במהלך מסיבת העיתונאים שנערכה בזום סיפרה שרת התרבות, מירי רגב, על התוכנית לחזרה לשגרה. "הגענו להבנות להחזיר לשגרה את כל החזרות והאודישנים למקהלות, תיאטרון, פרינג', להקות מחול, בתי ספר לאמנויות והתחלת סטים של צילומים, זאת תחת שמירה על ההנחיות וריחוק פיזי", השרה הוסיפה כי הדבר כפוף לאישור ישיבת הממשלה.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
מירי רגב
(צילום: מוטי קמחי)
"הפעימה הבאה", לדברי השרה רגב, "צפויה ב-17 במאי שבה אמורים לחזור מוזיאונים ומרכזי רשת", אולם גם זה תלוי באישור ישיבת הממשלה. רגב הוסיפה כי אם יוחזרו אירועים ויפתחו מסעדות עד מאה אנשים, ייעשה ניסיון להחזרת מופעים קטנים, אולם הבהירה כי "קהל של 600-500 אנשים - לא נמצא על סדר היום כרגע".
במסיבת העיתונאים השתתפו גם מנכ"ל משרד התרבות יוסי שרעבי, ראשת מנהל התרבות גלית והבה שאשו ונציג האמנים ואנשי התעשייה העצמאים, יוני פיינגולד. השרה הרחיבה גם לגבי תמיכת משרד התרבות באמנים, ואמרה כי כל אמן יקבל 20-10 אלף שקלים, תמיכה מהמדינה. לפי השרה רגב, מדובר בקרן לאמנים במצוקה מעל גיל 40, והאמנים יצטרכו להוכיח כי הם במצוקה כלכלית, ותרומתם לתרבות משמעותית. "פנו אלינו אנשים שלא האמנתי שהם זקוקים לעזרה. נשמור על דיסקרטיות מלאה בסיוע".
יתר על כן, יתוקנו מבחני התמיכה במוסדות התרבות שיאפשרו למוסדות התרבות לקבל תמיכה ללא קשר לפעילותיהם. עוד אמרה השרה כי מופעים דיגיטליים יוכרו בתור פעילות נתמכת של משרד התרבות "פעילויות שיעשו ביוטיוב וברשתות - יקבלו החזר כאילו שמדובר בפעילות נתמכת לכל דבר". רגב הוסיפה כי מוסדות התרבות יקבלו פטור מארנונה לשלושה חודשים.
2 צפייה בגלריה
הפגנת האומנים בת"א
הפגנת האומנים בת"א
הפגנת האומנים בת"א
(צילום: טל שחר)
לדברי השרה, יורחב זמן פיצוי לגופי התעשייה עד לחזרה לשגרה. "סוכם עם המדינה על פיצויים לחודשים מרץ-אפריל על ידי המדינה, מוסדות התרבות יוחרגו ויקבלו תמיכה עד לחזרה לשגרה מלאה. מדובר בערך ב-200 אלף שקלים לחודש", אמרה השרה והוסיפה, "סוכם להקדים את המכרזים לכל הפסטיבלים והאירועים של הפסטיבלים ומוסדות התרבות של חגי סוכות וחנוכה, כדי לאפשר אור בקצה המנהרה למוסדות התרבות".
מאז הגבלות משרד הבריאות בעקבות משבר הקורונה, מוסדות התרבות נסגרו כליל, ולמעשה הושבתו כמעט לחלוטין חיי התרבות בישראל. באחרונה האמנים פתחו במאבק נרחב, המגובה בהפגנות, נגד המצב. האמנים דורשים להקל בהגבלות משרד הבריאות, ובמקביל, קוראים לרשויות לספק תמיכה כלכלית במוסדות ובאנשי התרבות, לרבות אלו הנמצאים מאחורי הקלעים, המתקשים לכלכל את עצמם בימים אלה.
ההגבלות של משרד התרבות, במסגרת המלחמה בנגיף הקורונה, פוגעות מבחינה כלכלית בכל תחומי התרבות - מהמוזיקה, דרך הקולנוע, התיאטרון והמחול, וכלה באמנות ובספרות. בעצומה שפורסמה לפני כשבועיים, ועליה חתמו בכירי זמרי ישראל, נכתב: "התרבות הישראלית על כל גווניה תמיד הייתה שם לעזור בעת צרה, אם זה במקלטים, בבתי החולים ובכל רחבי הארץ, היום אנחנו אלו שבצרה ומבקשים ממך לעזור. אל תכבה את האור על התרבות".
מטעם שח"ם, ארגון השחקנים בישראל, נמסר: "כבר חודשיים שמוסדות התרבות משותקים ומאות אלפי עובדים מחוסרי הכנסה ורק היום מציע לנו משרד התרבות מתווה ראשוני. זהו מתווה כוללני מדי, לא מגובש, אשר עדיין רחוק מלקבל אישור. אנו דורשים להופיע חזרה באולמות מלאים חלקית באופן מיידי, סבסוד של המדינה על אובדן הכנסות ושיפוי מוסדות על מנת שיחזירו אומנים ועובדים מחל"ת, אחרת נקרוס!".