ב-2012 נפרד דן סטיבנס מהסדרת הפופולרית "אחוזת דאונטון" אחרי שלוש עונות בלבד, כשהדמות שגילם, מתיו קרולי, נהרגה בתאונת דרכים קטלנית ומפתיעה. סטיבנס פשט את הבגדים התקופתיים והאלגנטיים, נפרד מחבריו לצוות והיה נכון לנצל את קרש הקפיצה שסיפקה לו הסדרה. "כולם שאלו אותי 'אז מה התכנון שלך עכשיו?', אבל לא באמת היה לי איזשהו תכנון או תוכנית גדולה", התוודה סטיבנס בריאיון זום שערכתי אתו לאחרונה. "ואז קיבלתי הצעה להופיע במחזה בניו-יורק, אבל עדיין לא חשבתי להעביר את כל המשפחה לאמריקה. אני חב המון לאשתי סוזי, היו לנו אז שני ילדים קטנים והיא עודדה אותי שנעזוב את אנגליה לטובת אמריקה".
כמעט עשור אחרי, המשפחה עדיין חייה בלוס-אנג'לס ומרוצה מהמעבר. סטיבנס בן ה-38 חוצב את הקריירה שלו לאט ובבטחה. בין היתר הוא כיכב בתפקיד הנסיך שהפך לחיה ב"היפה והחיה", גילם את הנציג הרוסי ב"תחרות הזמר של האירוויזיון, סיפורה של fire saga" והרשים ב"לגיון" - סדרה המהווה המשך לסרטי "אקס-מן", שבה הוא הופיע בתפקיד דייוויד הלר, בנו המוטנט של פרופסור אקס, הניחן ביכולות תלפתיות וטלקינטיים.
5 צפייה בגלריה
דן סטיבנס, מתוך SOLOS
דן סטיבנס, מתוך SOLOS
דן סטיבנס, מתוך SOLOS
(צילום: Amazon Prime Video)
עכשיו סטיבנס מגיע למרקע של אמזון פריים בסדרה SOLOS של דיוויד וייל ("ציידים"). מדובר באנתולוגיה מדע בדיונית בת שבעה פרקים, שעוקבת אחר שבע דמויות - כל אחת מהן יוצאת להרפתקה עתידנית ועוסקת בקשרים אנושיים. את הסדרה מובילים שמות מכובדים כמו הלן מירן, אן האת'וויי ומורגן פרימן. סטיבנס מופיע באפיזודה החותמת את האנתולוגיה - "סטיוארט", שבה הוא מגלם את אוטו חדור הנקמה. מולו משחק פרימן בתפקיד סטיוארט. אוטו וסטיוארט נפגשים בחוף הים ופוצחים בשיחה עמוקה. "אוטו רצה לנקום בבחור שהרס לו את החיים. אבל הדברים מהר מאוד מתפתחים אחרת, ככל שהאמת מתבהרת. יש כאן קו עלילה יוצא דופן".
איך היה לעבוד עם מורגן פרימן? "תמיד נהניתי לראות אותו על המסך, אבל לחזות בו משחק מקרוב היה ממש קסום ומשמח. הדמות שלו ושלי עוברות ביחד מסע רגשי וזה היה מאתגר לעבוד על זה. בעיקר היה מדהים לראות איך מורגן מציג את האנושיות שבוקעת מתוך האדם".
שינית את היחס שלך לטכנולוגיה אחרי ההרפתקה של SOLOS? "הטכנולוגיה שבה נקטו יוצרי הסדרה פשוט נהדרת, אבל אני לא בטוח שהגישה שלי לטכנולוגיה השתנתה במיוחד. אני לגמרי חנון כשזה נוגע לאימוץ טכנולוגיות. אני מת על הדברים האלה ותמיד חושב איך הדברים האלה משנים אותנו כבני אדם. הרבה מהתמות שעולות בסדרה נגעו בי כי הן עוסקות בשאלות שאני כבר ממילא שואל".
