בסוף השבוע האחרון התקיימה בצרפת אליפות העולם בפואטרי סלאם (תחרות שירה מדוברת, שבישראל נערכת בתיאטרון האינקובטור), במהלכה הגיע הישראלי אסף שנהב למקום השני עם שיר נוקב על מערכת החינוך.
כמו אירועי תרבות רבים בתקופה האחרונה, גם התחרות הושפעה מנגיף הקורונה והתקיימה כולה דרך אפליקציית זום. "בהתחלה זה היה די מבאס, אבל בסוף נוצרה שם חוויה מיוחדת של מפגש עם הרבה משוררים דרך הזום", מספר שנהב בריאיון לאולפן ynet, במהלכו הוא גם מבצע את השיר שזיכה אותו בפרס המכובד.
כל העניין בפואטרי סלאם זה להופיע מול קהל, לא? "זה לגמרי הדבר. כשאני מופיע אני ממש מרגיש מה קורה בחדר, ולפי זה אני משנה את ההופעה שלי. אבל כמו שאמר המארגן, שירה מתרחשת ברגע ההיסטורי שבו היא נמצאת ולכן הוא לא רצה לדחות את זה".
1 צפייה בגלריה
אסף שנהב באולפן ynet
אסף שנהב באולפן ynet
אסף שנהב באולפן ynet
(צילום מסך)
במה השירים שלך עוסקים? "בהרבה דברים. אני מערבב בין מחאה לפגיעות. בגמר הופעתי עם טקסט שנקרא 'הבלדה למערכת החינוך'. היה גם טקסט שדיבר על נהג מונית שנעל אותי במכונית ודרש ממני לשלם לו הרבה כסף ועל הטראומה שחוויתי שם".
התכנים שלך דיברו גם לצרפתים? "למזלי זה עבד. גיליתי שהטקסטים שלי ממש אוניברסליים".
הקטע שלך, "הבלדה למערכת החינוך", מעביר מסר מאוד חד ונוקב. היית רוצה שהמסר הזה יגיע גם לפוליטיקאים? "לגמרי. אני חושב שמערכת החינוך נמצאת היום במשבר כולל ברוב העולם. העולם משתנה מהר, בקורונה ראינו איך זה יכול לקרות ברגע אחד. הילדים בבתי הספר לא מוכנים לעולם המשתנה. המידע מועבר אליהם והם נותרים פסיביים, במקום שתהיה חוויה שמאפשרת להם ללמוד ולהיות סקרנים".