ב-HOT לא יכלו לחלום על עיתוי מוצלח יותר לשידור הסדרה החדשה שלהם, "הפוליטיקה של האוכל", שעלתה אתמול (ב') ב-HOT8. בימים בהם רשתות המזון הן יעד התיירות הנחשק החדש של אזרחי ישראל, סדרה על אחורי הקלעים של תעשיית המזון בארץ היא המוצר הנכון בזמן הנכון, גם אם רוב הסיכויים שמה שתראו בה קצת יוציא לכם את החשק להגיע לסופר מלכתחילה.

'הכל מים', אמר פעם מישהו חכם, אבל הנה תיאוריה רלוונטית לא פחות: הכל כסף. זאת המסקנה שעולה (שוב) מארבעת הפרקים של "הפוליטיקה של האוכל". סדרות על מזון מקושרות אצלנו בדרך כלל לאסקפיזם, ויזואליה יפה שמפעילה את הבלוטות, הסברים על טכניקות בישול או על צילחות אסתטי. אנחנו קוטפים, מלקטים וצדים את המזון שלנו ברשתות המזון ויודעים בדיוק איך אנחנו אוהבים אותו ולמה. אבל מה אנחנו יודעים על הדרך שעושה האוכל שלנו עד לסופר? לא הרבה, מסתבר. ואת הדרך הזאת מנסה "הפוליטיקה של האוכל" לפרק לגורמים, כדי שנצא ממנה עם תמונה קצת יותר מלאה וריאלית של שוק המזון הישראלי.
הפוליטיקה של האוכל, כמו רוב הפוליטיקות, עלולה להוביל לדיכאון. לא במקרה כונתה הסדרה הזאת "מגש הכסף" של המזון הישראלי. לחם, בשר, חלב ופירות וירקות הם הכוכבים של ארבעת הפרקים, ומאחורי כולם מסתופפים אינטרסים כלכליים של גופים גדולים, חלקם אמורים לדאוג לבריאותכם אבל לא טורחים לעשות זאת ואחרים מלכתחילה מעוניינים רק ברווח הכספי. המצב שבו תזונה בריאה ויקרה יותר הפכה לסוג של פריבילגיה לאנשים שיכולים להרשות לעצמם את ההוצאה, הוא תוצאה ישירה של אותם מארגי אינטרסים וסדרי עדיפויות לקויים של מי שמופקדים על הבריאות שלנו.
1 צפייה בגלריה
מתוך "הפוליטיקה של האוכל"
מתוך "הפוליטיקה של האוכל"
מתוך "הפוליטיקה של האוכל"
(צילום: באדיבות HOT8)
החלב הוא לא מקור בריא לסידן ו-80 אחוז מהישראלים סובלים מרמה כזאת או אחרת של אי סבילות ללקטוז, אבל 'מועצת החלב' ממשיכה להגדיל את כמות החלב המיוצרת ומעודדת את צריכתו. רשתות השיווק הגדולות מונעות את הקמתו של שוק סיטונאי כדי להוריד לברכיים את החקלאים, בעוד שרוב הפירות והירקות שלנו מיובאים וחלקם כבר מזמן לא טריים (התפוחים בני חצי שנה!). משרד הבריאות משתף פעולה עם מאפיות שונות ומקדם לחם שאינו בריא כ"לחם בריאות". אין ספק, תצטרכו עצבים חזקים כדי לצפות ב"פוליטיקה של האוכל", אבל אם תצליחו לצלוח אותה תצאו ממנה עם תובנות חשובות ולא פחות חשוב, פרקטיות, שישפרו את התזונה שלכם במציאות הקיימת.
גדולתה של "הפוליטיקה של האוכל" היא לא רק באיסוף האינפורמציה ובתחקיר, אלא באופן בו היא מסדרת ומפשטת את המידע הזה, ככה שכולנו נוכל להבין אותו ולא נטבע בתוכו כמו במדורי הכלכלה. בחירת המרואיינים היא מצוינת (כולל הנבל הסדרתי בכל פרק) והשילוש הקדוש הון-שלטון-מזון מוגש לנו בצורה נהירה, מושכלת וקלה לעיכול. צפיית חובה לפני השופינג הבא שלכם בסופר.