5 צפייה בגלריה
מורגן פרימן ודן סטיבנס, מתוך SOLOS
מורגן פרימן ודן סטיבנס, מתוך SOLOS
מורגן פרימן ודן סטיבנס, מתוך SOLOS
(צילום: Amazon Prime Video)
גם הסרט החדש שבו סטיבנס משתתף - I Am Your Man ("אני הגבר שלך") ושטרם זמין לצפייה בישראל, אפשר לו לדון בסוגיות מהסוג הזה. מדובר בסרט שהשתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל ברלין האחרון ובוים על ידי הבמאית הגרמניה מריה שרדר ("המורדת"). העלילה עוסקת במדענית שמסכימה להשתתף בניסוי מהפכני - עליה לחיות במשך שלושה שבועות עם רובוט דמוי בן אנוש, שנוצר בתור הפרטנר המושלם, כדי לגרום לה להיות מאושרת.
"הסרט בוחן את השאלה האם באמת אפשר ליצור את רשימת הדרישות המושלמת ואיך זה נראה ומרגיש אם יש מישהו שעונה על כל קריטריון - האם זה באמת יוצר אדם שמתאים לך?", הוא אומר.
לדעתך מכונה יכולה להוות בן זוג טוב לבן אדם? "מכונות הן כבר שותפות ראויות. אנשים תמיד אומרים: 'וואו, אני לא יודע אם הייתי יכול לאהוב רובוט, זה נראה לי קצת מוזר', אבל האמת היא שמערכת היחסים שלנו עם רובוטים מתחילה מגיל צעיר מהמחשבה שהם דווקא חמודים. אנחנו נמשכים אליהם ובעיניי זה יותר מפתיע שאנחנו מתאהבים בבני אדם - הרי אנחנו יצורים הרבה יותר מורכבים, מוזרים, ולעיתים גם מגעילים או דוחים. לרובוטים אין את התכונות האלה. אגב, יש לא מעט אנשים שמאוהבים בנייד שלהם".
5 צפייה בגלריה
דן סטיבנס, מתוך I’m Your Man
דן סטיבנס, מתוך I’m Your Man
דן סטיבנס, מתוך I’m Your Man
בינה מלאכותית - ברכה או סכנה לדעתך? "זו שאלה ענקית. אני מקווה שהתחום ינוהל בזהירות. בנהיגה - רובוטים נראים כפתרון טוב ולא מזיק. אבל אם אנחנו מדברים על מלחמה - כאן אתה כבר נכנס לפינה".
יש דבר כזה מאץ' מושלם? "תלוי איך אתה מגדיר מושלם. נראה לי שלכל אחד יש הגדרה אחרת. אם הכוונה היא לשלמות נוסח נסיכת הדיסני שגרה בטירה אז אני לא בטוח שזה דבר שקיים - ויש סיבה שרואים את זה רק באגדות. אני בהחלט חושב שאושר קיים בעולמנו, ושיש גם נפשות תאומות. אבל החיפוש אחר 'השלמות' עלול להוליך אותך שולל".
עד כמה, לדעתך, אנחנו חוטאים בחיפושנו אחר הפרטנר המושלם? "אנחנו נמצאים בנקודת מפנה מעניינת בחברה שלנו שמאפשרת לנו להסתכל על השאלה הזאת באופן אחר ביחס לדורות שקדמו לנו. אני לא חושב שאהבה או המשיכה עצמה השתנו - כי זה משהו אנושי ואוניברסלי. אבל האופן שבו אנחנו מתנהגים ומגיבים לדחף הזה, איך אנחנו מסתכלים עליו, השתנה מהר מאוד ב-20 השנים האחרונות וזה מביא להרבה בלבול ושאלות. נכון, אפשר עדיין ללכת בדרך הישנה - לשבת בבר ולחכות שמישהו יופיע - אבל אפשר גם להרים את הטלפון ומישהו יגיע אליך הביתה תוך 20 דקות.
