ניצול, שעות עבודה ארוכות מדי, התמכרות לכדורים, הטרדות מיניות על הסט, הפרעות אכילה וחוסר שינה - כל אלה היו מנת חלקה של חייה הקצרים של ג'ודי גרלנד. ילדת הפלא, שפרצה כדורותי מ"הקוסם מארץ עוץ", סבלה מתנאים קשים ונוצלה על ידי האולפנים הגדולים (בעיקר MGM), וגם בבית לא זכתה לתמיכה שאולי הייתה מונעת את העוול של ילדותה. למרות שהיא צלחה את המעבר מילדה-שחקנית והפכה לכוכבת ענקית גם בבגרותה, הצלקות מהילדות נשארו איתה עד סופה המר, והיא נמצאה ללא רוח חיים בגיל 47, כשמתה ממנת יתר באמבטיה שבביתה בלונדון.
51 שנה לאחר מותה, נראה שגרלנד חוזרת לתודעה. בעקבות "ג'ודי - מעבר לקשת", סרט עלילתי על חייה שייצא היום (ה') לאקרנים, קולנוע דוקאביב יקרין בסינמטקים ברחבי הארץ בחודש פברואר את הסרט "סיד וג'ודי", המורכב כולו בחומרי ארכיון נדירים מהעיזבון של בעלה השלישי, המפיק סידני לופט.
את הסרט התיעודי ביים סטיבן קיג'ק, שכבר התמחה בסרטי תעודה על מוזיקאים (Scott Walker: 30 Century Man ,We Are X). הצילומים בסרט שופכים אור לא רק על מערכת היחסים המורכבת בינה ללופט, אלא גם על ילדותה הקשה בצל התהילה, ההתמכרויות והתמוטטויות העצבים שלה, ההופעות המרגשות ויחסיה עם משפחתה הקרובה.
"הכל קרה במקרה", אומר הבמאי בריאיון ל-ynet, על ההחלטה לעשות סרט תיעודי על חייה. "אני לא מעריץ שלה, גדלתי על ברברה סטרייסנד. אבל פגשנו את מי שהחזיק בעיזבון של סיד לופט והיו שם דברים מטורפים - ספר הזיכרונות שלו, צילומים נדירים ועוד הרבה דברים אישיים. בשביל יוצר תיעודי, שעושה סרטים שמבוססים על חומרי ארכיון, זה היה אוסף נהדר. החלטנו להשתמש בחומרים שלו כדי לספר את הסיפור שלה".
למה כולם מתעניינים בג'ודי עכשיו? "האמת שאני לא יודע, זה צירוף מקרים ששני הסרטים יצאו יחסית באותו הזמן. אבל אני חושב שבעידן MeToo הסיפור של ג'ודי חשוב במיוחד כי התייחסו אליה נורא. כל הגברים האלה שאמרו לה מה היא צריכה לעשות ואיך, כשהיא הייתה צעירה מאוד. יש כל כך הרבה אנשים שעוברים את מה שהיא עברה, וזה חשוב להציג את זה. גם רצינו לחגוג את המקוריות שלה ולהפשיט את כל המיתולוגיות סביבה".
3 צפייה בגלריה
ג'ודי גרלנד מתוך "הקוסם מארץ עוץ"
ג'ודי גרלנד מתוך "הקוסם מארץ עוץ"
ג'ודי גרלנד מתוך "הקוסם מארץ עוץ"
(צילום מסך)
לא רק האולפנים ניצלו אותה, התקשורת שחטה אותה בלי רחמים וצחקה על הבעיות שלה. "כן, הם תמיד היו נוראיים בכל מה שנוגע למפורסמים ולבעיות שלהם. אבל מדהים מה שהיא הצליחה לעשות למרות זאת".
עוד בצעירותה גרלנד נהגה לקחת כדורים שונים. חלק כדי לדכא את התיאבון, חלק כדי לשמור על ערנות, חלק כדי שהיא תוכל לישון כמו שצריך וחלק כדי לשמור על שמחת החיים. מי שלחץ עליה לקחת את הכדורים בצעירותה היו מפיקים שונים וההתמכרות הייתה בלתי נמנעת. הכדורים ליוו את גרלנד כל חייה עד למותה. לדברי קיג'ק, חוסר המודעות בדבר המסוכנות שלהם היא שגרמה למותה בטרם עת.
"לא הייתה מערכת תמיכה שיכולה לעזור למישהי כמוה בשנות ה-50 וה-60", מסביר קיג'ק וממשיך, "כשאתה מסתכל על מודעות בעיתונים מפעם אז היו פרסומות לכל הכדורים שהיא לקחה, מודעות ענק! 'משעמם לך בבית? קחי את הכדור הזה'. זו הייתה תעשייה שלמה שכיוונה לנשים ואני לא חושב שאנשים מבינים כמה גדול זה היה. גם מרילין מונרו מתה מכדורים, הן היו מאותו הדור. ג'ודי התחילה בגיל צעיר ועודדו אותה לקחת את התרופות האלה אז אף אחד גם לא היה שם כדי לעצור את זה עד שהיא התמכרה אליהם ומתה".
