במשך 32 שנה יצא לדרך מצעד החיים ביום השואה באושוויץ. השנה, בגלל הקורונה, המצעד לא יוכל להיערך כרגיל, אבל ייערך במרחב הדיגיטלי באמצעות שלטי זיכרון שיונחו באופן וירטואלי על פסי הרכבת בין אושוויץ לבירקנאו.
4 צפייה בגלריה
מצעד החיים אושוויץ פולין
מצעד החיים אושוויץ פולין
מצעד החיים באושוויץ
(צילום: EPA)
מי שמצטרף לפרויקט הוא התיאטרון הלאומי הבימה. הבמאים והמנהלים חיברו מסרים אישיים שיוצבו על שלטים דיגיטליים, כאשר שלט הזיכרון הווירטואלי של מצעד החיים יוקרן על בניין תיאטרון הבימה בערב יום לשואה ביום שני הקרוב, לציון זכרם של ששת המיליונים. בין המשתתפים בפרויקט: מנכ"ל התיאטרון נעם סמל, כלות פרס ישראל ליא קניג וגילה אלמגור, טוביה צפיר, יבגניה דודינה, מאור זגורי ועוד רבים.
4 צפייה בגלריה
מצעד החיים הווירטואלי
מצעד החיים הווירטואלי
השלט של גילה אלמגור
מנכ”ל הבימה נעם סמל כתב בשמה של רעייתו - הסופרת נאווה סמל ז”ל, שהקדישה יצירתה לזיכרון: “לא על השואה אני כותבת, כי אם על הזיכרון שלה שמתפתל בנו, פעם נדחק, פעם פורץ, מחולל בנו תמורות לאורך השנים ובוחש בקשר הסמוי שבין הזהות הישראלית המוצקה שלנו ובין איזה דופק שפועם מתחת ומתעקש להזכיר שהעבר - נרצה או לא - מכיל אותנו.
השחקנית ליא קניג כתבה בשלט הזיכרון שלה: "בצלה של מגפה נוראית, איני יכולה שלא לחשוב על ניצולי השואה השוהים בביתם בבדידות מעיקה. הלב כואב והמחשבות נודדות אל אותם ימים איומים של מלחמת העולם השנייה ובתוכה שואת היהודים. היו אלה ימים של אובדן זהות, פירוק משפחות וניסיון אכזרי של מחיקת האומה היהודית. דווקא בימים מטלטלים אלה עלינו להבטיח להמשיך לזכור ולא לשכוח".
4 צפייה בגלריה
מצעד החיים הווירטואלי
מצעד החיים הווירטואלי
השלט של מאור זגורי
4 צפייה בגלריה
מצעד החיים הווירטואלי
מצעד החיים הווירטואלי
השלט של רוני דלומי
לא רק מצעד החיים באושוויץ בוטל. גם העצרת השנתית שפותחת את אירועי יום לשואה שונתה, והיא צולמה השנה מראש ללא קהל. העצרת הממלכתית, שתתקיים השנה תחת הכותרת “הצלחה בידי יהודים בשואה - סולידריות בעולם מתפרק", תשודר ביום שני בערב.