אחרי שנה לא פשוטה לקולנוע המקומי שכללה בין היתר את סגירת האולמות לחודשים ארוכים, עצירה זמנית של הפקות ועלויות שתפחו בעקבות המגיפה - מגיע קושי נוסף: אי חידוש תקנות המס להשקעה בקולנוע, שמשמעותו פגיעה בהשקעות פרטיות בענף הקולנוע ובסרטים ישראליים. הסיבה: משרד האוצר בראשותו של ישראל כץ לא חותם על הארכה.
תקנת המס להשקעה בקולנוע היא תקנה המאפשרת לגורמים פרטיים להשקיע בקולנוע המקומי ולקבל על כך הטבות מס מהמדינה. תקנות אלו נקבעו בעקבות המלצתה של ועדה במשרד האוצר אשר בחנה את נושא עידוד תעשיית הסרטים בישראל. הוועדה סברה כי תעשיית הקולנוע היא תעשייה עתירת סיכונים אשר מחייבת השקעות בהיקף ניכר וכי חשוב לאפשר לתעשיית הסרטים הישראליים להמשיך להתקיים, בין היתר, על ידי מתן הטבות מס.
תוקפן של התקנות פג בפברואר 2020 אך בחודש נובמבר נעשתה פנייה מצד המפיק אמיר הראל על מנת להאריכן. משרד התרבות, המשפטים ורשות המיסים כבר אישרו את ההארכה, אולם משרד האוצר מתעכב עם החתימה הסופית.
"הסרט שלי נתקע, כמו סרטים אחרים", אומר הראל (מפיק "אישה עובדת", "תל אביב על האש" ועוד), שעובד בימים אלה על סרט אנימציה על חורבן בית המקדש בהשתתפות שולי רנד וזאב רווח ובבימויו של גידי דר. "המשקיע שלי לא יכול להשקיע, הוא כבר השקיע בעבר אז הוא מכיר את התקנה והוא זה שאמר לי שהיא לא הוארכה". לדבריו, כבר מנובמבר האחרון הם מנסים לגרום לכל הגורמים הנכונים להאריך את התקנה.
1 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "אגדת חורבן" בבימויו של שולי רנד ובהפקתו של אמיר הראל
מתוך הסרט "אגדת חורבן" בבימויו של שולי רנד ובהפקתו של אמיר הראל
מתוך הסרט "אגדת חורבן" בהפקת אמיר הראל
"התקנה הזאת מאפשרת למשקיע פרטי להזדכות על חלק מההשקעה שלו למס הכנסה. הרעיון הוא שהמדינה נותנת לו הטבה כדי לעודד את ההשקעה, עושים את זה בהמון ענפים וזה לא משהו שהמציאו פה". לדבריו, מי שכאמור מתעכב עם החתימה הוא משרד האוצר: "משרד האוצר הוא האחרון בשרשרת. משרד התרבות המליץ להאריך וגם ברשות המסים בחנו את הנושא וחשבו שזה הדבר המתבקש. האחרון שצריך לחתום הוא משרד האוצר".
ההחלטה לא משפיעה רק על הראל, וכל הפקות הסרטים, שבמקרים רבים מלבד קרנות הקולנוע מסתמכות גם על משקיעים פרטיים, מושפעות מכך. מלבד הראל סרטים חדשים של הבמאים דני לרנר ולי גילת נמצאים באותו המצב. "כל הקולנוע הישראלי מושפע מכך, זו תקנה מ-2009 אז אני לא מבין מה הם באים לתקן. אני לא רוצה לפרש אותם ואני לא יודע למה הם עושים את זה אבל אני יודע שאין בזה שום הגיון והתוצאות של זה מטורללות לגמרי. זה אבסורד שהדבר הבירוקרטי הזה קורה דווקא בתקופה הנוכחית".
ההפקה שלך תקועה? "אני תקוע ואני לא יודע מה לעשות עכשיו. זו לא רק התעמרות, זו פגיעה מיותרת לחלוטין. צריך לעזור למשק בכל מה שאפשר. הסרט שלנו הוא לא סרט שמאלני, הוא מספר את חורבן בית המקדש באנימציה עם השחקנים הכי מרכזיים בארץ".
אתה רומז שמאחורי ההחלטה יש עניין פוליטי? "אני לא יודע ואני לא מתנהל קונספרטיבית. הפגיעה היא בכל הקשת ומי שנפגע מזה הם ישראלים טובים. זה מצחיק שהסרט שהכי נפגע מזה הוא סרט על חורבן בית שני, סרט שלא נעשה פה מעולם".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "התקנות יופצו להערות ציבור בימים הקרובים כמתחייב לפי הנהלים".
מאיגוד המפיקים נמסר בתגובה: "משרד האוצר האריך פעמיים ב-2019 את התקנה, בשל הבחירות. המשרד ידע שהתקנה פוקעת בפברואר 20, ולמרות שהייתה ממשלה - לא חידש אותה. כעת, כשאין ממשלה, ולאחר ש-4 חודשים בהם אנו מבקשים משר האוצר כץ לחתום על הארכת התקנה, הוחלט לפעול לחקיקתה מחדש. זהו תהליך חשוב אך ארוך, שאין לדעת מתי יושלם. מן הראוי להאריך התקנה כפתרון ביניים, כדי למנוע פגיעה באלפי משפחות בישראל, יוצרים, שחקנים, אנשי צוות, חברות מזון, הסעות ועוד, שמתפרנסות מעשיית סרטים".