את חגיגות יום ההולדת ה-75 שלו מעביר יהודה בארקן - כן, הוא הוסיף את האות א' לשמו בשנים האחרונות - בשיעורי תורה טלפוניים ובחלוקת מזון לארבע משפחות נזקקות שהוא בקשר עמן.
4 צפייה בגלריה
יהודה ברקן
יהודה ברקן
לא מתחרט על כלום. יהודה ברקן
(צילום: אבי רוקח)
"השגרה היא שגרה של כל בית ישראל", הוא אומר, "כולם יושבים בבית. אחד רואה טלוויזיה ואחר לומד תורה עם רבו דרך הטלפון. כל אחד ודרכו שלו. יש לי שני רבנים, הרב שוורץ והרב שינפלד, שאנחנו לומדים את פרשת השבוע ואת הדברים שמסביב ומנסים לנתח האם הקורונה זה יד אלוהים. יש לי הרגשה שאחרי שמשבר הקורונה יחלוף - הרבה אנשים יתחזקו".
למה? "אחד הדברים שאתה לומד בשיעורי התורה זו השגחה עליונה, ויש דבר כזה שנקרא אצבע אלוקים. לפני פסח אספר לך משהו אקטואלי. כשמשה רבנו עומד מול פרעה ומבקש שישחרר את עם ישראל ופרעה לא מסכים, אלוקים מטיל עליו מכה אחר מכה - רק במכה אחת כל החרטומים אמרו 'אצבע אלוקים היא'".
איזו מכה? ״כינים. כינה זה פיל ליד הקורונה. לכן אתה מבין שבורא עולם נותן לכל העולם להבין, לכל אלה שעושים שרירים ומדברים על פצצות ואטומים, שהכול קשקוש. אם בורא עולם רוצה להראות מי הוא שליט העולם - הוא שולח חיידק אחד קטן, ותראה איזה בלאגן זה יוצר בעולם. זאת תפיסת העולם שלי. ככל שהטייקון יותר גדול וככל שיש לך יותר כח ואתה שולט במשק הישראלי, כשבורא עולם רוצה - אתה קורס ונופל. לכן אחד הדברים החשובים זה לבוא ולהתמתן, לא ללכת עם ראש מורם יותר מדי. רק אדון עולם קובע".
4 צפייה בגלריה
יהודה ברקן
יהודה ברקן
יהודה בארקן, מימי הבורקס
(צילום מסך)
"אני לא רוצה להטיף לאנשים לחזור בתשובה. יש לי שלושה ילדים שלא חזרו בתשובה ואני מתייחס אליהם כרגיל ונורמלי ביותר. אחד הדברים שכל יהודי צריך לדעת זה שהכול בידי שמים, חוץ מיראת שמיים".
יבוא אדם שפחות מאמין ויגיד, "תראה, בני ישראל ידועים כעם סגולה, והנה גם אנחנו סובלים מקורונה, אז איפה בורא עולם?" "להבנתי בלבד, כשיש בעיה, בורא עולם לא מוציא את היהודים. גם היהודים אמרו 'בוא ניסע בשבת, בוא נפתח את המרכולים בשבת', זה היהודים עשו את זה. בורא עולם אמר - תן לאלה שבאים לחפש את הקדמה, האם הם יכולים להשתלט גם על הקורונה? היהודים עשו מספיק בעיות. אבל גם כאיש מאמין יש חובה עלינו - ונשמרתם לנפשותיכם. זו הפעם הראשונה שסוגרים בתי כנסת, ולמה? כדי שהחיידק לא יעבור בתפילה. עם כל זה שאנחנו יהודים, זה סוג של חורבן קטן, בתי הכנסת ריקים. זה לא סתם".
