על אף ההודעה המבטיחה אתמול (א') של משרדי הבריאות והתרבות על פתיחת עולם התרבות - נדמה שיש יותר סימני שאלה מאשר סימני קריאה בנוגע לשובן של ההופעות וההצגות לחיינו.
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(צילום: הדר יואביאן )
על פי ההודעה המשותפת, הפתיחה תלויה ברמת התחלואה, לכן עוד מוקדם מאוד לדעת אם אולמות התרבות באמת ייפתחו כבר בשבוע הבא. עם זאת, גורמים במשרד התרבות אומרים כי "לפי הסטטיסטיקה, אין סיבה שהתחלואה תעלה ברמה שלא תאפשר את הפתיחה". במידה והמתווה אכן ייצא לדרך, בתיאטראות אומרים כי ייקח זמן רב עד שיצליחו בכלל לפתוח.
מנכ"ל תיאטרון באר שבע, שמוליק יפרח, לדוגמה, היה הראשון לפתוח את שעריו בין הסגרים כשהדבר עוד היה אפשרי, אולם נאלץ לסגור כעבור ימים בודדים. "אני בטוח שתיאטראות לא ייפתחו כל כך מהר", אמר יפרח ל-ynet עם פרסום הידיעה על פתיחת עולם התרבות, "לוקח זמן להתניע. אנחנו נעשה היערכות, אבל זה ייקח חודש לפחות".
לדבריו של יפרח שותף גם מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, רן גואטה, שאמר כי מעבר לעובדה שייקח זמן לארגן את הלוגיסטיקה של ההצגות ומכירת הכרטיסים, ישנה בעיה נוספת: הוא בעצמו לא מחוסן בפעם השנייה, כמו גם חלק מעובדיו.
בתיאטרון הבימה, אגב, אמרו כי הם יוכלו לעמוד בפתיחה באופן מיידי, אולם אצלם ישנם עניינים בירוקרטיים אחרים, שאינם קשורים לקורונה, שעלולים לעכב את הפתיחה.
3 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
תיאטרון הבימה
(צילום: יובל חן)
כך או כך, במידה ורמת התחלואה לא תעלה ואולמות התרבות אכן ייפתחו - המתווה יאשר כניסה של עד 300 אנשים במקום סגור, או לחלופין במקומות קטנים יותר עד 75 אחוזי תפוסה. כלומר, אולם גדול - גם אם 75 אחוזי התפוסה עולים על 300 איש - ייאלץ להסתפק ב-300 אנשים. בהופעה שתתקיים במקום פתוח ניתן יהיה להכניס עד 500 אנשים.
בשלב זה, הכניסה תתאפשר אך ורק למחלימים או למחוסנים עם תעודת חיסון. כפועל יוצא מכך, הכניסה לילדים מתחת לגיל 16 לא תתאפשר בשלב זה.
עוד לפי המתווה: ההופעות ייערכו בישיבה בלבד, ללא אפשרות לריקודים, יציאה לשירותים תתאפשר רק באישור סדרן, רכישת הכרטיסים תתאפשר בהזמנה מראש והישיבה באולם תהיה על פי קפסולות בלבד. בניגוד למתווה הקודם, הקפסולה תתאפשר לכל מי שהזמין כרטיס יחד, לאו דווקא משפחה גרעינית, דהיינו - אם קבוצה של עשרה אנשים הזמינו כרטיס ביחד, הם יוכלו להיחשב קפסולה אחת.
רשת מועדוני זאפה צפויה להיפתח גם היא על אף הגבלות המקום, ושם עומלים כעת על רשימת ההופעות. יש לציין כי ברשת מבטיחים שברגע שיחלו ההופעות, רוכשי הכרטיסים להופעות שלא התקיימו בגלל משבר הקורונה יקבלו מענה בדמות ואוצ'ר לכרטיסים חלופיים.
3 צפייה בגלריה
מועדון זאפה בבאר שבע
מועדון זאפה בבאר שבע
מועדון זאפה בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
לצד הברכה על הפתיחה החלקית, ישנם אמנים שחוששים לפתוח קופות עקב חוסר הוודאות לגבי קיום ההופעות - מה שעלול לגרור שוב החזרי כרטיסים וסיבוכים כלכליים נוספים עבורם. "חלק מהאמנים עומדים בצד ומחכים לראות מה יקרה. נזק כזה של פתיחת הופעות וסגירה בגלל קורונה מוערך ב-200 אלף שקל וזה כסף שכבר אין לאנשים", אומר גורם שמייצג זמרים גדולים בארץ.
המתווה, שכאמור מאפשר 500 איש בשטח פתוח, מציב סימן שאלה נוסף גם על חגיגות יום העצמאות. בשבועות האחרונים, עם תפיסת התאוצה של מבצע החיסונים, עיריות ברחבי הארץ הכינו תרחישים של חגיגות רגילות כמו בכל שנה ואף סיכמו עם אמנים. אולם מאז פרסום מתווה חזרת עולם התרבות אתמול, חלק מהעיריות הודיעו כי ההופעות לא יוכלו לצאת לדרך במתכונת הנוכחית. "אם ההופעות מוגבלות ל-500 איש, כמעט בלתי אפשרי לאכוף את זה בערב כמו יום העצמאות. לכן כרגע קיבלנו תשובות מעיריות שהעסק מוקפא", אמרו גורמים בסביבת האמנים.
המוזיאונים והגלריות שכבר היו חלק מהפיילוט צפויים להיפתח גם כן, בהתאם לתו הירוק.