הקיץ מגיע לשיאו ונושא עמו טעמים של אבטיח, ים וחופש גדול. אך השנה, בצל המגיפה העולמית, נסגרו שערי השמים והחופשות עומדות בסימן שאלה. או במילים אחרות (של עוזי חיטמן): "אנחנו נשארים בארץ, אנחנו נשארים". ימים ושעות ארוכים יהיה על הילדים ועלינו להעביר בבית - אך למודי תקופת הסגר, ניתן לומר שעכשיו אנחנו רגועים יותר ומעריכים בריאות ורגעי חסד קטנים. למשל, לנסוע לבקר קרובי משפחה נידחים בקצה השני של הארץ, ללכת לים, שם יש אוויר נקי למכביר (ולא צריך מסיכות), או פשוט לקחת ספר ולשקוע בקריאה, ביחד או לבד, על ארצות רחוקות והרפתקאות מסעירות. הנה כמה ספרים מושלמים לקריאת קיץ קלילה ששכרה בצידה, ואשר ינעימו על כל בני הבית את הזמן.
5 צפייה בגלריה
כריכת הספר
כריכת הספר
כריכת הספר
(הוצאת כתר)

צרות בצרורות

מאת: עינת צרפתי | הוצאת כתר | 2020
עינת צרפתי חוזרת עם ספר חדש ומלהיב, במיוחד לימות החום. אחרי שכבר יצרה את ספר הקיץ האולטימטיבי ועטור השבחים "ארמון בחול", צרפתי רקחה הפעם אגדה משעשעת על הפכים משלימים, עם מוסר השכל בסופה. שני מלחים בשם ג'ורג' ואלברטיני מוצאים את עצמם בלב ים על קצה ספינתם הטרופה. אלברטיני הנרגן מדוכדך. ג'ורג', לעומתו, במצב רוח מרומם. ואז שורה של צרות שונות ומשונות פוקדות את הצמד, וכאשר אלברטיני מתלונן - ג׳ורג׳ עונה פעם אחר פעם בשלוות נפש סטואית: "יכול להיות יותר גרוע". ואכן, הצרות הולכות והופכות יותר גרועות והזויות - החל מגשם, ספינת רפאים עם פיראטים ועד שהצמד נבלע בבטן לוויתן, ממנו הם גם מצליחים להיחלץ ומגיעים למערה. ומה קורה אז? תצטרכו לגלות בעצמכם. הנאה צרופה מובטחת!
בונוס לקוראים הצעירים: נסו לעקוב לאורך הספר אחרי השחף, התוכי והבקבוק הירוק.
מתאים לגילאי 7-3.
5 צפייה בגלריה
כריכת הספר
כריכת הספר
כריכת הספר
(הוצאת כנרת)

מחכים לניסים

מאת: שירה גפן ואתגר קרת | איורים: עובדיה בנישו | הוצאת כנרת | 2020
מי מאתנו לא מחכה בימים אלו לנס? אבל בספר הזה, ניסים (במלעיל) הוא שם של ילד. כמובן שבחירת השם איננה מקרית, כי אחרת היו קוראים לספר "לב מחכה לניסים" או פשוט "מחכה" ביחיד ולא "מחכים" ברבים, ולכן אפשר להבין ששם הספר מתייחס לילדים ולהורים גם יחד, למספרים ולקוראים. בקיצור, לכולנו.
הסיפור עצמו פשוט ויומיומי, אך כתוב לעילא וצופן בחובו הרפתקאות, דמיון ותובנות על חברות. שני ילדים קבעו להיפגש אחר הצהריים בשכונה. אחד עומד ומחכה והשני לא מגיע. בינתיים עוברים חברים אחרים ומציעים לו להצטרף אליהם למשחקים, שהופכים ליותר ויותר מפתים וסוריאליסטיים. לבסוף הילד מתרצה ומצטרף לטיסה לחלל, משם הוא יכול להשקיף על כל השכונה. משם הוא גם רואה את החבר אשר מחכה לו ומבין שזה הרגע לשוב הביתה.
"מחכים לניסים" הוא פיקצ׳ר בוק קלאסי, בו האיורים לוקחים חלק לא פחות חשוב בעלילה מאשר הטקסט. ואילו איורים מרהיבים! זהו ספר הילדים הראשון של בנישו, וניכר כי הוא התייחס לכך בכבוד הראוי ועשה עבודה נהדרת. האיורים ממלאים את כל כפולות העמודים, מלאים בפרטים, בצבעוניות ישראלית המזמינה לצלול פנימה.
בונוס: שירה גפן ואתגר קרת מקריאים את הסיפור בחינניות.
מתאים לגילאי 7-4.
5 צפייה בגלריה
כריכת הספר
כריכת הספר
כריכת הספר
(הוצאת עוץ)

