את היצירות של האמנית אנה קוגן, מאמני הבית של קבוצת ראש חוצות, לא תמצאו בגלריה או במוזיאון. הן מתנוססות בחוץ - על גבי קירות רחוב ובניינים בשכונת פלורנטין בדרום תל אביב וגם על מדרכות, בהן היא משתעשעת עם ציורי רצפה אמורפיים ומתעתעים. אחד מהם אף עיטר לתקופה מסוימת את רצפת נמל התעופה בן גוריון. "אני לא מסוגלת לשבת במקום ולצייר קטן, או על נייר", מספרת קוגן בריאיון ל-ynet. "אני חייבת אקשן מטורף, לעבור מקום, לצייר בגדול, לזוז". כבר עשר שנים שהיא רגילה לצאת ולצייר באמצע הלילה ולעלות לגובה, אבל לקורונה היו תוכניות אחרות וכמו כולנו, קוגן נאלצה להישאר בבית בין ארבע קירות עליהם העדיפה שלא לקשקש.
4 צפייה בגלריה
מעבודותיה של אנה קוגן
מעבודותיה של אנה קוגן
ביבי על פי אנה קוגן
(צילום: ירון ברנר)
"פתאום לא יכולתי לצייר על קירות ורצפות כמו שאני רגילה, ואז קרה אצלי איזשהו מהפך", היא מגלה. "התחלתי לשבת ולצייר בחדר. רציתי להמציא משהו חדש. ואז עלה לי הרעיון להפוך לדמות אחרת", וכך, היא רתמה את כישרון הציור שלה לקנבס מסוג שעוד לא התנסתה בו - הפנים שלה. "הדמות הראשונה שציירתי הייתה ביבי. יש לו תווי פנים מאוד מעניינים. ישבתי המון שעות והתרכזתי, כי זה שונה לגמרי מציור רגיל - הייתי צריכה ליצור אשליה אופטית. כשסיימתי, שלחתי תמונה לחברה והיא כתבה לי 'זה ציור נחמד, אבל את יודעת לצייר יותר טוב'. באותו רגע הבנתי שהיא לא קלטה שציירתי על הפנים שלי. היא חשבה שזה היה על נייר". אחרי ראש הממשלה, קוגן המשיכה להתנסות בתחביב החדש ולתעד את עצמה בווידאו והפכה עם הזמן גם לאלברט איינשטיין, גולדה מאיר, לאונרד כהן ועוד.
למה בחרת דווקא בדמויות האלה? "חיפשתי דמויות שמזכירות את תווי הפנים שלי ושיש להן תווי פנים דומיננטיים, כמו אף גדול. גם הלכתי על דמויות זקנות שיש להן המון קמטים כדי שיהיה לי מה לצייר, אבל לאחרונה התחלתי לאתגר את עצמי עם דמויות צעירות יותר".
4 צפייה בגלריה
אנה קוגן
אנה קוגן
"רציתי להמציא משהו חדש"
(צילום: ירון ברנר)
אילו דמויות קשה יותר לצייר לדעתך? "אנשים שיש להם תווי פנים מאוד סימטריים ופרופורציונליים, עם אף קטן למשל. גם מאוד קשה לצייר בחורות יפות ונשים צעירות. אבל אני מתכוונת להגיע למצב שאני יכולה לצייר כל בן אדם או דמות שאבחר".
כמה זמן לוקח לך להפוך לדמות? "הציור עצמו לוקח לי שעה וחצי או שעתיים. זה תלוי בדמות ואם אני צריכה להכין עבורה פאה, למשל. זה עיסוק שדורש המון ריכוז. כשאני עושה את זה אני פשוט שוכחת מכל מה שקורה סביבי".
את מי עוד את מתכננת לצייר? "חשבתי לצייר על עצמי את בעלי, ועליו אותי. זה יכול להיות מעניין".
4 צפייה בגלריה
אנה קוגן
אנה קוגן
"קשה לצייר בחורות יפות". קוגן מתחת לאיפור
(צילום: ירון ברנר)
לכבוד פורים, החלטנו לאתגר את קוגן עם דמות חדשה שעוד לא התנסתה בה - השף אסף גרניט. "הייתי צריכה להוסיף סוג של לסת ולפסל את זה עם חומר מילוי, כי הפנים שלו שונות משלי", היא מתארת את התהליך. "הייתי צריכה להקטין את המצח, להעלות את הפה ולצייר אותו ממש מתחת לאף, לשנות את הצורה של האוזניים והכתפיים. בקיצור, הכול".
4 צפייה בגלריה
תהליך העבודה של אנה קוגן
תהליך העבודה של אנה קוגן
קוגן בתור אסף גרניט
הילדים שלך מנצלים את העובדה שאמא אמנית? מבקשים שתאפרי אותם או תכיני להם תחפושות? "זה מצחיק, כי הילדים שלי לא ידעו בהתחלה שאני עושה את זה, כי הייתי מציירת בזמן שהם ישנו. בפעם הראשונה שעשיתי את זה חיכיתי שהם יירדמו ורק אז התחלתי לצייר על עצמי. בפעם השנייה שציירתי בלילה, הבת שלי יצאה וראתה אותי בדמות של איינשטיין והייתה קצת בשוק. עכשיו הם כבר רואים אותי בכל מיני דמויות וזה נראה להם רגיל לחלוטין".
אז בעצם פורים זה החג האהוב עלייך, או שאת מתחפשת כל השנה? "האמת שבחיים לא התחפשתי. לא יודעת למה. בתור ילדה עליתי מרוסיה ולא התאקלמתי מהר. עכשיו אני מחפה על כל השנים שלא התחפשתי".