כוכב הקולנוע שון קונרי הלך היום (שבת) לעולמו בגיל 90 בשנתו באיי בהאמה. קונרי נודע בעיקר מתפקידו כג'יימס בונד והוא מחזיק בפרס אוסקר משנת 1988 על תפקיד המשנה ב"הבלתי משוחדים". הוא היה השחקן הראשון שגילם את ג'יימס בונד, תפקיד שעשה לאורך שבעה סרטים ועד היום הוא נחשב לאחד הבונדים הטובים והאהובים בסדרה. מלבד פרס האוסקר, הוא מחזיק בשלושה פרסי גלובוס הזהב ובשני פרסי באפט"א.
"סר שון מת בשנתו באיי בהאמה אחרי שלא היה בריא כבר זמן מה", כתב בנו בחשבון הטוויטר והוסיף: "יום עצוב לכל מי שהכיר ואהב את אבי והפסד עצוב עבור כל האנשים מסביב לעולם שנהנו מכישרון המשחקן שלו".
5 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
קונרי נולד בסקוטלנד ב-1930 למשפחה מהמעמד הנמוך. את קריירת המשחק שלו התחיל בעולם התיאטרון, כאשר בתחילת הדרך עבד בתור פועל במה מאחורי הקלעים ואז נכבש בעולם המשחק. אחרי שורה של תפקידים בתיאטרון הוא כיכב בסרט הטלוויזיה "רקוויאם למתאגרף" (1956) ושנה אחרי השתתף בסרט הקולנוע הראשון שלו, No Road Back.
הפריצה הגדולה שלו הייתה בסרט "ד"ר נו" ב-1962 בבימויו של טרנס יאנג, סרט הג'יימס בונד הראשון בו גילם את הסוכן הנודע. בזכות הסרטים קונרי הפך לשם מוכר בכל בית והוא השתתף בשישה סרטים נוספים בסדרה. למרות ההצלחה הגדולה, בשלב מסוים לקונרי נמאס מהתפקיד והוא אף אמר בריאיון "תמיד שנאתי אותו".
5 צפייה בגלריה
שון קונרי מתוך "ג'יימס בונד"
שון קונרי מתוך "ג'יימס בונד"
שון קונרי מתוך "ג'יימס בונד"
(צילום מסך)
במקביל לתפקידו כג'יימס בונד, קונרי שיחק בסרטים נוספים כמו "מארני" (1964) של היצ'קוק ו"הגבעה" (1965) של סידני לומט. סרט הבונד האחרון שלו היה ב-1971, "יהלומים לנצח", עליו קיבל סכום עתק לאחר שלא רצה לשוב לתפקיד וכבר הוחלף בשחקן אחר.
קונרי לא נתן לתפקיד בונד להגדיר אותו, ואחרי שסיים עם הסדרה פנה לאפיקים יותר ניסיוניים כמו דרמת המדע בדיוני "זארדוז" (1974). בנוסף כיכב בסרט "האיש שרצה להיות מלך" (1975) ובסרט "רובין ומריאן" (1976). עם זאת, ב-1983 חזר לתפקיד בונד בסרט "לעולם אל תאמר לא", בסרט שהופק מחוץ מחוץ לסדרה הרשמית. ב-1986 כיכב באחד מתפקידיו המפורסמים, בתור הנזיר החוקר בסרט "שם הוורד" המבוסס על ספרו של אומברטו אקו. שנתיים אחרי הוא זכה באוסקר הראשון והיחיד שלו על תפקיד המשנה בסרט "הבלתי משוחדים" של בריאן דה פלמה.
5 צפייה בגלריה
שון קונרי מתוך "שם הוורד"
שון קונרי מתוך "שם הוורד"
שון קונרי מתוך "שם הוורד"
(צילום מסך)
5 צפייה בגלריה
שון קונרי מתוך "הבלתי משוחדים"
שון קונרי מתוך "הבלתי משוחדים"
שון קונרי מתוך "הבלתי משוחדים"
(צילום מסך)
בנוסף גילם את אביו של אינדיאנה ג'ונס בסרט השלישי בסדרה "אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון" ב-1989. שנה אחרי הוא כיכב בתפקיד הראשי במותחן "המרדף אחר אוקטובר האדום" המבוסס על ספרו של טום קלנסי. ב-1996 כיכב בדרמת המתח של מייקל ביי "הפריצה לאלקטרז" בתפקיד הראשי בתור ג'ון פטריק מייסון, סוכן MI6 לשעבר.
בשנת 2003 החליט לפרוש מעולם המשחק אחרי חוויה לא טובה עם במאי הסרט "ג'נטלמנים מובחרים" וסירב לחזור לסרט הרביעי של אינדיאנה ג'ונס למרות שהציעו לו. על הפרישה אמר בזמנו "פרישה היא פשוט יותר מדי כיפית". למרות זאת, בשנת 2012 דיבב בסרט אנימציה סקוטי בשם "סר בילי" - והוא נרשם כתפקידו האחרון של השחקן.
5 צפייה בגלריה
שון קונרי אינדיאנה ג'ונס
שון קונרי אינדיאנה ג'ונס
שון קונרי מתוך "אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון"
קונרי היה נשוי פעמיים, והוא הותיר אחריו בן מנישואיו הראשונים. בשנים האחרונות פורסמו שמועות כי הוא סובל מאלצהיימר, אולם מטעמו של השחקן הכחישו אותן.