תל אביב-יפו לסרט הביכורים בתחרות הישראלית זכה "איך אומרות שתיקה", סרטה של שיר ניומן, בהפקת דנה שלו ועוזי קרין, העוסק בהשתקה בין דורית של שלוש נשים, ובשאלות על מערכת הדיכוי והשליטה הגברית בנשים. בהמשך, ישודר ב-yes דוקו.
5 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "איך אומרות שתיקה"
מתוך הסרט "איך אומרות שתיקה"
מתוך הסרט "איך אומרות שתיקה"
(צילום: מאי עבאדי-גרבלר)
בפרס החזון האמנותי בתחרות עומק השדה זכה "בגרון", סרטם של אפי ואמיר, הבוחן כיצד הצליל הבוקע מפי האדם מעצב את המקום שבו הוא גדל, והופך להיות מעין תעודת זהות קולית שמבדילה אותו מאחרים. פרס העריכה בתחרות הישראלית הוענק לשגיא בורנשטיין ואודי ניר על הסרט "ויראלי", שבו שבעה יוטיוברים צעירים מרחבי העולם מתעדים את חייהם בצל הקורונה. דרך עיניהם ומצלמותיהם מתגלה סיפורו של הדור שנולד לתוך הרשתות החברתיות - ומתבגר עכשיו בעולם ויראלי. בהמשך ישודר ב-HOT8.
5 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "ויראלי
מתוך הסרט "ויראלי
מתוך הסרט "ויראלי
(צילום: ג'סיקה קוקס)
זו השנה ה-23 של פסטיבל דוקאביב, ששילב לראשונה בין הקרנות סרטים באולמות וברחבי תל אביב לבין הקרנות סרטים מקוונות מהמסך הביתי. לאור הביקוש, הפסטיבל מאריך את פעילותו המקוונת עד ל-31 ביולי, שבמסגרתה יתאפשר לצפות אונליין בעשרות מהסרטים שהשתתפו בתחרות הישראלית והבינלאומית.