קווין הפוני והאגדה

מאת: פיליפ ריב | איורים: שרה מקינטייר | מאנגלית: גילי בר-הלל סמו | הוצאת עוץ | 2020
ספר חדש מבית היוצר של הצמד ריב-מקינטייר, שמגישה לנו גילי בר-הלל סמו (הוצאת "עוץ") – וכתמיד, זוהי חגיגה לכל החושים. בספר המתוק הזה אנו פוגשים פוני מעופף ושמנמן החובב עוגיות (במיוחד בטעם סנדוויץ' קרם) בשם קווין, ואת הילד מקס, אשר רוצה יותר מכל דבר בעולם לגדל חיית מחמד. לילה אחד פורצת סופה אימתנית ומעיפה את קווין היישר למרפסת ביתו של מקס. הם הופכים מיד לחברים הכי טובים. כאשר מתחיל למחרת מבול שמציף את כל העיר, מקס וקווין יוצאים להציל את המצב. הם עושים קניות בסופרמרקט שמתחת למים, נלחמים בחבורת קופי ים שובבים ומרושעים ומצילים את מנהל בית הספר מר טחב. ככה זה בספרים של ריב-מקינטייר – הרפתקאות מסעירות ומשעשעות מחכות מעבר לכל פינה, דמיון מתערבב עם מציאות באופן משכנע. בנות ים, פוני מעופף, ומבול אימתני מרגישים כה אמיתיים, שלא אתפלא אם בתום הקריאה כל הילדות/ים יבקשו ממכם לאמץ פוני מעופף. או לפחות קוף ים. זהו ספר ראשון בסדרה, בהחלט יש למה לצפות.
בונוס: באתר ההוצאה יש דפי פעילות מדליקים של קווין וחבריו, אפשר להדפיס בבית.
מתאים לגילאי 8-4.
5 צפייה בגלריה
כריכת הספר
כריכת הספר
כריכת הספר
(הוצאת עברית)

הקרוסלה של מיכל

מאת: יעל שוב | הוצאת עברית (ספר דיגיטלי) | 2020
מיכל, נערה רגישה על סף התבגרות, היא גיבורת הספר המקסים הזה, אשר שוזר בעדינות פנטזיה עם סיפור ריאליסטי. היא גרה בתל אביב עם אמה, ואת אביה היא לא מכירה. הן עוברות לניו ג'רזי, ארה"ב, בעקבות עבודתה של האם ושם חווה מיכל קשיי הסתגלות ופערי תרבות ומתגעגעת לארץ. כאשר אמה מתה בתאונה (זהו לא ספוילר), היא עוברת לגור במנהטן, ניו יורק, עם "דוד ג'ו", אותו פגשה בעבר אך בקושי הכירה, אשר עובד כמפעיל בקרוסלה שבסנטרל פארק. הסיבה לבחירה התמוהה שלא לחזור ארצה עם סבא וסבתא מתגלה בהמשך הסיפור. מכאן מתחילה מיכל תקופת הסתגלות לחייה החדשים, לומדת להכיר את דוד ג'ו, מגלה עובדות קסומות ומסתוריות בנוגע לקרוסלה, פוגשת חברים ודמויות ססגוניות, ומתמודדת עם שדים מהעבר וההווה. והכל על רקע העיר התוססת בעולם, אשר מככבת בסיפור לא פחות מגיבוריה. ספר שאהבת המילה הכתובה ניכרת בה מכל פינה, הסוחף להרפתקה עם ניחוח מיתולוגי.
בונוס: כנסו למפת גוגל וחפשו את כל האתרים בהם ביקרה מיכל ברחבי מנהטן. לפחות ייתן קצת טעם של חו"ל.
רוצים לקרוא את הספר? לחצו כאן
מתאים לגילאי 13-9.
5 צפייה בגלריה
כריכת הספר
כריכת הספר
כריכת הספר
(הוצאת צילי)