את כל ההקלטות והמכתבים שבסרט מקריאים ג'ון האם (כסיד) וג'ניפר ג'ייסון לי (כג'ודי) - קולות שמחזירים לחיים את הדמויות האיקוניות שבמרכז הסרט. "ג'ון האם היה השם הראשון שעלה לנו לראש. כי כשאתה חושב על שנות ה-50 זה הקול הגברי הראשון שאתה חושב עליו", מסביר קיג'ק את הבחירה, "ואנחנו גם ממש אוהבים את ג'ניפר והיא הייתה מעריצה של ג'ודי. היא לא לגמרי הבינה למה בחרנו בה אבל היא הסכימה".
3 צפייה בגלריה
ג'ודי גרלנד וסיד לופט
ג'ודי גרלנד וסיד לופט
ג'ודי גרלנד וסיד לופט
(צילום: AP)
בנבירה בחומרים, מה הכי הפתיע אותך? "מתברר שסיד היה מקליט את כל שיחות הטלפון שלה. רק להקשיב לשיחות ולקול שלה היה מאוד מרגש".
למה הוא הקליט אותה? "הוא ידע שהנישואים שלהם הולכים להסתיים והוא היה די רכושני כלפיה, במיוחד לקראת הסוף. הוא היה קלישאה כזאת של גבר בשנות ה-50. אבל הוא גם אהב אותה".
יצא לך לראות את "ג'ודי - מעבר לקשת"? "כן, אני חושב שרנה זלווגר עשתה עבודה מצוינת. העובדה שהיא הסכימה לשיר מעידה על אומץ גדול כי אי אפשר לחקות את הקול של ג'ודי, היא הייתה כל כך יוצאת דופן. אבל אני גם חושב שהם הפכו את סיד לנבל וזה לא ממש מדויק לדעתי. ממה שהבנתי, רוב האנשים מעריכים את 'ג'ודי - מעבר לקשת' אחרי שהם רואים את הסרט שלנו קודם, כי אנחנו נותנים רקע והקשר".
3 צפייה בגלריה
ג'ודי מעבר לקשת
ג'ודי מעבר לקשת
רנה זלווגר. מתוך "ג'ודי - מעבר לקשת"
גרלנד הייתה נשואה חמש פעמים, ולופט כאמור היה בעלה השלישי. הם היו נשואים 13 שנה ולשניים נולדו שני ילדים - לורנה וג'ו. הנישואים שלהם ידעו עליות ומורדות, ולא פעם לופט הואשם בכך שהוא מנצל את ההצלחה של גרלנד. קיג'ק מחזיק בנקודת מבט אחרת על מערכת היחסים ביניהם. "אלה היו נישואים ארוכים ומורכבים ובזמן הזה הוא עזר לה להשיג דברים נהדרים. אני לא רוצה להציג אותו כצדיק, הוא היה פגום בדיוק כמוה ואי אפשר להאשים רק אותו. אבל הוא אהב אותה מאוד והיה להם שיתוף פעולה יצירתי. הוא הזמין את כל המופעים שלה והפיק את הסרט 'כוכב נולד' בכיכובה - ולא קיבל על זה קרדיט. מאשימים אותו שהוא רכב על ההצלחה שלה וגנב את כל הכסף שלה, אבל בלי התמיכה שלו והאגרסיביות שלו היא לא הייתה מצליחה. הם היו צריכים אחד את השני".
לייזה מינלי, בתה של גרלנד מנישואיה הראשונים, אמרה שהיא לא מוכנה לראות את "ג'ודי - מעבר לקשת". אתה יודע אם היא צפתה בסרט שלך? "האמת שאני לא יודע. מה שכן, ממשרד יחסי הציבור של לייזה אמרו למפיקים שלנו שהם מאוד אהבו את הסרט. אז אני מניח שהיא ראתה אותו גם, אני מקווה שכן. שמענו גם תגובות טובות מהמעריצים הכבדים, שהם הכי מגוננים על ג'ודי. אז עברנו את המבחן שלהם".
זה מעניין שלמרות שהילדות של ג'ודי בעולם הבידור הייתה כל כך עצובה, שתי הבנות שלה פנו למשחק. "זה מאוד נפוץ. במובן מסוים, מה עוד הן היו יכולות לעשות? ולייזה בכלל ירשה תכונות נהדרות משני ההורים שלה. ג'ודי גררה את הילדים שלה להופעות שלה וגם הם לקחו בהם חלק, הם הרגישו בנוח על הבמה. אני חושב שזה היה כמו בית בשבילם".
הסרטים המוזיקליים פורחים היום, גם התיעודיים וגם העלילתיים. למה אתה חושב שזה קורה עכשיו? "זה נכון, הם בכל מקום. אני לא ממש יודע, אני התחלתי בזה כי רציתי לעשות סרט על מוזיקאי שאהבתי. תמיד רציתי להיות בלהקה, ואני מאוד אוהב מוזיקה ותמיד מחפש זוויות חדשות".
מי המוזיקאי שהכי היית רוצה לעשות עליו סרט? "הייתי רוצה לעשות 20 סרטים דוקומנטריים על פרינס. אני יודע שיש אחד שעושים עכשיו, אבל פרינס הוא קצת כמו בואי, אפשר לעשות עליו אינספור סרטים וכולם יהיו שונים".