יש את התמונות של החרדים שלא נשמרים. "כואב לי הלב לראות את התמונות של החרדים, שלא שמים פס. אני חס וחלילה לא רוצה להיכנס להשמצות, אבל אותו יהודי, אם זה רק היה פוגע בו - תעשה מה שאתה רוצה. אבל זה שאתה פוגע באחרים ולא שם לב לכללים... אני יודע שישנם הרבה רבנים שיוצאים לזעקה, מגיעים לדקויות של לא לנשק מזוזות. ולמרות זאת יש כאלה שמתנגדים - ויש מושג כזה 'עם קשיי עורף'. יש כאלה שבעד ויש כאלה שהם נגד. עם קשיי עורף אנחנו".
4 צפייה בגלריה
לברך על הטוב - וגם על הרע
לברך על הטוב - וגם על הרע
לברך על הטוב - וגם על הרע
(צילום מסך. "בלי בושה")
בורא עולם לשיטתך גרם לקורונה? "אני איש מאמין עם הרגליים על הקרקע, ואני מבין שכל מה שקורה - משהו גרם לזה לקרות. אחד חושב שזה מזג אוויר ואני חושב שאם יש אדון לעולם הזה זה לא טראמפ ולא ביבי. כל המעצמות מתגמדות לעומת בורא עולם. אף אחד לא יצר אותו. שכל אחד יאמין במה שהוא רוצה".
איך אתה שומר על עצמך? "אני מקדם מרות. אם אמרו להישאר בבית, אני עושה את זה, ואם אמרו לשטוף ידיים ואם אמרו לא להתקרב לאנשים, אני עושה את זה. לכן אני לוקח שיעורי תורה דרך הטלפון. אני הפסקתי לנשק מזוזות בגלל ההוראה, אני מסתכל על המזוזה, מעביר לה את המבט ובזה עשיתי את היומית שלי. אני לא לוחץ ידיים".
איך אתה מסתדר כלכלית? "המצב שלי הוא כמו של כולם. אני מאמין שבורא עולם לא ישכח את האנשים קשי היום ואלה שפרנסתם נגזלה מהם. ונכון שיש אנשים שיש להם יותר. מאז שנכנסתי לעולם התורה רמת החיים שלי ירדה, והצורך שלי בתור יהודה בארקן הדתי זה לא כמו הצורך של יהודה ברקן החילוני. כיהודה בארקן הדתי אני מסתפק במועט ואין לי טענות לאף אחד".
4 צפייה בגלריה
טוביה צפיר, יהודה ברקן, זאב רווח וניצה שאול
טוביה צפיר, יהודה ברקן, זאב רווח וניצה שאול
טוביה צפיר, יהודה ברקן, זאב רווח וניצה שאול
(צילום: דנה קופל)
היום (ב') חוגג בארקן כאמור את יום הולדתו ה-75. הוא לא מצטער על שום דבר שעשה בחייו, גם לא על התקופה שקדמה לחזרתו בתשובה.
"להגיד 'מצטער' זה לא כל כך נכון", הוא אומר, "החיים הם בית ספר. כל יום אתה לומד משהו אחר. ביהדות מברכים על הרע - צריך לברך על הרע כמו שמברכים על הטוב. צריך לברך על הקורונה כי ממנה יבוא טוב. לכן אני אומר, אל תהיה איש דתי, תהיה איש מאמין".
לפני התפשטות הנגיף, בארקן עבד על סרט חדש שנקרא "לעבור את הגשר", אבל נוכח הנסיבות, ההפקה הוקפאה. היו אמורים להיות גם צילומים לצד זאב רווח, שותפו המיתולוגי לסרטי הבורקס "חגיגה בסנוקר" ו-"צא׳רלי וחצי" - אך גם הם ייאלצו להידחות. "הוא הרגיש לא טוב אבל עכשיו הוא בסדר", אומר בארקן על רווח, שאושפז בשנה שעברה לאחר שחש חולשה. "היינו אמורים לצלם משהו לערוץ ההידברות אבל הקורונה הפסיקה את זה".
תגיד, עובר לך בראש מה יכתבו עליך ביום שאחרי? "בגיל 75 אתה מבקש ממני לדעת מה יכתבו עלי בגיל 120? שיכתבו מה אתם רוצים".