פילו אסבאק הוא לא שם שגור בכל בית, אולם הדמויות של קספר יול מ"הממשלה" ("בורגן" הדנית) ויורון גרייג'וי מ"משחקי הכס", שאותן הביא למסך, הציתו את הדמיון של מיליוני צופים ברחבי העולם. קשה לדמיין שתי דמויות כל כך שונות: האחת דמות טרודה ובעייתית של ספין דוקטור בקופנהגן, בעוד השנייה היא של פיראט משוגע, צמא דם וחולה סקס שגודל איבר המין שלו הוא נושא השיחה האהוב עליו.
9 צפייה בגלריה
פילו אסבאק
פילו אסבאק
פילו אסבאק
(צילום: AP)
אסבאק הדני מגלם את שתיהן בצורה מדויקת שנחקקת בזיכרון, אולם הריאיון הזומי איתו נערך דווקא הודות ל"החקירה", סדרה דנית חדשה בכיכובו מז'אנר הפשע האמיתי (שתעלה מחר, ד', HOT). בתחילת השיחה התעקש אסבאק, הלבוש בקפוצ'ון כחול ונראה כאילו התעורר הרגע משינה, להראות את הנוף מחלון ביתו. "אני נמצא בווילמינגטון שבצפון קרוליינה בצילומים לסרט חדש והנוף מהבית שאני שוהה בו לא מדהים", הוא מפנה את המצלמה לחצר קטנה וצוחק. "אני באמריקה ויכול בגדול לעשות מה שאני רוצה כי הם מתנהלים די בחופשיות בכל הנוגע לקורונה (השיחה נערכה בשיאה של מגפת הקורונה בארצות הברית - ש"ג), אבל אני חי בבועה של ההפקה ולא יצא לי לדבר עם אנשים חוץ מהמשפחה שלי והאנשים שעל הסט כבר שלושה שבועות, אז אני ממש שמח לדבר איתך".
אך כאמור, הסיבה שלשמה התכנסנו פחות משמחת. "החקירה", בבימויו של טוביאס לינדהולם, מביאה את סיפור הרצח המזעזע של העיתונאית השוודית קים וול על סיפון הצוללת של היזם פיטר מדסן בשנת 2017. הפוקוס של הסדרה, כפי שמרמז שמה, הוא על תהליך החקירה המסובך בראשותו של ינס מולר-ינסן, ראש מחלק הרצח במשטרת קופנהגן (שמגולם על ידי השחקן הדני הוותיק סורן מאלינג). אסבאק מגלם את יאקוב בוק-יפסן, תובע מחוזי שדרך היכרותו העמוקה עם מערכת המשפט הדנית עוזר למשטרה בחיפוש אחר ראיות קבילות בבית המשפט שיביאו להרשעתו של רוצחה.
9 צפייה בגלריה
מתוך "החקירה"
מתוך "החקירה"
מתוך "החקירה"
(צילום: HBO)
ששת פרקי הסדרה מאירים זרקור על הסטואיות של הוריה של וול, שלקחו חלק פעיל בחקירה עצמה ובהפקת הדרמה הטלוויזיונית, ועל מחויבות המשטרה, החוקרים, הכלבנים והצוללנים שבילו שעות רבות בים במשימה הקשה של מציאת חלקי הגופה. מי שהצופים לא רואים באף שלב על המסך הוא הרוצח, פיטר מדסן, שאף לא מוזכר בשמו.
לאסבאק יש הסבר לבחירת הבמאי שלא להציג את מדסן - החלטה אמנותית שאותה הוא מכנה "אמיצה". "זה היה מתוך כבוד להורים ומתוך רצון שלא לתת לפושע במה, אבל לא רק. טוביאס לא רצה לפגוש את הרוצח, הוא לא רצה לתת לו מקום, לא רצה שישפיע על הצורה שבה נספר את הסיפור והעדיף להביא את סיפור החקירה בלי שהרוצח ייקח ממנה את הפוקוס. האמת היא שלא היינו צריכים אותו על מנת לספר את הסיפור.
