אלבום חדש לחוה אלברשטיין הוא תמיד סיבה למסיבה. המוזיקאית הוותיקה, ששיריה הפכו במרוצת השנים לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית, לא מאמינה בפנסיה אלא ממשיכה להיות מעיין פורה של מוזיקה ויצירה ישראלית. וכך, יוצא לו היום (א') "ערב אחר" - אלבום חדש המורכב מעשרה שירים חדשים וקטע אינסטרומנטלי - שניים מהם מושמעים כאן בבכורה.
לכבוד יציאתו, ביקשנו מאלברשטיין שתספר במילותיה שלה על תהליך היצירה ומה מעניק לה השראה:
3 צפייה בגלריה
חוה אלברשטיין
חוה אלברשטיין
חוה אלברשטיין
(צילום: ניב עשת כהן)

ותודה לספוטיפיי

"מאז שיש לי בטלפון את האפליקציה של ספוטפיי אני שומעת המון מוזיקה דרכו, ושם גיליתי לתדהמתי שכל האלבומים שלי עלו לאפליקציה! לפעמים מתוך סקרנות אני מקשיבה לאיזה דיסק שלא שמעתי שנים. יש שירים שאני ממש לא זוכרת שהקלטתי (ולפעמים גם למה הקלטתי). בתי מאירה מזהירה אותי לא לחטט יותר מדי במה וכמה עשיתי עד עכשיו, כי אז את מתחילה לומר לעצמך "נו עשית די, בשביל מה לעשות עוד?'. אבל פתאום אני שומעת איזה שיר חדש ברדיו ומתאהבת ביוצר של השיר, מישהו שאני לא מכירה, וכבר מתעורר הריגוש הישן והטוב של התחלה חדשה.
"מוזיקה היא בשבילי חמצן, היא נותנת תוכן ומשמעות לחיי ומגינה עלי כשאני זקוקה לחיזוקים. המוזיקאים הם האנשים האהובים עלי ביותר".

הקשר המיסטי עם המפיק ערן ויץ

"בשנים האחרונות אני מרבה לעבוד עם ערן ויץ. אנחנו באמת משלימים זה את זו בצורה כמעט מיסטית. לפני כמה שנים יצא הדיסק 'בוא המורה' שאת כולו הלחין ערן, הלחנים שלו כמו יצאו ממני. המנגינות שלי מקבלות את העיבוד והפירוש המדויק אצל ערן.
"אנחנו נפגשים הרבה באולפן הקטן שלו - מנגנים ביחד, מקשיבים למוזיקה מתקופות ומסגנונות שונים ומדברים עליה. מדי פעם אני מביאה לערן טקסטים שאני אוהבת או כותבת, ואני תמיד סומכת על הטעם והביקורת שלו.
3 צפייה בגלריה
ערן ויץ וחוה אלברשטיין
ערן ויץ וחוה אלברשטיין
קשר מיסטי. ערן ויץ וחוה אלברשטיין
(צילום: גלית קלדרון)
"בשלב מסוים בפגישות ובהקלטות שעשינו הרגשנו פתאום שיש חומר לתקליט. נכון שהשירים הם תמיד הדבר העיקרי, אבל הפעם הרגשנו שמצאנו גם איזו דרך שונה לבצע אותם. מצאנו איזה צבע שחיבר בין השירים - שילוב של גיטרות אקוסטיות והרבה סאונדים אלקטרוניים מאוד עדינים. הוצאנו לרדיו את השיר 'ערב אחר' וקיבלנו תגובות מפתיעות, אז המשכנו לעבוד והנה, יוצא כל התקליט".

הפרשנות של אלון עדר

"את אלון עדר שמעתי ברדיו ומיד התאהבתי. הרגשתי אצלו את חדוות המוזיקה - משהו שמאד חשוב לי בעבודה. יש במוזיקה שלו גם משהו חסר גיל, וגם זה מאוד התאים לי. שלחתי לו את השיר "אל המים" שכתבה אפרת מישורי וביקשתי שינסה להלחין. לעיתים קרובות הלחן שאני מקבלת מאיר את הטקסט ומפרש אותו, וזה תמיד מפתיע אותי מחדש".

הטקסטים שחיכו שילחינו אותם

"מישורי היא אחת המשוררות החשובות ויוצאות הדופן בשירה העברית העכשווית. אני לא בטוחה שהלחינו עדיין את שיריה, אבל אני מאוד אוהבת אותה. שניים מהשירים שלה מופיעים באלבום החדש: 'אל המים' ו'איזה עצב'.
3 צפייה בגלריה
חוה אלברשטיין
חוה אלברשטיין
"חדוות המוזיקה זה משהו שמאוד חשוב לי"
(צילום: טלי שני)
"'כשיבוא הבוקר' שחותם את האלבום, נכתב על ידי עמירה הגני שאת שיריה אני אוהבת במיוחד. כבר הקלטתי חמישה מהם במהלך השנים".
"לפעמים אני גם מוצאת אצלי במגירות שירים שכתבתי מזמן ולא הייתי בטוחה שהם טובים מספיק. הפעם, שיתפתי את ערן בהתלבטות, וכך הקלטנו את 'אהבה היא לא''.
"גם השיר של חנוך לוין, 'היתה לה ארובה לבנה', חיכה בסבלנות שנים רבות שאלחין אותו. והנה זה קרה, והרגשתי שזה חייב להיות דואט. הכרזתי באולפן 'זה צריך להיות אבי קושניר'. ממש שמעתי אותו כבר בראשי שר את השיר. אבי, שהיה בעיצומן של חזרות ל'זהו זה' הצטרף בשמחה והביא הרבה חדווה לאולפן. הוא היה האיש הנכון למשימה. בכלל, בשיר הזה זכיתי למבצעים רבים, עם הנגינה הנפלאה של החצוצרן אבישי כהן ושני אחיו, יובל כהן (סקסופון) וענת כהן (קלרינט), שלומי שבן ידידי על הפסנתר, וכמובן ערן ויץ שעוטף את הכל".