בשיתוף השלטון המקומי

הזיגזגים שנרשמים בימים האחרונים בהחלטות קבינט הקורונה ובמתווה הטיפול במשבר מדירים שינה מעיני אזרחים רבים – קשישים, בני נוער בסיכון, בעלי עסקים קטנים, הורים לילדים קטנים ומי לא. כל מגזר ואתגריו, כל מגזר ושאיפותיו לסיום המשבר.
אך נדמה כי אחד המגזרים הלוטשים כעת עיניים כלות ממש אל עבר קבינט הקורונה הוא מגזר התרבות. עולם התרבות נכנס להקפאה עמוקה עם פרוץ המשבר בחודש מרץ השנה ומאז יושבים מרבית השחקנים והזמרים באפס מעשה, שלא לדבר כמובן על כל התעשייה העומדת מאחוריהם - מפיקים, במאים, כותבים, טכנאים, תאורנים, צלמים, סאונדמנים ועוד ועוד. הסרטים, ההצגות והמופעים הסתיימו עבור אלו באבחה במין מציאות סוריאליסטית כזו שנראית עד כה כחלום מתמשך, ולא מהסוג הטוב.
נכון לכתיבת שורות אלו, ונוכח ההחלטות החלקיות בלבד שמתקבלות בקבינט הקורונה תאריך היעד לפתיחת עולם התרבות נותר על כנו והוא עומד על ה-1 לספטמבר. על אף ההגבלות הצפויות יוצא בימים אלו המרכז לשלטון מקומי בהובלתו של יו"ר הארגון חיים ביבס, בקמפיין לעידוד האמנות והתרבות הישראלית במטרה להעניק לאמנים ולתעשיית הבידור כולה קצת חמצן לנשימה. במסגרת הקמפיין מזמינות רשויות מקומיות מכל הארץ אמנים ידועים להופעות פתוחות מול הקהל האוהד, המתגעגע לקצת שפיות. ההופעות הקרובות, בהשתתפות אמנים מוכרים דוגמת אהוד בנאי, פיטר רוט, יובל המבולבל וחנן בן ארי, יתקיימו כבר החודש וכן במהלך חודש ספטמבר.
"כמעט חצי שנה שלא היו לנו הופעות בבמות הגדולות ובחודש הראשון קיוויתי שמדובר על משהו זמני בלבד, והיה לי מאוד להסתגל למצב". אומר יובל שם טוב, יובל המבולבל. התקופה הארוכה היוותה נקודת שבר כאמן ובגילוי לב הוא מספר כי הוא אף חזר להופיע בהופעות פרטיות, דברים אותם לא עשה מאז תחילת דרכו המקצועית. "ניסיתי כל מיני תחליפים להופעות הרגילות אבל שום דבר לא יכול להיות תחליף לאומן שעומד על במה ומשמח קבוצה גדולה של ילדים עם הצגה שכרוכה בתלבושות ושחקנים, תאורנים והגברה, ובעצם אומנות שלמה ומקיפה".

1 צפייה בגלריה
מחכה לחזור לפגוש את הילדים על הבמות. יובל שם טוב
מחכה לחזור לפגוש את הילדים על הבמות. יובל שם טוב
מחכה לחזור לפגוש את הילדים על הבמות. יובל שם טוב
(צילו: יח"צ)

