שנת 2020 אולי הייתה שנה גרועה לקולנוע, אבל לפחות יש לה נקודת אור משמעותית אחת: מחקר חדש שפורסם באוניברסיטת סן דייגו מצא כי נשים ביימו השנה מספר שיא של סרטים. המחקר ניתח את 100 הסרטים הכי מכניסים השנה, ומצא כי 16 אחוזים מהם בויימו על ידי נשים.
אמנם המצב רחוק משוויון, אבל לשם השוואה בשנת 2019 נשים ביימו כ-12 אחוזים מהסרטים המכניסים וב-2018 רק ארבעה אחוזים מהם. בנוסף יש לציין כי לו היינו בשנה רגילה ייתכן והמספר היה גבוה יותר בזכות סרטים בעלי פרופיל גבוה כמו "האלמנה השחורה" בבימויה של קייט שורטלנד ו"הנצחיים", סרט גיבורי העל החדש של מארוול שבויים על ידי קלואי ז'או, שמועד יציאתם נדחה לעת עתה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. מבין הסרטים הבולטים שבויימו על ידי נשים השנה, ניתן למנות את "וונדר וומן 1984" של פטי ג'נקינס, "ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת" של קאת'י יאן ו"מולאן" של ניקי קארו.
"החדשות הטובות הן שבשנתיים האחרונות יש עלייה עקבית במספר הבמאיות", אמרה מנהלת המחקר, דוקטור מרתה לאוזן בהצהרה לתקשורת, "זה שובר דפוס היסטורי שבו המספר עלה בשנה אחת אך היה יורד בשנה שאחרי. החדשות הרעות הן שב-80 אחוז מהסרטים עדיין אין במאית".
1 צפייה בגלריה
גל גדות ופטי ג'נקינס
גל גדות ופטי ג'נקינס
גל גדות ופטי ג'נקינס
(צילום: AP)
המחקר גם התייחס למספר הנשים שמאייש תפקידים בכירים מאחורי הקלעים. מתוך 100 הסרטים, רק ב-28 אחוז מהם הייתה מפיקה ראשית, ונשים החזיקו בתפקידי הפקה בפועל רק ב-21 אחוזים מהסרטים, עלייה של שני אחוזים משנה שעברה. גם במקצועות כמו עריכה, צילום וכתיבה המספרים לא מזהירים. את תפקידי העריכה איישו רק 18 אחוז נשים, את הכתיבה 12 אחוזים ואת הצילום 3 אחוזים. מספר הצלמות גדל באחוז אחד משנה שעברה, אבל מספר הכותבות והעורכות ירד ב-8 אחוזים וב-5 אחוזים, בהתאמה.
כמו כן, המחקר מצא שסרטים שבויימו על ידי נשים היו בעלי סיכויים גבוהים להעסיק נשים לתפקידים מאחורי הקלעים. כך למשל, בסרטים אותם ביימה במאית, כ-53 אחוזים מהכותבות היו נשים, בעוד שבסרטים בהם היה במאי, רק שמונה אחוזים מהכותבות היו נשים.
למרות שהתעשייה התקדמה, עדיין רוב הסרטים מעסיקים בין אפס לארבע נשים בתפקידי מפתח בכירים מאחורי הקלעים. לשם השוואה, יותר מ-70 אחוז מהסרטים מעסיקים עשרה או יותר גברים כבמאים, כותבים ועוד שאר משרות בכירות. "חוסר השיוויון הזה מדהים", הוסיפה לאוזן.