היסטוריה של טענות על סימום ואונס של עשרות נשים - והשחרור המוקדם של ביל קוסבי: מזה שנים ארוכות, הוליווד סוערת סביב הטענות בדבר התנהגותו המינית של השחקן הוותיק ביל קוסבי כלפי נשים. כבר בשנת 2005 טענה אנדראה קוסטנד כי השחקן התחכך בה, תבעה אותו וצירפה אליה 13 נשים אלמוניות שטענו כי סוממו ונוצלו על ידו, אולם לבסוף הסתיימה התביעה בפשרה. לימים, אותו מקרה של קונסטד הוא זה שיכניס את קוסבי למאסר - אך הוא זה גם שיוציא אותו משם כעבור שנתיים בלבד.
בשנת 2014 יחסיו של קוסבי עם נשים עלו שוב לכותרות. שחקנית לשעבר בשם ברברה באומן חשפה בריאיון כי קוסבי סימם ואנס אותה, לטענתה. "הוא היה מפלצת ואני מקווה שאחרות שחוו התעללות דומה לא יפחדו ממנו ולא יחושו מאוימות בגלל העובדה שמדובר באדם חזק ועשיר", אמרה בראיונות לתקשורת.
4 צפייה בגלריה
ביל קוסבי
ביל קוסבי
ביל קוסבי
(צילום: AP)
בהמשך, הלכו והצטברו עשרות טענות נוספות על התנהגות מינית חמורה לכאורה מצד כוכב הסדרה המיתולוגית "משפחת קוסבי". ג׳ואן טארשיס, יחצ"נית ושחקנית לשעבר, טענה כי קוסבי אנס אותה פעמיים כשהייתה בת 19, לאחר שהכירה אותו דרך חברים במהלך צילומי "המופע של ביל קוסבי", תוכנית בכיכובו שעלתה בסוף שנות ה-60, כעשור לפני "משפחת קוסבי". לדבריה, השחקן הזמין אותה לסט ונהג להציע לה אלכוהול, אף שלא שתה בעצמו. לדבריה, באחת מאותן הפעמים מצאה את עצמה מעורפלת ועירומה על הספה. "הבנתי שהאדם שהערצתי אנס אותי", סיפרה.
העדויות המשיכו להיערם כשג'ניס דיקנסון, שכונתה "דוגמנית העל הראשונה", סיפרה שקוסבי סימם ואנס אותה לפני יותר מ-30 שנה. דיקנסון סיפרה כי הקומיקאי נפגש עמה ב-1982 כדי לדון בתפקיד עבורה בסדרה "משפחת קוסבי" וכי הטיס אותה לשם כך לאגם טהאו. בחדר המלון, אמרה, הוא הגיש לה כוס יין וגלולה שלדבריה ביקשה כיוון שלא חשה בטוב. "איבדתי הכרה והתעוררתי למחרת בבוקר בלי פיג׳מה", סיפרה בריאיון לתקשורת. "הדבר האחרון שאני זוכרת לפני שהתעלפתי היה שהוא הוריד את החלוק שלו וטיפס עלי. אני זוכרת גם כאב".
4 צפייה בגלריה
ביל קוסבי
ביל קוסבי
ביל קוסבי
(צילום: רויטרס)
בהמשך הוגשה תביעה נוספת נגד קוסבי על ידי אישה בשם ג'ודי הות', שטענה כי היא וחברה נוספת, שהייתה אז בת 16, פגשו את קוסבי בסט צילומים, וכי הוזמנו לפגוש אותו במועדון הטניס שלו בלוס אנג'לס. שם ניתנו להן משקאות אלכוהוליים ולאחר מכן הן נלקחו לאחוזת פלייבוי, והתבקשו לומר שהן בנות 19. על פי התביעה של הות', קוסבי לקח את ידה וביצע בעזרתה אקט מיני בעצמו ללא הסכמתה. היא הסבירה כי נגרם לה נזק נפשי ודרשה פיצוי על התקרית. הפרקליטות בארצות הברית נדרשה לסוגיה אולם החליטה שלא יוגש אישום נגד קוסבי על ניצול מיני של הקטינה ב-1974, בשל חוק ההתיישנות.
אבל מבול העדויות נגד קוסבי לא פסק. השחקנית לילי ברנארד, שהופיעה בפרק אחד בעונה האחרונה של "משפחת קוסבי", סיפרה במסיבת עיתונאים שקיימה בניו יורק כי קוסבי אנס אותה בזמן ההכנות לתפקיד ב-1992. "לאחר שזכה באמון המלא שלי, הוא סימם אותי ואנס אותי", אמרה. ברנארד הוסיפה כי לאחר המעשה, קוסבי דיבר אליה בצורה קשה ואמרה לה: "את מתה ברנארד, ככל שזה קשור אליי, את מתה. אני לא רוצה לראות הפנים שלך יותר. תעופי מכאן". בעקבות הצטברות העדויות השונות, הקריירה של קוסבי החלה להיפגע, וכך למשל, רשת NBC הודיעה על ביטול סדרה שתוכננה עמו.

