כשהשחקן הבריטי ג'ארד האריס התבקש להופיע בסדרה "הכתר" בתפקיד המלך ג'ורג' השישי, הוא ערך תחקיר מקיף, במהלכו קרא ספר שכתבה האומנת שטיפלה בנסיכות אליזבת ומרגרט כשהיו ילדות. הספר שינה את דעתו של האריס על בית המלוכה הבריטי בכלל והמלך ג'ורג' השישי בפרט. "הבנות היו קמות כל בוקר והולכות לחדר השינה של ההורים, וכל הארבעה היו מבלים ביחד שעה שלמה", מספר האריס בראיון זום.
7 צפייה בגלריה
ג'ארד האריס
ג'ארד האריס
ג'ארד האריס
(צילום: AP)
"הפעם האחרונה שזה קרה היה ביום נישואיה של אליזבת לפיליפ, ואז הזוג הטרי עבר לכתובת אחרת. המפגש היומי הזה, מדי בוקר, הבהיר לי כמה המשפחה הייתה חשובה עבור המלך. למרות שהיו לו הרבה דברים אחרים על ראשו והרבה אחריות, הוא מעולם לא רצה לאבד את הקשר המשפחתי הזה - קשר שעזר לו לשמור על הזהות שלו כבעל וכאבא. הסיפור הזה עזר לי מאוד בעבודה על התפקיד, ממנו אגב מאוד נהניתי".
7 צפייה בגלריה
ג'ארד האריס ב"הכתר"
ג'ארד האריס ב"הכתר"
ג'ארד האריס ב"הכתר"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
תפקיד המלך ג'ורג' השישי הוא נדבך נוסף בפריחה הנוכחית של האריס. בגיל 59 הוא לא מפסיק לעבוד ואף לזכות במועמדויות ובפרסים הודות לתפקידים כמו זה שגילם ב"צ'רנוביל" המדוברת של HBO, שם גילם את ואלרי לגאסוב, כימאי שבעקבות הפיצוץ בכור הגרעיני באוקראינה מגויס לטפל באירוע החמור ולסייע במאמצי ניהול הניקוי של הכור. "יוצרי הסדרה הציעו תחילה את התפקיד לדניאל דיי לואיס, כן כן, זו לא בדיחה. אבל דניאל החליט לפרוש ממשחק ואז הם הציעו לי אותו", חושף האריס. "למזלי, הייתי האדם השני ברשימה. אני בטוח שאם הייתי האדם השלישי ברשימה, זה שלפני היה אומר כן ולא הייתי זוכה בתפקיד. אגב, אף אחד לא חזה את ההצלחה של 'צ'רנוביל' - ומי שאומר אחרת משקר".
אז מה היה סוד ההצלחה? "התסריט היה מצוין, צוות ההפקה עשה עבודה נהדרת, השחקנים עשו עבודה טובה, עבודת העריכה הייתה עוצרת נשימה וכך גם המוזיקה. ברור שגם לנושא היה קשר להצלחה, הסיפור רלוונטי כיום - שינויי האקלים ואסונות סביבתיים מאוד טורדים אותנו עכשיו, ואפשר להבין למה הוא נגע באופן רגשי באנשים. האמת, מעט מאוד אנשים ידעו מה קרה בצ'רנוביל והם נדהמו לראות מה קרה שם".
7 צפייה בגלריה
מתוך "צ'רנוביל"
מתוך "צ'רנוביל"
"אפשר להבין למה הסדרה נגעה באנשים". האריס מתוך "צ'רנוביל"
(צילום: Liam Daniel/HBO)
אחרי שהאריס עשה סדרות כמו "מד מן" שהיוותה עבורו נקודת פריצה, "הכתר" ו"צ'רנוביל", לא מפתיע שהשחקן המוכשר, המגוון והאיכותי עמד לאחרונה במרכז מחווה מיוחדת שנערכה לו במסגרת CANNESERIES - פסטיבל הטלוויזיה השלישי של קאן, עיר הנופש הצרפתית. "בראשית דרכי הופעתי בעיקר בסרטים עצמאיים, אבל הכתיבה הטובה ביותר היום היא לטלוויזיה", סבור האריס. "הסדרות בהן השתתפתי בשנים האחרונות היו כתובות טוב מאוד. הקולנוע מיועד עכשיו לבני נוער ולצעירים, לא לאנשים מבוגרים. האולפנים רוצים למכור כמה שיותר כרטיסים ולכן הם מנסים לפנות לכמות האנשים הכי גדולה שאפשר וזה גורם לך לקבל החלטות זהירות".