"האלגוריתמים שעומדים מאחורי המאץ' המושלם של היום הרבה יותר מתוחכמים מאלו שהיו לנו לפני 10 שנים. זה מרתק בעיני, ולא משהו שיש לי אתו ניסיון כי את אשתי פגשתי לפני עידן ההחלקה שמאלה וימינה. אבל אני מכיר המון אנשים שפגשו ככה את בן הזוג שלהם. כל מה שהאפליקציות האלה עושות זה לתווך מפגש. אף אחד לא לוחץ על כפתור: 'הנה זה החבר/ה שלי!'. האפליקציה מתווכת לך את השיחה, אולי את הפגישה הראשונה, ומשם מי יודע. זו לא הבטחה לשום דבר. לפעמים המפגשים האלה מצליחים וצומח מתוכם משהו נפלא".
סטיבנס נשוי לסוזי הארייט, זמרת דרום אפריקאית, ויש להם שלושה ילדים: שתי בנות ובן. "סוזי ואני נפגשנו בהפקת תיאטרון מקומית באנגליה, ומהר מאוד התאהבתי מעל הראש. נהנינו מאוד ביחד וזה זרם משם. המסע הזה יחד נפלא בעיני, במיוחד כשהצטרפו אליו הילדים, וכלבים, וחתולים. גן חיות שלם שאנו מנהלים ביחד".
אתה חושב שהמעמד המשתנה של הנשים מבלבל גברים היום? "אני לא חושב שהבלבול ספציפי לגברים - יש המון בלבול באופן כללי סביב תפקידי המגדר שמשתנים. ככל שנוכל לעזור אחד לשני לענות על השאלות, וככל שנהיה יותר פתוחים לתשובות, כך נוכל להסתדר יותר טוב".
5 צפייה בגלריה
דן סטיבנס
דן סטיבנס
דן סטיבנס
(צילום: AP)
גם SOLOS וגם "אני הגבר שלך" צולמו בתקופת הקורונה. "צילמנו תחת נהלי קורונה מאוד נוקשים וזו הייתה חוויה מעניינת. אני בר מזל שיכולתי ליצור משהו בתקופה הזאת. שני הפרויקטים האלה גרמו לי לחשוב על המושג 'אנושיות' ועל האנושות. הצורך להגדיר מה זה אנושיות מעניין במיוחד בקורונה - העובדה שהיינו מרוחקים מאוד אחד מהשני גרמה לי לתהות למה בדיוק אנחנו מתגעגעים בתוך קשר אנושי, רק למגע הפיזי? להמון אנשים שצוחקים סביבך? הדברים הקטנים האלה שלא יצא לנו לחוות כבר כל כך הרבה זמן. השנה הבאה, שבה נחזור לשגרה, תהיה מאוד מעניינת לדעתי - נגלה למה כן ולמה לא התגעגענו".
סטיבנס גדל בווילס ובדרום ומזרח אנגליה ונמסר לאימוץ מיד עם היוולדו לזוג מורים. גם אחיו הקטן הוא ילד מאומץ. "אף פעם לא הרגשתי שעליי לעמוד בציפיות ובחלומות של אחרים בגלל שאני ילד מאומץ", חושף סטיבנס. "חוסר ההבנה העיקרי כשזה נוגע לילדים מאומצים הוא שבטח יש להם איזושהי הבנה של איך החיים יכלו להיות אחרת. זה נכון, אולי לגבי ילדים שאומצו בגיל מבוגר יותר - אבל אני אומצתי בגיל מאוד צעיר ואלה היו החיים שלי. והם היו חיים נהדרים".
כבר בנעוריו הוא כיכב על הבמות, וכשהופיע בתיאטרון הלאומי לנוער בתפקיד מקבת' לצידה של רבקה הול, לימים שחקנית מפורסמת, הוא הרשים את אביה של רבקה - פיטר הול, איש התיאטרון המהולל. הול קידם את הקריירה של סטיבנס שהלכה ופרחה. במקביל לעבודתו בתיאטרון הוא החל להופיע בטלוויזיה (למשל המיני-סדרה "תבונה ורגישות" מ-2008) ובקולנוע. הפריצה הגדולה הגיעה בראשית העשור הקודם עם "אחוזת דאונטון", וסטיבנס מעיד שבהתחלה הוא וחבריו לסדרה לא חזו את הצלחתה. "כשהתחלנו את הפרויקט הוא נראה כמו כל דרמה תקופתית אחרת. עוד סיפור על אדונים ומשרתים בבית אצולה אנגלי טיפוסי. אף אחד מאיתנו לא אמר: 'הנה מגיעה סדרה שתהיה תופעה תרבותית ותהיה הסדרה הכי נצפית בספרד'. הסדרה הזו גרפה כמה הישגים ממש ביזאריים. בתקופה שבה צילמנו אותה היה משבר כלכלי גדול והיינו אסירי תודה על כל עבודה. הצילומים אגב היו אתגר אמיתי ולו רק בגלל כמות האנשים שהייתה מעורבת: 20 דמויות ראשיות, בנוסף לבית עצמו! היה מעניין לראות איך הפאזל מרכיב את עצמו".
