עשרות יוצרי קולנוע שקיבלו תקציב הפקה מקרן מקור לקולנוע וטלוויזיה ויצאו לצלם את סרטיהם, נותרו ללא מענה לאחר שמשרד התרבות סירב להעביר את תקציב הקרן ל-2020 בטענה כי היא לא עמדה בקריטריונים של קרן ציבורית. כתוצאה מכך, יוצרים רבים שכבר יצאו לצילומים והסתמכו על המענק, נותרו ללא יכולת להחזיר את הסכומים שכבר הושקעו בסרטיהם.
קרן מקור לקולנוע וטלוויזיה היא אחת משתי הקרנות הציבוריות היחידות שתומכות בסרטים קצרים בישראל. תקציב הקרן, שעומד על כ-1.5 עד 2 מיליון שקל בשנה, לא הועבר ב-2020 מאחר והקרן עשתה שימוש בלקטורים שלא היו רשומים במאגר של משרד התרבות. מדובר בהחלטה שפוגעת ביוצרים, שכאמור, חלקם כבר יצאו לצילומים בעקבות ההבטחה לקבל מימון מלא עם השלמת הסרט.
כך המקרה עם המפיק קובי מזרחי ("הצלילה"), שבסוף יוני הפיק סרט קצר בשם "בגין" בבימוי רוני בהט. לפי הסיכום עם הקרן, הוא היה אמור לקבל 100 אלף שקלים עם השלמת הסרט. בפועל, הוא קיבל 20 אלף במעמד חתימת החוזה ואת יתרת הכסף השקיע מכיסו על סמך הידיעה כי אושר לו מימון. "גם אם נמצאו כשלים בקרן מקור, לא ייתכן לגלגל את העונש על כך ליוצרים, ברובם צעירים, שהשקיעו מכספם האישי בסרטים, לנוכח חוזים שחתמו מול הקרן", הוא אמר והוסיף, "משרד התרבות חייב להביא פתרון הולם ליוצרים. הקרן היא צינור, אמצעי להעברת הכספים לקולנוע והאחריות על כך שייכת למשרד התרבות".
יוצרים רבים חתמו היום (ג') על עצומה הקוראת להחזיר את המימון לקרן כדי שהיא לא תיסגר ולדאוג ליוצרים שנפגעו. "מעבר לעובדה כי בעיות אדמיניסטרטיביות אינן יכולות לשמש עילה לסגירת קרן, יש דרכים נוספות לטפל בנושא. בהתנהלות זו יש אטימות וחוסר לקיחת אחריות על גורלם של עשרות יוצרות ויוצרים, מפיקות ומפיקים שנמצאים באמצע ההפקה או החלו בהכנות אליה, ואשר יצאו לצילומים והשקיעו עשרות עד מאות אלפי שקלים, על בסיס הסכמים שנחתמו מול הקרן", נכתב בעצומה עליה חתמו מאות יוצרים בהם ברק היימן, רן טל, טליה לביא, ארי פולמן ודורון צברי.
ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "בימים אלה המשרד בוחן באופן אינטנסיבי את בקשת התמיכה של קרן מקור ל-2020 בתחום הסרטים הקצרים במגמה להמשיך ולסייע ליצירה בתחום הקולנוע בכלל ובתחום הסרטים הקצרים בפרט. המשרד מודע לחשיבותה של פעילות הקרן גם בתקופה קשה זו, ולפיכך הוא בוחן את הדברים באופן מעמיק וקפדני ואף פנה לקרן בבקשה לקבל מידע נוסף שעשוי לקדם את הבירור".