עולם התרבות כבר החל לחמם מנועים בדרכו לשוב לשגרה ולפתוח מחדש מוסדות תרבות, תיאטראות, מתחמי הופעות ומועדוני לילה - אך עם התגברות החשש לגל שני של מגפת הקורונה, רבים מבעלי המקומות הללו חוששים עדיין לעתיד עסקיהם.
בהולנד נראה שמצאו פתרון יצירתי לעת עתה. במועדון בעיר ניימכן החליטו להציב ברחבת הריקודים כיסאות במרחק מטרים בודדים זה מזה, ולאפשר לעשרות אנשים לחזור לרקוד וליהנות ממוזיקה - בישיבה בלבד.
"בינתיים אנחנו עדיין בונים פרוטוקולים של בטיחות, שאחד מהם הוא שהמבלים חייבים להיות ישובים", מספר ג'ונתן ברנד, בעליו של המועדון ההולנדי, בריאיון ל-ynet, "זאת בתקווה שבעוד זמן קצר הם יוכלו לשוב לעמוד ולרקוד ואנחנו נוכל להגדיל את התפוסה. אנחנו מוגבלים היום למאה אנשים מקסימום, אחרי הקיץ אולי אפילו ליותר".
תאר לנו מסיבה במועדון בניימכן - יושבים על הכיסאות ורוקדים? "כן. זאת הייתה הפעם הראשונה שעשינו את זה, וזה היה מאוד מוזר אבל גם די מדהים, בגלל שעבר זמן מאז שהאורחים והאומנים חוו משהו כזה, חוויה של מועדון לילה. ברגע שהמוזיקה התחילה להתנגן והאורות כבו אני חושב שכולם נהנו, ואנשים באמת רקדו בכיסאות שלהם, כמו שרואים בווידאו".
3 צפייה בגלריה
רוקדים בישיבה
רוקדים בישיבה
רוקדים בישיבה
(צילום: רויטרס)
אבל אתה יכול לקבל את התחושה של מסיבה או של מועדון, כשאתה יושב על כיסא? "לא, לא כל כך, אבל אני חושב שזה הכי קרוב שאנחנו יכולים לקבל נכון לעכשיו. רצינו לאפשר להם טעימה ממה שהם היו רגילים, וזאת גם חוויה די יוצאת דופן ואנשים נהנים ממנה. זה גם לגבי קהילתיות - לראות שוב אחד את השני, אבל שיתאפשר לך בכל זאת לשמוע את המוזיקה שאתה אוהב בווליום מאוד חזק. אז נכון שזה לא המצב האידיאלי, אבל זה הכי קרוב שיכול להיות בינתיים".
בינתיים בישראל, גם שאול מזרחי מתכונן לחזרת המבלים למועדון הבארבי שבבעלותו, על אף החשש מההשלכות הכלכליות וחזרתו של גל נוסף שימנע את פתיחת מרכזי התרבות. כזכור, עד לפני מספר ימים מזרחי שבת רעב מול מעון ראש הממשלה בירושלים, כמחאה על אי הכללת מועדוני ההופעות במתווה של משרד התרבות.
לאחר שיחה עם מנכ"ל משרד התרבות, יוסי שרעבי, מזרחי הודיע על סיום שביתת הרעב בתום ארבעה ימי מחאה, והודיע כי ב-17 ביוני המועדון ייפתח מחדש, גם אם לא בעזרת מופעי עמידה, המנוגדים בשלב זה להנחיות. עם זאת, הוא מתקשה לראות במסיבת הכיסאות פיתרון מספק.
3 צפייה בגלריה
שאול מזרחי
שאול מזרחי
שאול מזרחי
(צילום מסך)
"על פניו זה מקסים, אבל זה לשלושים אנשים בלבד ואין בזה שום הספק כלכלי", הוא מספר ל-ynet. "זה היה התנאי שלנו בחזרה לשגרה. דבר שני, אם אנחנו חוזרים לפעילות של מופע - הקהל אמור להיות ישוב אז אני מניח שנקבל את אותה תפאורה. זאת אומרת, בסופו של דבר, הקהל יישב על הכיסא וישמע רוקנ'רול וירקוד על הכיסא, רק שהפעם נעשה את זה ב-17 לחודש, לא ל-30 איש אלא ל-500 איש".
"אבל אני כן רוצה לשבח ולהלל, בפעם הראשונה מזה שלושה חודשים, את יוסי שרעבי, מנכ"ל משרד התרבות, ואיתמר גרוטו (המשנה למנכ"ל משרד הבריאות), שכרגע מנסים לייצר פלטפורמה מדהימה - אפליקציה שהיא מערכת ניטור בתוך מקומות. הרי איפה הבעיה? הבעיה היא כזו שאם יש אדם חולה במופע של עד אלף איש בעמידה - צריך להכניס את כל האלף להסגר, ובפועל נוצר מצב שכולם בבעיה אחת גדולה. אז מפתחים עכשיו אפליקציה, שמועברת בימים אלה למנכ"ל משרד התרבות יוסי שרעבי, כדי לקדם את זה. בעזרתה נוכל לעשות ניטור מלא ומדויק בתוך המועדונים לאנשים, ומקרה הבוחן אמור להיות בפועל רק למופעים".
יכול להיות שבזכות האפליקציה הזו המועדונים יחזרו לפני הרכבות. "לא, עדיין לא, כי האפליקציה הזו הולכת לעשות מקרה בוחן רק במועדונים לפני שהיא רצה לדיסקוטקים".
אז לדעתך המתווה ההולנדי פחות יעבוד בבארבי. "פחות יעבוד במדינת ישראל. הלו, אנחנו מזרח תיכון, להזכירכם".
ראינו כמה סרטונים ממועדונים בסוף השבוע. "מועדונים ניסו. לדוגמה, מועדון האומן שקיבל את התו הסגול. בדקו אותו, בחנו אותו, זה קרה 20-15 דקות, אחרי זה הכל עף. אני חושב שמנטלית אנחנו קצת שונים".
3 צפייה בגלריה
רוקדים בישיבה
רוקדים בישיבה
רוקדים בישיבה
(צילום: רויטרס)
ג'ונתן, פיילוט הכיסאות שלכם משתלם בסופו של דבר מבחינה כספית? "לא, לחלוטין לא. עם תפוסה קטנה כל כך אין שום דרך להפוך את זה למשתלם כלכלית, אז אנחנו לא יכולים לעשות את זה יותר מדי, ואנחנו לא נעשה. זה יותר כמו ניסוי חד פעמי וייחודי. אבל רק 30 אורחים זה מעט מדי כדי להתנהל ולשרוד כלכלית לבינתיים".
שאול, אתה יותר אופטימי הבוקר? "כן ולא. אני אופטימי כי יש תאריכים אבל יש החמרה כרגע, ואנחנו עדיין עקב בצד אגודל כדי לנסות להבין לאן מנשבות הרוחות".
אבל אתה כבר לא שובת רעב, סיימת עם זה? "לא רואים עליי? אתה לא רואה את החיוך?".
מה הדבר הראשון שאכלת? "על פניו, יוגורט 3%, אבל אני חייב לומר שלהיכנס לדיאטת רעב זה קל - לצאת ממנה זה יותר קשה".