9 צפייה בגלריה
דנמרק צוללת פטר מדסן רוצח צוללת קים וול
דנמרק צוללת פטר מדסן רוצח צוללת קים וול
"לא היינו צריכים אותו על מנת לספר את הסיפור". מדסן (מימין) וקים וול (משמאל)
(צילום: EPA, AFP)
"האדם הראשון שאיתו דיבר טוביאס היה החוקר ינס מולר-ינסן, שאמר לו שהוא בעצמו מעולם לא פגש את הרוצח. עובדה זו הביאה את טוביאס לחשוב שאם מולר-ינסן לא פגש את מדסן לאורך החקירה, אז גם הצופים לא צריכים לפגוש אותו. להפך, זה יעזור לצופים להתמקד יותר בסיפור שמאחורי החקירה והתביעה - האנשים, הצוות, המשפחה. זה טייק מאוד מקורי על ז'אנר הפשע האמיתי ותחת הידיים הנאמנות של טוביאס הוא לא נופל למלודרמטיות אלא מביא את האמת, כמו שהיא, לפנים. התוצאה בעיניי נופלת תחת ההגדרה 'מעט זה יותר'".
לדבריו, ללא אישור ההורים של קים הסיפור מעולם לא היה מופק, וכי רק בזכות הפתיחות, האהבה והנדיבות שלהם הסדרה עלתה לאוויר. אסבאק מספר כי הוא מאמין שבזכות העבודה על הסדרה עברו הוריה של וול תהליכי השלמה ואבל. "כל אחד מהאנשים שלקחו חלק בדרמה האמיתית שיתף פעולה ופתח בפנינו את הלב. אני עבדתי ישירות מול יאקוב, שמאוד עזר לי להבין את הדמות, את התהליכים המשפטיים ומה עמד מאחורי ההוראות וההחלטות שלו. אחד הדברים שמאוד הרשימו אותי אצלו זה שהוא בחר להדגיש את העובדה שקים עלתה על הסיפון של אותה הצוללת בכובע של עיתונאית. לא אישה אלא עיתונאית - והרוצח ניצל את הדבר הזה על מנת לבצע פשע מתועב. יאקוב טען שכששוטר הולך לעבודה ומבוצע נגדו פשע בעת מילוי תפקידו, יש לכך השלכה על ההרשעה ועל העונש ואין סיבה שבמקרה של קים זה לא יהיה אותו הדבר. הוא הראה שקים הייתה שם במסגרת תפקידה והרוצח ניצל את זה בצורה הנוראית ביותר. זה היה אלמנט חשוב נוסף שעזר לגזור עליו מאסר עולם".

"אם הספין דוקטור היה מקבל תפקיד ראשי - אולי היה אפשר לדבר על עונה רביעית"

אסבאק, שנחשב לכוכב ענק בדנמרק, הסכים לשחק בתפקיד משנה בסדרה בגלל הקרבה שלו לטוביאס הבמאי ("הוא אח, אעשה בשבילו הכל"). השניים משתפים פעולה מזה 13 שנה ולטוביאס חלק גדול בהצלחה של השחקן. ב-2011, כשאסבאק רק סיים את בית הספר למשחק, הציע טוביאס למפיקי הסדרה "הממשלה" (הידועה גם כ"בורגן") להזמין את השחקן הצעיר לאודישן. טוביאס, שנמנה עם צוות כותבי הסדרה, טען בפני המפיקים שאסבאק נולד להיות הספין דוקטור.
9 צפייה בגלריה
מתוך "הממשלה"
מתוך "הממשלה"
נולד להיות הספין דוקטור. אסבאק מתוך "הממשלה"
(צילום: DR1)
"הגעתי לאודישן רזה, מגולח ולבוש בחליפה", הוא נזכר בחיוך. "נראיתי כמו גנגסטר, והכנתי טענות בעד ונגד עונש מוות. עד היום אני לא מסוגל להביא את עצמי לראות את הקלטת של האודישן מרוב מבוכה, אבל זה עבד, קיבלתי את התפקיד. אני יודע שאומרים על ביבי נתניהו שלכם שהוא אחד מהספין דוקטורז הכי גדולים בעולם, אבל אני לא נכנס לפוליטיקה, לא הייתי בישראל ואני לא מתיימר לדעת עליה יותר מדי. מה שאני כן יודע זה שהנשים הישראליות הן מהנשים היפות בעולם".