ובכל זאת הצטלמת לאחרונה ל"מורביוס", סרט של מארוול בו ג'ארד לטו מגלם את הערפד החי. "אני מת על סרטי גיבורי על. אהבתי ספרי קומיקס כבר כשהייתי ילד, ומאז ראיתי לא מעט סרטי קומיקס. דניאל אספינוזה, הבמאי של 'מורביוס', לקח סיכונים וזה לא הרגיש כמו ה".
מה אתה יכול לגלות על הסרט המסקרן הזה? "אני לא בטוח מה מותר לנו לומר ומה לא, אבל אני יכול לומר שאני לא דוקטור אוקטופוס ושזהו למעשה סרט אימה".
7 צפייה בגלריה
מתוך הטריילר
מתוך הטריילר
"לא הרגיש כמו הפקת ענק". ג'ארד לטו מתוך "מורביוס"
האריס כל כך עסוק ומבוקש, שאפילו בימי הקורונה הוא עובד. הריאיון איתו נערך בעודו שוהה באי ווייט שבתעלת למאנש, שם הוא מצטלם לסדרת מתח שתיקרא "המפלצת חייבת למות". "אני המפלצת", הוא צוחק. על אף המרחק הזמני, האריס שחי בין ניו יורק ללוס אנג'לס מאוד טרוד מהנעשה כיום בארצות הברית של עידן טראמפ, והדאגות מתעצמות ככל שהבחירות לנשיאות מתקרבות. "האווירה מאד רעה ורעילה. אתה לא יודע איך אנשים ינהגו כשהם שומעים את המסרים של טראמפ ואיך זה ישפיע על ההחלטות שהם מקבלים".
עכשיו כשאתה שם, איך החוויה לצלם בימים של מגיפה עולמית? "זה הרבה יותר מבודד מאשר בדרך כלל. יש הרבה מגבלות ואתה לא יכול להיפגש חברתית עם אנשים כמו שאתה רגיל בהפקות, אבל לא נראה שזה משפיע על הצילומים עצמם. אנחנו מצליחים לצלם די הרבה והשחקנים לא צריכים לעטות מסכות על הסט, אבל כל העובדים כן ואתה לא רואה פנים מלאות. בכל מקרה, אני אסיר תודה שיכולתי לחזור לעבודה אחרי תקופת סגר לחוצה".

"כשמתיו ויינר, יוצר 'מד מן', הציע לי כמות נכבדה של ויסקי - הבנתי שמשהו לא בסדר"

קריירת המשחק של האריס הייתה בלתי נמנעת - הוא פשוט נולד לתוך השואו-ביזנס. אביו היה הכוכב והזמר האירי הנודע ריצ'רד האריס ("קמלוט", "בלתי נסלח", ומי שגילם את דמבלדור בשני סרטי "הארי פוטר" הראשונים) ואימו היא השחקנית אליזבת ריס-וויליאמס. גם אחיו של ג'ארד לא חמקו מהמקצוע - אחיו ג'יימי הוא שחקן, בעוד דמיאן פנה לבימוי.
איך היה לחיות בצלו של אבא מפורסם והולל? "נהניתי לשמוע את הסיפורים שהוא סיפר לנו. הוא אהב מאוד להיות ריצ'רד האריס ובעיקר נהניתי נהניתי לצפות בו נהנה מזה. אני קיבלתי קלפים אחרים ממה שאבי קיבל, אז הייתי צריך לשחק עם מה שניתן לי. לא הרגשתי שאני הולך בעקבות הקריירה שהייתה לו. אני למשל לא יכול לשיר כמוהו, אז אני לא שר. אגב, אבא ביים בראשית שנות ה-70 סרט בישראל - קראו לו 'בלומפילד'".
7 צפייה בגלריה
ריצ'רד האריס כדמבלדור
ריצ'רד האריס כדמבלדור
"נהניתי לשמוע את הסיפורים שהוא סיפר לנו". ריצ'רד האריס כדמבלדור
(מתוך "הארי פוטר")
הצטרפת אליו לצילומים בישראל? "לא. אבל בצעירותי התנדבתי בקיבוץ אפיקים. בשבוע הראשון בצרתי ענבים והיית צריך לקום בארבע בבוקר, לפני שיהיה חם מדי. בשבוע השני עבדתי במטבח ובשבוע השלישי במקום אחר. הייתי קצת עצלן, אז אנשי הקיבוץ אמרו 'אל תדאג נמצא לך עבודה אחרת', והם בהחלט מצאו - הייתי צריך לנקות את הלשלשת של התרנגולות".