35 נשים בתמונה המכוננת של MeToo

הפרשה עלתה שלב כשסוכנות הידיעות AP חשפה מסמכים שמגלים כי הקומיקאי הודה בשנת 2005 שרכש סמי הרדמה מתוך כוונה לתת אותם לנשים צעירות שעמן רצה לקיים יחסי מין. לפי המסמכים, הוא נתן את החומר לאישה אחת לפחות. בהמשך, האישה שסוממה ואישה נוספת העידו כי הן הונו על ידי קוסבי ליטול את סמי ההרדמה.
אחד הרגעים העוצמתיים ביותר במאבק הציבורי בקוסבי נרשם בשנת 2015, אז 35 נשים הצטלמו לשער של ה"ניו יורק מגזין", במסגרת כתבה מקיפה שעסקה בהאשמות הקשות נגד השחקן והקומיקאי. "אני לא מפחדת יותר", אמרה למגזין אחת המתלוננות, שטענה כי קוסבי תקף אותה מינית כשהייתה בת 17. "אני חשה יותר חזקה ממנו כעת", הוסיפה.
4 צפייה בגלריה
השער המכונן של תנועת MeToo
השער המכונן של תנועת MeToo
השער המכונן של תנועת MeToo
בסוף 2015 הודיע התובע של מחוז מונטגומרי בפנסילבניה כי קוסבי יואשם בתקיפה מינית של אנדראה קוסטנד, שכאמור הגישה נגד קוסבי עשר שנים קודם לכן תביעה אזרחית שהסתיימה בפשרה. התובע סיפר כי בעקבות מידע חדש שהתקבל, מספר עדים נחקרו שוב וממצאים נבחנו מחדש. "השפעת הגלולות לא אישרה לה לזוז או להגיב למהלכיו, והוא ביצע תקיפה מגונה נגדה", נאמר אז. עם זאת, כעבור שנתיים הדיון המשפטי נעצר - והשופט הודיע על פסילתו נוכח העובדה כי חבר המושבעים הגיעו למבוי סתום. התביעה הודיעה שייערך משפט חדש, ובשנת 2018 בית המשפט הגיע להכרעה וקוסבי הורשע בתקיפה מינית חמורה של קוסטנד. כמה חודשים לאחר מכן הוחלט כי קוסבי ירצה בין שלוש ל-10 שנות מאסר.
פרשת הרשעתו ונפילתו של קוסבי הייתה אחת הפרשות הבולטות ביותר בקמפיין של תנועת MeToo, ומאז נחשפו מקרים רבים של הטרדות מיניות כלפי נשים ברחבי העולם, גם מצדם של מפורסמים ומפיקים מהשורה הראשונה. מי שהגתה את הקמפיין היא כידוע אליסה מילאנו, כוכבת הסדרה המיתולוגית "מי הבוס", שהכריזה עם כניסתו של קוסבי לכלא ש"זה מה שקורה כאשר אנו מכריחים אנשים לקחת אחריות על ניצול כוחם".

קוסבי כינה את תאו בכלא "הפנטהאוז שלי"

אחרי כניסתו לכלא קוסבי התראיין ואמר כי אינו מתכוון להביע חרטה גם כשיגיע זמנו להתייצב מול ועדת השחרורים. "נותרו לי שמונה שנים ותשעה חודשים", אמר אז השחקן לתקשורת בארצות הברית. "כשיגיע הזמן שלי לשחרור על תנאי, הם לא ישמעו ממני שיש בי חרטה. אני הייתי שם. לא אכפת לי מה אנשים אומרים על משהו שקרה כשהם לא היו שם. הם לא יודעים".
קוסבי המשיך לטעון לאורך כל הדרך כי המשפט נגדו היה לא הוגן ולא צודק. "הכל היה העמדת פנים. כל עניין המושבעים, הם היו מתחזים", אמר והזכיר מקרה שבו אחת המושבעות צוטטה באומרה שהוא אשם, "וכולנו יכולים ללכת הביתה". מנגד, הוא ביקש להבהיר כי הוא מרגיש בעל פריבילגיות בכלא. הוא קרא לתא שלו "הפנטהאוז שלי", סיפר שהוא במצב רוח טוב ואמר כי הוא מרגיש כמו אב הקהילה השחורה בכלא וכי נהג להעביר שם דרשות.
4 צפייה בגלריה
ביל קוסבי
ביל קוסבי
ביל קוסבי
(AP Images)
היום, כאמור, הודיע בית המשפט העליון בפנסילבניה על ביטול הרשעתו של קוסבי בעבירות מין, לאחר שנקבע כי ההליך שהתנהל נגדו ב-2018 היה בלתי תקין. כתוצאה מכך, קוסבי בן ה-83 שוחרר באופן מידי מהכלא לאחר כשנתיים של מאסר, מתוך עשר שאמור היה לרצות. בנוסף, הוחלט כי הוא לא יוכל להישפט פעם נוספת על הפרשה שבה הורשע.
בית המשפט הסביר כי התובע המחוזי בפנסילבניה הפר את הבטחת קודמו להימנע מהעמדתו לדין של קוסבי על סמך דברים שאמר במהלך עדות מפלילה שנתן במסגרת אחרת - זו של משפטו הפלילי. לפי הדיווחים, התובע הקודם קיווה כי הדברים של קוסבי יוכלו לשמש את התביעה במסגרת התיק האזרחי שניהלה נגדו המתלוננת אנדריאה קונסטנד. עם זאת, ההסכם בין התובע הקודם לבין קוסבי ככל הנראה לא תועד באופן רשמי, ובסופו של דבר אותה עדות מדוברת, שקוסבי חשב כאמור שאינה יכולה להרשיע אותו, קיבלה מקום מרכזי בהרשעתו.