בימים אלה מצטלמת העונה הרביעית של "הממשלה" ואתה לא לוקח בה חלק, מדוע? "האמת היא שלא הצלחנו להגיע להסכמה. אני אוהב את 'הממשלה' והיא עוברת תחייה מחודשת בזכות נטפליקס אבל לא הסכמנו על כלום - לא על זמן הצילומים ולא על הדמות. מאוד אהבתי את התפקיד אבל עשיתי אותו כבר. הקריירה שלי השתנתה הרבה מאז 'הממשלה', אז אם מחזיקים אותי בתפקיד משני ולא ראשי, אין לי כל כך מה לתת להם. אם הספין דוקטור, שהוא דמות מטורפת, היה מקבל יותר במה ובשר - אולי היה על מה לדבר. אבל מי יודע, אולי הם עוד יצלמו עונה חמישית איתו במרכז. אני אוהב את הסדרה ואסיר תודה על הדמות ועל התפקיד, ואיחלתי להם בהצלחה מכל הלב. אני מכיר את קו העלילה של העונה החדשה והיא הולכת להיות מטורפת. יש סיכוי, ואני אומר את זה בצער, שאפילו הטובה ביותר עד היום".
אסבאק בן ה-38, בן למשפחה ידועה של אנשי אמנות ובעלי גלריות בקופנהגן, מודע לעובדה שדמותו המתוחכמת של הספין דוקטור (כינוי ליועץ תקשורת בעל מיומנות בניהול משברים) פתחה לו דלתות רבות - בהן ההזדמנות להנחות את אירוויזיון 2014 שהתקיים בדנמרק. "הייתי עושה זאת שוב", הוא מספר בחיוך, "זו תחרות שבאה מאהבה ואני מת עליה. אם אני יכול אני לא מפספס את הצפייה השנתית בה. אני יודע שישראל זכתה לפני שנתיים ושהתחרות בתל אביב הייתה מדהימה". התחרות הייתה גם זו שהביאה אותו לתודעה של מפיקים בינלאומיים, והפכה אותו לאחד מהשחקנים הסקנדינביים הבולטים והבודדים שהצליחו לפרוץ לשוק העולמי - ומשם לתפקיד ב"משחקי הכס", אחת מסדרות הטלוויזיה המצליחות בכל הזמנים.
9 צפייה בגלריה
אירוויזיון 2014 בדנמרק
אירוויזיון 2014 בדנמרק
"זו תחרות שבאה מאהבה ואני מת עליה". אסבאק (מימין) באירוויזיון 2014 בדנמרק
(צילום: EPA)
יורון גרייג'וי הופיע בשלוש העונות האחרונות של "משחקי הכס", ועל אף שבמצטבר היו לו 20 דקות זמן מסך, דמות הנבל שלו הותירה רושם בלתי נשכח על הצופים. אסבאק מספר שאחרי העונה השישית הוא קרא את התסריט לשתי העונות האחרונות וחשב שיש מקום ליותר סוואג אצל הדמות, יותר טירוף. "באותו רגע החלטתי שבכל סצנה אשחק מול האדם שעומד מולי כאילו הוא האדם היחיד והחשוב ביותר בעולם, רציתי להכניס לדמות אינטנסיביות מהפנטת, חזקה, מהסוג שאם אני מסתכל לך עמוק בעיניים ואומר לך שאת הבן אדם הכי חשוב בחיים שלי - את תאמיני. חשבתי לעצמי, פאק איט, אני ב'משחקי הכס', אני רוצה ליהנות מהחוויה ואני רוצה ליהנות ממנה עם מי שמשחק מולי'. אז הטירוף והצחוק והמוזרות - זה רק אני נהנה מהחיים. אם היו באים ואומרים לי שרוצים לעשות ספין-אוף על גרייג'וי הייתי קופץ על זה, אבל הוא היה חייב להיות הרבה יותר מפותח ובעל רבדים. היה צריך להראות את הצד האפל שלו, את הקסם, את הפוליטיקאי שבו, את השורד שבו ולא רק את הפיראט המשוגע עם בגדי העור המטורפים ואיבר המין הגדול".