איך שורדים תקופה כל כך ארוכה בלי הופעות ובלי מפגש עם הקהל?
"לפני חודש בלית ברירה התחלתי בלית ברירה לעשות ימי הולדת פרטיים. היה בזה מעין הליכה אחורה כי אלו דברים שעשיתי בתחילת הדרך אבל מצד שני מצאתי בזה גם יתרונות כי יכולתי לפגוש שוב את הקהל בצורה ישירה, להופיע ולשמח. לפני שבוע קיימתי גם הופעת דרייב אין מול מכוניות בבית שמש ואני שמח על עצם ההופעה אבל זה היה מאוד מוזר לקבל במקום מחיאות כפיים, צפירות של מכוניות, מה גם שלא ראיתי את הקהל".
מה אתה חושב על החזרה המתוכננת של עולם התרבות?
"מדברים על פתיחת תאטראות והופעות אמפי בתנאים מגבילים וזה מאוד מרגש אותי. המון זמן לא חוויתי ולא פגשתי את הקהל שלי בהופעה רגילה, ואני מקבל המון תגובות מהורים לילדים שאומרים עד כמה כולם מחכים שאחזור להופיע ולשמח את הילדים. הגעגוע הוא הדדי, גם מבחינת הקהל וגם מבחינת האמנים ולשמחתי אנחנו מקבלים תמיכה גדולה מצד ראשי העיריות והמועצות להחזיר את עולם התרבות לחיים תוך שמירה על כללי הקורונה. מהנתונים רואים שיש הדבקה כמעט אפסית באירועי התרבות כך שאנחנו ממש מחכים ומצפים ליום בו נוכל לעשות שני דברים פשוטים – להתפרנס בכבוד ולשמח את ילדי ישראל".
יש כבר הופעות בקנה?
"ביום חמישי הקרוב, ה-27.8 יש לי הופעה באמפי פארק בקרית מוצקין מול כ-400-500 איש. זו הופעה תחת השמיים הפתוחים שתתקיים בקפסולות מופרדות של 20 איש בכל קבוצה. זה קצת מקשה על המכירות ועל הנוחות של הקהל אבל למרות הקשיים והעובדה שהיא מתקיימת בטווח קצר יחסית - בשבוע הבא, אני שמח לבשר שההופעה הזו כמעט מלאה. זה מעיד יותר מכל על הביקוש הגבוה מצד הקהל להופעות תרבות, ואני מקווה שהמגמה הזו תלך ותגבר".
גם הקומיקאי והשחקן ניקי גולדשטיין שמח לקראת המפגש עם הקהל. "לאמן במה שרגיל במשך שנים להצחיק כמעט מדי ערב אנשים על הבמות, בסוג של שליחות מבחינתי, אני מרגיש שזה נלקח ממני ומחבריי באבחה אחת עם פרוץ המשבר", אומר גולדשטיין בגילוי לב. "בימים הרגילים, כלומר טרום הקורונה, הייתי רגיל לקבל הודעות תודה אחרי הופעות וזה היה דבר שמאוד מילא אותי וגרם לי לתחושת סיפוק אישי גדולה. כל זה הפסיק ביום אחד ומאז לא היו לנו לא אופק תקווה. אז נכון, יש אנשים שיסתדרו איך שהוא עם המצב מבחינה כלכלית אבל הנפש של האמן נגמרת בצורה הזאת. אנשים נהיים עצבניים ונכנסים לדיכאונות".
אתה מרגיש שהמדינה שכחה אתכם בצורה מסוימת?
"בהחלט. מצד אחד מפסיקים לך את העבודה בצורה חד צדדית ומצד שני נותנים לך את ההרגשה שלאף אחד לא אכפת ממך. כולם שכחו פתאום שהאמנים היו תמיד הראשונים שתרמו מזמנם ומעצמם בכל אירועי ההתרמה למיניהם. הם תמיד היו הראשונים להתנדב באהבה גדולה ועל סמך ההשתתפות שלהם הביאו את הקהל ואת התורמים. דווקא עכשיו כשאנחנו צריכים עזרה או לפחות הכרה במצוקה שלנו מהמדינה, אנחנו לא מקבלים אותה".
מהן התחושות שלך כעת לקראת המפגש המחודש עם הקהל?
"אני מאוד מתרגש עכשיו, אני מרגיש כאילו הייתי בחו"ל חמש שנים ורק רוצה להופיע ולעשות את מה שאני אוהב. אני עושה אמנם הופעות קטנות ליד הבית בשביל הנפש ובשביל הפרנסה אבל זה לא הדבר האמיתי כמובן. להתרגשות שלי עכשיו יש גם פן אישי יותר - אשתי שירלי גולדשטיין היא חלק מהותי במאבק האמנים וכמפיקה בעצמה וכאשתו של אמן היא עשתה ימים כלילות לגיבוש המתווה לחזרת עולם התרבות".
"אני חושב שאחד הדברים שהכי חשובים במדינה בתקופת המשבר הזו הוא ההומור ומבחינתי גמזו או ברבש היו צריכים לייעץ לראש הממשלה לא רק על נושאי בריאות אלא גם לשים דגש על החזרת ההומור למדינה על מנת שהאזרחים יוכלו לעבור את התקופה הזו יותר בקלות. כמה שזה נשמע מוזר, בלי אסקפיזם של שעה וחצי עם צחוק אי אפשר לתפקד".
יש כבר הופעות בקנה?
"אנחנו נמצאים בהתארגנויות לקראת ה-1 לספטמבר ומתכוונים לחזור בגדול".
ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה מברכת על כך שעולם התרבות, שהיה הראשון להיסגר בעקבות הקורונה, עומד להיפתח שוב. "הרבה פעמים נוטים לשכוח את האנשים הרבים שנמצאים מאחורי הקלעים ונקלעו למצוקה כלכלית משמעותית בחודשים האחרונים בעקבות המצב. אין שמחה ממני לראות שנמצא הפתרון לכך. בהיכל התרבות שלנו שעומד שומם מזה מספר חודשים מחכים לרגע הזה, וכולי תקווה שלאחר ירידת התחלואה בעיר, נוכל לפתוח אותו שוב".
גם בעיריית אשקלון מציעים מופעים בשיתוף טרגט מרקט עם האמנים המובילים כמו נסרין קדרי, ישראל קטורזה, טל מוסרי, עידן עמדי, חני נחמיאס, להקת שלווה, חנן בן-ארי ועוד. ההופעות יתקיימו באזור פתוח, בהתאם למגבלות הקורונה ולפי נהלי משרד הבריאות. הפסטיבל באשקלון יחל השבוע ביום רביעי, 26.8 בשעות הצהריים ויתקיים מדי יום עד סוף החופש הגדול, ב-31.8.
השלטון המקומי מקדם בימים אלו שלל הופעות תרבות ברחבי הארץ ועל אלו ניתן למנות את הבאות:
26.8 – הדוד חיים ומוש בן ארי, מודיעין מכבים רעות
26.8- פיטר רוט, שוהם
27.8- להקת שקטק, מ.א מגידו
27.8- רגב הוד, אור יהודה
3.9 - חנן בן ארי, מגדל העמק
10.9- אהוד בנאי, יקנעם

בשיתוף השלטון המקומי