למרות ההצלחה וההישגים "הממש ביזאריים", סטיבנס בחר לעזוב את הסדרה מרצונו. יוצר הסדרה ג'יליאן פלוז התכוון לחסל את הדמות שלו בעונה הרביעית, אבל סטיבנס ביקש שזה יקרה כבר בעונה השלישית. "רציתי פשוט לעשות משהו שונה", הוא מנמק את צעדו המפתיע.
5 צפייה בגלריה
דן סטיבנס, מתוך "אחוזת דאונטון"
דן סטיבנס, מתוך "אחוזת דאונטון"
דן סטיבנס, מתוך "אחוזת דאונטון"
( צילום: ITV)
אחרי שנטש את "אחוזת דאונטון", הוא הוצף בתסריטים של דרמות תקופתיות, אבל סירב לכולם. "חשוב גם לומר לא לדברים מסוימים, כדי לא להיתקע. אני בטוח שאעשה עוד דרמה כמו 'אחוזת דאונטון' בעתיד ושהיא תהיה נהדרת, אבל אם הייתי ממשיך ואומר כן לאותם פרויקטים הייתי נשאר בגבולות מאוד צרים. חשוב לא לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולכן כששאלו אותי אם אני רוצה להשתתף בסרט על האירוויזיון עניתי שכן. מה גם שגדלתי באנגליה ושם האירוויזיון היא מסורת שנתית. הדמות שלי הוא הומו בארון, וכמו שהוא אומר בסרט: 'אני לא יכול להיות הומו, אני רוסי".
סטיבנס נהנה להופיע במיוחד בסצנה שבה הוא שר עם זוכי אירוויזיון כמו נטע ברזילי וקונצ'יטה וורסט. "זה היה פרוע וכייפי", הוא תמצת את החוויה. "כל הזוכים והזוכות היו פשוט מקסימים ונהנו להשתתף בסצנה ההיסטרית הזאת ולשיר שוב את הלהיטים המשוגעים. הם ממש זמרים נהדרים".
ברזומה שלו רשומה אפיזודה ישראלית נוספת. ב-2017 הוא הופיע ב"נורמן: עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער אמריקאי", סרטו של יוסף סידר ("בופור", "הערת שוליים"), בכיכובם של ריצ'רד גיר וליאור אשכנזי. "יוסף סידר הוא איש נפלא, והסרט 'נורמן' מאוד-מאוד מיוחד בעיניי", מכריז סטיבנס. "יש לי זיכרונות מאושרים מהעבודה עם יוסף ועם ריצ'רד גיר - אשמח אם נוכל לעבוד יחד שוב".
תחלוק איתנו רגע תהילה, שהצליח לרגש ולשמח אותך במיוחד. "הייתי פעם באירוע חלוקת פרסים והכירו לי את רינגו סטאר. הייתי בהלם, במיוחד כשאני מעריץ גדול של הביטלס עוד מילדותי. מעולם לא פגשתי את אחד מחברי הלהקה ופתאום, בום! הנה, רינגו סטאר. לא ידעתי מה לומר לו. פשוט קפאתי ובמשך דקה לא הצלחתי להוציא מילה. ואז שמעתי את עצמי אומר: 'יש לי בלב המון אהבה אליך'. רינגו השיב: 'אז בוא הנה ואתן לך חיבוק'. ואז חיבקתי את רינגו סטאר!", צוחק סטיבנס.