9 צפייה בגלריה
מתוך "משחקי הכס"
מתוך "משחקי הכס"
"רציתי להכניס לדמות אינטנסיביות מהפנטת, חזקה". אסבאק מתוך "משחקי הכס"
(צילום: Helen Sloan/HBO)
"הקטע הוא שהייתי אחד מהמעריצים הגדולים של 'משחקי הכס', אבל ברגע שהצטרפתי לסדרה הקסם שלה נעלם עבורי וכבר לא צפיתי בעונות האחרונות שבהן השתתפתי. כדי להיות מעריץ של תוכנית צריך לשמר את הנאיביות, את הקסם ואת התשוקה - ואלה הלכו לאיבוד. זה כמו שבבית הספר אתה מנסה לנשק את הנערה במשך שמונה שנים אבל אז אתה מגלה שהרעיון של הנשיקה היה יותר טוב מהנשיקה עצמה".
מה חשבת על הצורה שבה הסתיימה הסדרה? היו הרבה שהתרגזו. "אני יודע שכולם מתים בסוף כי קראנו את התסריט יחד, אבל לא צפיתי בפרקים. אני מודע לזה שהסוף של הסדרה היה בעייתי להרבה מעריצים ואני מבין את זה לחלוטין. אבל אני חושב שיש סיבה שזו הייתה אחת הסדרות הכי מצליחות בעולם. היא חיברה אנשים בצורה שאף סדרה אחרת לא הצליחה לעשות. אחרי הסיום של הסדרה גם קיבלתי הרבה טקסטים מעניינים מאנשים מסביב לעולם - מכאלה שרצו להרוג אותי כי לדעתם הרסתי את הסדרה ועד אחרים שאהבו אותי מאוד כי הייתי רע ומשעשע. אבל ב'משחקי הכס' היו רק שתי דמויות שנכנסו תחת ההגדרה האולטימטיבית של 'רע' – ג'ופרי ורמזי, ואיך לעזאזל אתה יכול להתעלות עליהם? אז לא לקחתי את עצמי יותר מדי ברצינות ופשוט נהניתי מהתהליך".
9 צפייה בגלריה
מתוך "משחקי הכס"
מתוך "משחקי הכס"
"לא לקחתי את עצמי יותר מדי ברצינות ופשוט נהניתי מהתהליך". אסבאק מתוך "משחקי הכס"
(צילום: Helen Sloan/HBO)

"רק עכשיו אנשים קולטים שיש בי יותר מתפקיד אחד, שאני מעניין, וזה משמח אותי"

בזירה הבינלאומית, אסבאק השתתף בלא מעט סרטים, בהם "לוסי" של לוק בסון לצד סקרלט ג'והנסון, שאיתה שב לשתף פעולה ב"רוח במעטפת" (Ghost in the Shell), ב-2018 הוא כיכב ב"אוברלורד" שהפיק ג'יי ג'יי אברהמס, ולאחרונה הופיע לצד אנתוני מקי ב"שטח קרב" (Outside the Wire) של נטפליקס. לפני זמן קצר הוא גם סיים לצלם את Samaritan ("שומרוני"), סרט גיבורי העל של סילבסטר סטאלון. אסבאק מלא סופרלטיבים ושבחים לשחקן הוותיק. "שילמו לי על מנת שאקבל מאסטר קלאס במשחק. סטאלון הוא 'רוקי'. הוא אדם יוצא דופן, צנוע, נדיב ורחב לב. אדם שלקח את מי שהוא, מישהו שתמיד היה אאוטסיידר ולא מצא את מקומו בהוליווד, והכניס את זה לדמויות שלו. רוקי היה אאוטסיידר וגם רמבו היה מלך האאוטסיידרים, הוא חי מחוץ לחברה. אפילו הדמות שלו ב'קופלנד' היא דמות של שוטר שנמצא בשולי החברה. סטאלון לימד אותי שאם אתה מביא את האמת שלך והפגיעות שלך לתוך הדמות - היא תעבוד".