אבא ארך רגליים

מאת: ג׳ין ובסטר | מאנגלית: לי עברון | הוצאת צילי | 2020
לאחר שביקרנו בניו יורק של ימינו, בואו נקפוץ אחורה בזמן למאה ה-19 הרומנטית. בימים שבהם בתי היתומים נתמכו על ידי נדבנים אמידים, וילדים וילדות היו נתונים לחסדיהם ולחסדיהן של מנהלות קרות לב וחמדניות. נכיר את הנערה ג'רושה אבוט, שחצתה זה מכבר את הגיל של דרי בית היתומים על שם ג'ון גריר, אך נשארה עוד שנתיים בתמורה לעבודת פרך. יום בהיר אחד, המנהלת, גברת ליפט, מודיעה לג'רושה כי זכתה לתמיכה של נדבן אשר ביקש להישאר אלמוני, והיא מיועדת ללכת ללמוד על חשבונו בקולג׳ בכדי להפוך לסופרת. התמורה היחידה שהוא מבקש היא לקבל מג'רושה מכתבים בהם תספר לו על התקדמותה בלימודים ועל חייה, וזאת בכדי לאמן אותה בכתיבה. אין בכוונת הנדבן להשיב למכתבים או להכביד על חייה. מכאן מתחיל אחד מספרי המכתבים הידועים והאהובים בעולם, אשר מוגש לנו כאן בתרגום נהדר של לי עברון.
האם הרומן עומד במבחן הזמן? כן ולא. כן - כי תענוג להכיר את ג'רושה (שמקצרת את שמה ל-ג'ודי), הנערה השנונה והחכמה אשר עומדת במרכזו. ג׳ודי מתארת את חייה בחן רב, ומזמינה אותנו לראות איך היא הופכת מיתומה עזובה לאישה צעירה המפרנסת את עצמה בכבוד, וראויה להתערבב בחברה הגבוהה. לא - וזהו אינו לא מוחלט, אלא אווירה שמרחפת מעל הקריאה - כי הנוער של היום היה מכנה את הספר הזה במילה "קרינג'". ג'ודי מכנה את הנדבן האלמוני על שם העכביש "אבא ארך רגליים", אא"ר, ובשלל כינויים במהלך הספר, ובקיצור: אבא. מכיוון שרובנו יודעות איך נגמר הסיפור, בטני התכווצה בכל פעם שג'ודי פנתה אליו בתור "אבא", וקשה שלא לחשוב בימינו איך "אבא" תמרן את הנערה התמימה להכיר ולהתאהב בו מבלי שידעה את זהותו, והפיל עליה פצצה בסוף הספר. האם אנו רוצות להעביר לבנותינו את המסר שכל נערה זקוקה לנסיך שיציל אותה? אני רוצה להאמין שלא. לכן הספר צריך לבוא, לטעמי, עם הפניה לקריאה ביקורתית, חרף ההיסחפות הרומנטית שבשיאו.
בונוס: מה יותר רומנטי מאשר כתיבת מכתבים? כתבו מכתב על מעשיכן בחופש הגדול למעריץ דמיוני המתגורר מעבר לים.
מתאים לגילאי 10 ומעלה.