כשהאריס היה בן 10 הוריו התגרשו. אביו התחתן בהמשך עם הדוגמנית והשחקנית אן טורקל, ואימו התנחמה בזרועות השחקן המעוטר סר רקס האריסון ("גבירתי הנאווה", "דוקטור דוליטל"). השניים נישאו ב-1971, אבל האושר והאידיליה התפוגגו כעבור ארבע שנים, ובהקשר הזה יש להאריס אנקדוטה משעשעת, שקשורה דווקא ל"מד מן", בה גילם במשך מספר עונות את ליין פרייס, שנשלח לנהל את תחום הכספים בחברת הפרסום האמריקאית (וכל השאר ספוילרים, ראו הוזהרתם): "כשסיימתי את צילומי 'מד מן' לקחתי למזכרת די הרבה דברים - המשקפיים, כרטיסי הביקור, סט הקוקטייל שהיה במשרד שלי. אבל לא לקחתי אף דגם מהבגדים שלבשתי בסדרה, ואני אגיד לך למה לא - המודל לעיצוב הבגדים של הדמות שלי ב'מד מן' היה רקס הריסון ולא רציתי ללבוש את הדברים הללו מחוץ לסדרה ולהראות כמו אבי החורג".
7 צפייה בגלריה
מתוך "מד מן"
מתוך "מד מן"
מתוך "מד מן"
(צילום: HOT)
מי שכבר צפה בעונה החמישית, ששודרה אי שם ב-2012, כבר יודע כי דמותו של פרייס הבריטי זוכה לסוף טרגי למדי, כשלאחר שהוא פותח חברה חדשה עם חלק מעמיתיו הוא מחליט לשים קץ לחייו.
איך הרגשת כשהודיעו לך שהולכים להיפטר מהדמות שלך? "יום אחד קיבלתי טלפון ממתיו ויינר, יוצר הסדרה, והוא ביקש ממני שאבוא למשרד שלו. ברגע שהוא הציע לי כמות נכבדה של ויסקי הבנתי שמשהו לא בסדר. ואז אחרי שורה של התנצלויות הגיעה הבשורה - ליין פרייס עומד למות. כשמתיו גילה לי איך זה הולך לקרות פשוט נפלתי מהכיסא מרוב צחוק, בגלל שהבנתי כמה פיקח הצעד הזה. סצנת מוות טובה לא תסולא בפז, אבל אתה צריך גם לחפש אחר עבודה חדשה. התבקשתי על ידי מתיו לחכות עם זה, כדי שאף אחד לא יידע שהדמות שלי מתה".
7 צפייה בגלריה
רקס האריסון
רקס האריסון
"לא רציתי להיראות כמו אבי החורג". רקס האריסון
(מתוך "דוקטור דוליטל")
והצלחת לשמור זאת בסוד? "גיליתי רק לאשתי. לא סיפרתי אפילו לסוכן או למנהל שלי. הם גילו זאת רק כשאפיזודת המוות שודרה".
ביום האחרון של הצילומים, האריס ביקש מוויינר לאפשר לו לביים את אחד הפרקים בסדרה, ובקשתו התקבלה. וכך האריס חתום על "טיים אנד לייף", הפרק ה-11 בעונה השביעית, ששודרה באפריל 2015. "זה היה ניסיון נהדר - פתאום לא יכולתי לבלות עם הצוות והייתי חייב כל הזמן לקבל החלטות ולעשות הערכות שונות והחלק הזה הוא לגמרי מרגש
"יחד עם זה, אני חייב להיות כן איתך - הסדרה הזו כמעט ביימה את עצמה. לפעמים, כשצץ במוחי רעיון איך לביים, העוזר שלי היה אומר: 'ג'ארד, זה רעיון נהדר, אבל אנחנו לא נעשה את זה - מתיו לא יקנה את זה. ייקחו לי 45 דקות למכור לו את הרעיון הזה ואין לנו 45 דקות לחכות. אז בנקודה הזו התפקיד העיקרי שלי היה לעזור לשחקנים, למרות שלא היה מה להגיד לג'ון האם על דון דרייפר, כי במילא הוא עשה אותו נהדר".