עד היום, בסרטים הבינלאומיים שבהם השתתף אסבאק הוא נהג לגלם את דמות הנבל, אולם בסרט שהוא צילם בזמן הריאיון שלנו, ISS (ראשי תיבות של International Space Station, תחנת החלל הבינלאומית) - המביא את סיפורם של שלושה אסטרונאוטים אמריקנים ושלושה קוסמונאוטים רוסים התקועים יחד בתחנת חלל וצריכים לשתף פעולה על מנת לשרוד - זו הפעם הראשונה שבה הוא לא נכנס לנעלי האיש הרע. "זה לוקח זמן לבנות קריירה", הוא אומר. "לקח לי זמן לבנות אחת בדנמרק וזה לוקח זמן לבנות אחת נוספת באמריקה, אז אני די מבסוט מזה שלראשונה אני לא משחק את הרע בהפקה בינלאומית. העניין הוא שכשאתה משחק בשוק שהוא לא השוק הביתי שלך, ברגע שיש לך מבטא זר - אתה הרע".
9 צפייה בגלריה
"לימד אותי שאם אתה מביא את האמת שלך לתוך הדמות - היא תעבוד". סילבסטר סטאלון
"לימד אותי שאם אתה מביא את האמת שלך לתוך הדמות - היא תעבוד". סילבסטר סטאלון
"לימד אותי שאם אתה מביא את האמת שלך לתוך הדמות - היא תעבוד". סילבסטר סטאלון
(צילום: GettyImages)
"אל תטעי", הוא ממשיך, "אני מאוד אוהב לשחק נבלים, הם בלתי צפויים ויש משהו מאוד משחרר בזה שאתה יכול להכניס בהם את כל השדים שיש לך - ויש הרבה שדים, במיוחד בשנה האחרונה שעוברת עלינו - אז אני מוציא את כולם על המסך. אני לא צריך להיות אידיוט כשאני חוזר הביתה. אני יכול להיות שמח ולבשל אוכל טעים למשפחה שלי".
ורסטיליות זאת גם תכונה שלא מזיקה ברזומה. "רק לאחרונה אנשים התחילו להבין ש'הממשלה' מאוד שונה מ'משחקי הכס' וש'משחקי הכס' מאוד שונה מ'החקירה', וש'החקירה' מאוד שונה מהתפקיד שאני עושה ב-Samaritan. אז רק עכשיו אנשים קולטים שיש בי יותר מתפקיד אחד, שאני מעניין, שיש לי מה להציע. וזה משמח אותי, כי אני רעב לעבודה ולמשחק".
9 צפייה בגלריה
פילו אסבאק
פילו אסבאק
"רעב לעבודה ולמשחק". אסבאק
(צילום: AP)
אגב רעב לעבודה, איך עברה עליך השנה מאז התפרצות הקורונה? "העולם עובר תקופה מאוד לא פשוטה פיזית ומנטלית. לי היה מזל, כי עבדתי לא מעט והסתובבתי בעולם כשהוא היה סגור, שזו חוויה הזויה ואני מקווה שחד פעמית. אבל מה שהבנתי בקורונה ובזמן הסגרים בדנמרק זה שאשתי (אנה ברו, מחזאית תיאטרון, ש"ג) היא המורה הביתית הכי טובה שפגשתי, ואני מלא הערכה ואהבה אליה. ברור שיש ימים שבהם אנחנו עדיין רוצים להרוג אחד את השני, אבל האהבה שלנו בהחלט התחזקה בזמן הקורונה. היה יום אחד שבו הייתי אחראי על הלימודים של הבת שלנו אגנס, בת השמונה, ואחרי חצי שעה בלבד היא פיטרה אותי! היא הסתכלה עליי עם דמעות בעיניים ואמרה 'אבא, אתה מפוטר'. בעקבות כך, אשתי ואני הסכמנו שהיא תתעסק בענייני הלימודים של הילדה ואני אתמקד במשחק כדי שהבת שלי לא תפטר אותי גם מתפקיד האבא. את יודעת, הכל למען שלום בית".
פורסם לראשונה: 08:07, 12.02.21