הלם בעולם המוזיקה: אדי ואן היילן, שנאבק בשנים האחרונות במחלת הסרטן, מת הערב (ג') בגיל 65 בבית החולים סיינט ג'ון בסנטה מוניקה, קליפורניה. ואן היילן היה גיטריסט ומייסד להקת הרוק האגדית ואן היילן. אשתו ג'ני, בנו וולפגנג ואחיו אלכס, מתופף הלהקה, היו לצידו ברגעיו האחרונים.
2 צפייה בגלריה
אדי ואן היילן
אדי ואן היילן
אדי ואן היילן
(צילום: AP)
בנו וולפגנג צייץ הערב על מותו בטוויטר: "אני לא מאמין שעליי לכתוב את זה, אך אבי, אדוארד לודוויק ואן היילן, הפסיד היום במאבקו המייגע והארוך במחלת הסרטן. הוא היה האבא הטוב ביותר שיכולתי לבקש. כל רגע שחלקתי איתו על הבמה או בכל מקום היה מתנה. לבי שבור ואני לא חושב שאוכל להתאושש לגמרי מהאובדן הזה. אני אוהב אותך המון, אבא".
ואן היילן נולד באמסטרדם ב-1955 והיגר עם משפחתו לקליפורניה כשהיה בן 7. מגיל צעיר נמשך למוזיקת רוק ולגיטרה חשמלית וב-1972, כשהיה בן 17, הקים את להקת ואן היילן עם אחיו אלכס, אליהם הצטרפו הבסיסט מייקל אנתוני והסולן דייויד לי רות'. במהלך השנים התחלפו סולני הלהקה, אך האחים ואן היילן נשארו בה באופן רציף, והשתתפו ב-12 האלבומים שלה. בין להיטיה הגדולים של הלהקה: Jump, Runnin' With the Devil, Panama ו-Why Can't This Be Love.
אלבומם Van Halen מ-1978, שואן היילן כתב לו את רוב השירים, זכה להצלחה מסחררת והפך את הלהקה לסנסציה בינלאומית. 1984, אלבומה השישי של הלהקה, הגיע למקום השני בטבלת הבילבורד האמריקני אחרי האלבום Thriller של מייקל ג'קסון, בו ואן היילן ניגן את סולו הגיטרה המפורסם בלהיט הענק Beat It.
בריאיון שערך ב-2012, סיפר ואן היילן כי הוא לא רק ניגן את קטע הסולו, אלא גם עבד עם המפיק קווינסי ג'ונס כדי לשנות את כל החלק האמצעי של השיר. לדבריו, הוא פגש את מייקל ג'קסון לזמן קצר לאחר שסיים להקליט, והזהיר אותו שהוא שינה חלק מגדול מהשיר. "הוא האזין ואז אמר: 'וואו, תודה שיש בך את התשוקה לא רק להפציץ עם סולו הגיטרה - אלא גם לדאוג לכך שהשיר ישמע טוב יותר'".
2 צפייה בגלריה
ואן היילן
ואן היילן
ואן היילן
(צילום: AP)
ואן היילן נודע בכישורי הנגינה הפנומנליים שלו, ובסקר שערך מגזין "רולינג סטון" ב-2015 הוא הגיע למקום השמיני ברשימת 100 הגיטריסטים הגדולים ביותר. כמו כן, הוא חתום על פטנט של מתקן מיוחד שתיכנן בשנות ה-80, עליו הניח את הגיטרה שלו באופן שאיפשר לו לנגן בצורה אנכית.
לאורך השנים ואן היילן לקח חלק בפרויקטים שונים מחוץ ללהקה, ועבד עם מוזיקאים גדולים כמו ג'ין סימונס, פרנק סינטרה, רוג'ר ווטרס ועוד. ב-2009 הוא הופיע בתפקיד אורח בעונה השביעית של הסיטקום המצליח "שני גברים וחצי", שם ניגן קטע מתוך השיר As Is.
ב-1981 נישא לשחקנית ואלרי ברטינלי, ולשניים נולד הבן וולפגנג, שהצטרף ללהקה כבסיסט בשנת 2006, כשהיה בכיתה י"א. ב-2001 נפרדו ואן היילן וברטינלי וב-2007 התגרשו באופן רשמי. כשנתיים לאחר מכן, ואן היילן התחתן עם שחקנית-ניצבת בשם ג'ני ליסבסקי.
בשנים האחרונות לחייו ואן היילן התמודד עם לא מעט בעיות רפואיות. ב-1999 עבר ניתוח להחלפת מפרק ירך ובתחילת שנות ה-2000 חלה בסרטן הלשון. ב-2007 הוא נכנס למכון גמילה בעקבות ההתמכרויות לסמים ואלכוהול וב-2012 עבר ניתוח לטיפול בדלקת סעיף במעי הגס (דיברטיקולוזיס). ב-2019 נחשף כי הוא מתמודד עם סרטן הגרון, שהוביל, לבסוף, למותו.